Hormon behandling - urenlig kat
Fra : Tine Kristiansen

Dato : 21-12-05 10:22

Hej,

Jeg har en gang hørt om nogen som giver deres katte hormon behandling
(sprøjte).

Vi har forsøgt alt for at få vores 2½ år gamle kat til at holde op. Vi har
haft ham siden han var 9 md og har altid gjort det. Og vi har været på
"gen-opdragelse" med han lige så længe.

Nu skal vi snart have en baby og jeg orker altså ikke at dens seng bliver
overpisset samt alt dens legetøj. Der er arbejde nok i en baby

Derfor er vi nu ved det punkt at enten så må han aflives (selvom han er en
utrolig kærlig kat) eller på medicin.

Er der nogen som kan fortælle noget mere om medicinsk behandling ?? Eller
er
der nogen herinde som er frisk på at tage imod Simba ?? Jeg vil så gerne
give ham et godt hjem istedet for aflivning men vil heller ikke byde ham
et
hjem som ikke forstår hans problem.

Håber I kan hjælpe mig

Hilsen
Tine

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 21-12-05 10:53

> [...]
>
> Hilsen
> Tine
>
> Hormonindsprøjtninger og lykkepiller er blevet "moderne" også inden for
vores kæledyr, og jeg har ingen erfaring med det da jeg ikke vil begynde
sådanne behandlinger på mine dyr, NETOP fordi de er dyr, de er IKKE
mennesker!!
Jeg har kendt nogen der har prøvet lykkepiller og det var vist noget
værre noget, det gav bivirkninger og så snart de stoppede med dem var
alt ved det "gamle igen", så hvad er det værd? Og nogen gange er jeres
dyr rent faktisk forsøgsdyr, for at kunne lave statistikker på hvad
virker, og hvad virker IKKE, hvad virker bedst og dårligst osv osv
ja,alt det kan man jo ikke vide hvis ikke man "prøver"!!
Jeg ville finde et hjem til den kat hvor den kunne have mulighed for at
være udenfor når folk ikke havde mulighed for at holde øje med den!

Med venlig hilsen
Sascha og Sillemis
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tine Kristiansen

Dato : 21-12-05 14:01

> Jeg ville finde et hjem til den kat hvor den kunne have mulighed for at
> være udenfor når folk ikke havde mulighed for at holde øje med den!

Jeg tror ikke helt jeg forstår din sidste kommentar.....??? At holde øje
med
den ??
Jeg tvivler på at man har øje på sin kat selvom man er hjemme ?? Den er
ikke
ved siden af mig hele tiden.

Hilsen
Tine

Fra : Sascha og Sillemis

Dato : 21-12-05 16:47

> [...]
> Tine
>
> Hvis du virkelig IKKE ved hvad det vil sige at "holde øje" med en kat, så
ber jeg til de højere magter om at du hverken har eller får børn!!!JØSSES!!!
Jeg kan sagtens holde øje med mine katte når de er INDE hos mig, jeg kan
nemlig finde ud af at lukke dørene til de rum jeg ikke vil have de er i
UDEN opsyn!!

Fra : CC

Dato : 21-12-05 16:23

"Tine Kristiansen" <Tinek@mail.dk> wrote in message
> [...]
> der nogen herinde som er frisk på at tage imod Simba ?? Jeg vil så gerne
> give ham et godt hjem istedet for aflivning men vil heller ikke byde ham

Hej Tine,
Har I prøvet, at få lavet en adfærdsanalyse hos en dyrlæge, som er uddannet
dyrepsykolog?

Vi har været igennem ovennævnte og det gav os helt sikkert nogle værktøjer
at arbejde med. Vi løb så bare ind i det
problem, at dyrlægefirmaet vores fantastiske dyrlæge var ansat i afskedigede
hende, hvilket betød, at vi ikke kunne få
opfølgning på behandlingen, da de ikke havde andre adfærdspsykologer.

Vores kat fik også hormonbehandling, men det havde faktisk den modsatte
effekt af det forventede, men sjovt nok, da vi
så stoppede behandlingen efter en længere nedtrapning, blev det meget bedre.

Der er iflg. vores dyrlæge flere forskellige muligheder for medicinering -
fælles for dem er, så vidt jeg husker, at de kun skal gives i en
kortere periode på max et par måneder.

hilsen
Claus

Fra : JR 2610

Dato : 24-12-05 02:03

Jeg kommer sådan til at tænke på en anden, der for år tilbage, stillede
nøjagtig samme spørgsmål.
Hendes hankat var kastreret (og begge testikler var fjernet) og alligevel
blev han ved med at strinte som en typisk fertil hankat!
hormonsprøjter hjalp ikke - eller i hvert fald kun i en begrænset periode...
Til sidst søgte hun en anden dyrlæge - ikke fordi hendes egen var dårlig,
men for at få den rette ekspertise...
Og så viste det sig at katten faktisk havde en _tredje_ testikel gemt i
lysken!!! Da denne blev fjernet holdt katten op med at strinte

Blot noget du måske skulle tænke på?

Ellers er der også mulighed for behandling med Buspar/Buspiron... et
psykofarmica, der har effekt i ca 80 % af de tilfælde, hvor det bruges...
men det kræver en nøje instruktion og vejledning... og den bør du få af din
dyrlæge
(obs! Buspar er hamrende dyrt!!! Men en kat kan altså ødelægge for langt
flere kroner, hvis den strinter konstant! Så derfor kan det da være en ide
at prøve)

Mvh Ann K

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-12-05 14:43

On 2005-12-24 02:03:18 +0100, "JR 2610" <tsars (bingobongo) @os.dk> said:

> .
> Og så viste det sig at katten faktisk havde en _tredje_ testikel gemt i
> lysken!!! Da denne blev fjernet holdt katten op med at strinte :

Yep - Tabasco hed katten:
http://makeashorterlink.com/?C14524D5C
Men - det er nok rimeligt sjældent at lige det forekommer?
--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-12-05 14:58

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> Yep - Tabasco hed katten:
> http://makeashorterlink.com/?C14524D5C
> Men - det er nok rimeligt sjældent at lige det forekommer?

Der var så vidt jeg kan læse, ikke en tredje testikel, men 'øer af
testikelvæv' her og der. Beskrivelsen fik mig til at tænke på endometriose
hos kvinder, hvor der vokser livmoderslimhindevæv her og der i bughulen.
Og
det er jo svært at fjerne, men kan dæmpes ved hormonbehandling.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Allan

Dato : 24-12-05 16:02

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og
> det er jo svært at fjerne, men kan dæmpes ved hormonbehandling.

Æv jeg har en kryptoid hankat der ikke er kastreret, Tror du jeg får
problemer med ham, Ja når han bliver kastreret?

Nå jeg må stole på min dyrlæge der siger, At det ikke er et problem.

Mvh Allan

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-12-05 16:32

On 2005-12-24 14:57:49 +0100, "Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> said:

> [...]
> Og
> det er jo svært at fjerne, men kan dæmpes ved hormonbehandlin

Det var også min oprindelige tanke - som du måske har læst. Men enden
på historien var vist faktisk at man fandt en tredje testikel.
http://makeashorterlink.com/?L47621D5C (første indlæg i tråden):