Med og uden www - hvad sker der her?
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 09:52

Hej gruppe

Prøv at klikke på disse to links:

1. http://www.konfliktloesning.dk/
2. http://konfliktloesning.dk/

De burde føre til samme side, men det kan man jo ikke sige, at de gør.

Skyldes det en fuldstændig inkompetent (eller grådig?) udbyder, der har
sat serveren forkert op eller hvad?

Mikkel

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 10:05

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

>De burde føre til samme side, men det kan man jo ikke sige, at de gør.

Næh, det er en udbredt misforståelse, at med og uden www er det samme.
www er et subdomæne ligesom altmuligt andet der skrives foran kan være
det.

>Skyldes det en fuldstændig inkompetent (eller grådig?) udbyder, der har
>sat serveren forkert op eller hvad?

Det kommer jo anpå hvad kunden har betalt for.

Jeg sætter altid domæner op til at vise det samme uanset hvad der står
foran og at redirigere til det jeg synes der skal stå foran, medmindre
der bevidst skal være et domæne:

http://www.leonard.dk http://sub.leonard.dk fører begge til
http://leonard.dk

http://vw.leonard.dk er deriomed et subdomæne som viser til sin egen
side.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 10:15

Leonard skrev:

> Næh, det er en udbredt misforståelse, at med og uden www er det samme.
> www er et subdomæne ligesom altmuligt andet der skrives foran kan være
> det.

Ja, jeg er godt klar over, at www kan bruges som subdomæne, men der er
dog ikke enighed om at det skal opfattes som sådan. Jeg kender f.eks.
ingen webudgivere der bevidst bruger www som subdomæne til deres
hoveddomæne, og det ville også være meget forvirrende for brugerne.
www.*.* stammer vel fra engang, hvor man følte det nødvendigt at markere
world wide web til forskel fra ftp og mail.

> Det kommer jo anpå hvad kunden har betalt for.

Det er mildt sagt en meget streng fortolkning, du anlægger her. Jeg vil
mene at det er en uacceptabel måde at hoste domænet på, som udbyderens
bruger. Udbyderen ser ud til selv at bruge kundens subdomæne! Og
subdomænet har kunden i hvert fald betalt for, for har man retten til
http://www. x. y så har man også http://x. y.

> Jeg sætter altid domæner op til at vise det samme uanset hvad der står
> foran og at redirigere til det jeg synes der skal stå foran, medmindre
> [...]

Jeg synes også bedst om at redirigere fra domænenavnet med www til
domænenavnet uden. Mange store virksomheder og organisationer
markedsfører i dag kun deres domænenavn uden det overflødige www:
amazon.com, dr.dk, tv2.dk etc.

Mikkel

Fra : per christoffersen

Dato : 21-12-05 10:32

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger. Udbyderen ser ud til selv at bruge kundens subdomæne! Og
> subdomænet har kunden i hvert fald betalt for, for har man retten til

Det er korrekt.
Udbyderen må ikke bruge jeres firmanavn/domænenavn (som er et indarbejdet
navn) til at reklamere for sine egne produkter.
Det kaldes snyltning og er forbudt efter Markedsføringsloven.

Der kan være tale om en udbyder, der ikke har tænkt sig om, og henviser alle
ikke definerede links over til sin egen side.
Men den går altså ikke.

Alternativet til dette er i første omgang en 404 (Page not found). Og i
næste omgang at tilbyde håndtering af subdomæner til kunderne.

Kontakt udbyder og bed om at få rettet op på fejlen, så de ikke længere
snylter på jeres navn.
Mere krudt til den juridiske del af diskussionen kan du måske få i

Det er muligt, at DK-Hostmaster også vil være interesseret i sagen, men prøv
dog at klare det med udbyder først.

/Per

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 11:07

per christoffersen skrev:

> Der kan være tale om en udbyder, der ikke har tænkt sig om, og henviser alle
> ikke definerede links over til sin egen side.
> Men den går altså ikke.

Jens Gyldenkærne kom med en god forklaring af det tekniske.

Jeg har ikke nogen tilknytning til siden, men det intersserede mig
hvorfor sådan en situation var opstået.

Tak for svar.

Mikkel

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 11:02

> [...]
>bruger. Udbyderen ser ud til selv at bruge kundens subdomæne! Og
>subdomænet har kunden i hvert fald betalt for, for har man retten til

Jeg er helt enig i at det er en uheldig måde at holde kunder på. Men
det kunne jo være at det var en del af aftalen, det ved jeg ikke noget
om.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-05 11:04

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Det er mildt sagt en meget streng fortolkning, du anlægger
> her. Jeg vil mene at det er en uacceptabel måde at hoste
> domænet på, som udbyderens bruger. Udbyderen ser ud til selv
> at bruge kundens subdomæne!

Nja - konfliktloesning.dk er vel ikke et subdomæne til
www.konfliktloesning.dk (det er snarere omvendt).

Det er min opfattelse at mange stadig ikke er klar over muligheden
for at tilgå websites uden www forrest - og jeg kan sagtens
forestille mig udbydere der som standard alene tilbyder en
www.ditfirmanavn.dk-adresse (uden at lægge noget på
ditfirmanavn.dk)

Jeg kiggede på nogle af de referencesider der kan nås fra CMS-
hjemmesiden - ingen af de andre Regado-kunder har en
domæneregistering uden www (følgende sider giver fejlen "Server not
found"):

   <http://zendium.dk/>
   <http://minol.dk/>
   <http://symphogen.dk/>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 11:13

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Nja - konfliktloesning.dk er vel ikke et subdomæne til
> www.konfliktloesning.dk (det er snarere omvendt).

Det kan ikke være omvendt, som du siger, for så skulle *alle* domæner
være subdomæner til www. x . y ? Subdomæner konstrueres ved at skrive et
navn *foran* topdomænet.

> Det er min opfattelse at mange stadig ikke er klar over muligheden
> for at tilgå websites uden www forrest -

Det har du ret i. Men jeg tror det vil ændre sig i den kommende tid.
F.eks. pga. tv-værter der siger: "læs mere på dr.dk" eller pga. reklamer
for "Amazon.com".

> og jeg kan sagtens
> forestille mig udbydere der som standard alene tilbyder en
> www.ditfirmanavn.dk-adresse (uden at lægge noget på
> ditfirmanavn.dk)

Ja, der er nok mange, der ikke sætter serveren op til begge dele. Det
vil jeg dog mene er uacceptabelt/en fejl. Især når man som i førnævnte
tilfælde ikke får en fejlmeddelelse men en helt anden hjemmeside! Det er
vel, som en Per Christoffersen skrev, en form for snylteri, om den så
skyldes en forglemmelse eller ej.

> [...]
> hjemmesiden - ingen af de andre Regado-kunder har en
> domæneregistering uden www (følgende sider giver fejlen "Server not

O.k. - en fejlmeddelelse er trods alt bedre end at få vist en helt
irrelevant side der ikke har noget med domænet at gøre!

Mikkel

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 11:30

>Det har du ret i. Men jeg tror det vil ændre sig i den kommende tid.
>F.eks. pga. tv-værter der siger: "læs mere på dr.dk" eller pga. reklamer
>for "Amazon.com".

Et er hvad der siges, noget andet er hvad der gøres.
Folk har lært at når der siges noget med dk tilsidst, så er det nok en
hjemmeside og så går de til PCen og skriver www.dr.dk
Og de kan slet ikke finde udaf at der kan stå noget andet end .dk
tilsidst. Snakkede med en der styrer en forening der har et
..info-domæne. Han har købt foreninginfo.dk og sat det til at pege på
forening.info da det er det folk skriver når de hører at de skal gå på
hjemmesiden forening info. Læg også mærke til at mange er holdt op med
at sige dot eller punktum.

Og det leder frem til at man som indehaver af en hjemmeside bliver
nødt til at sætte det hele op, så alle folks dårlige vaner og
formodninger fanges.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 12:28

Leonard skrev:

> Et er hvad der siges, noget andet er hvad der gøres.
> Folk har lært at når der siges noget med dk tilsidst, så er det nok en
> hjemmeside og så går de til PCen og skriver www.dr.dk

Det kan du have ret i.

> [...]
> .info-domæne. Han har købt foreninginfo.dk og sat det til at pege på
> forening.info da det er det folk skriver når de hører at de skal gå på

Sjov historie I andre tilfælde har folk svært ved at huske, at der
er andre hierarkier end .com

> Læg også mærke til at mange er holdt op med
> at sige dot eller punktum.

Ja, det er en god observation.

> Og det leder frem til at man som indehaver af en hjemmeside bliver
> nødt til at sætte det hele op, så alle folks dårlige vaner og
> formodninger fanges.

Enig.

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-05 11:28

> Det kan ikke være omvendt, som du siger,

Jo.

> for så skulle *alle* domæner være subdomæner til www. x . y ?

Nej.

> Subdomæner konstrueres ved at skrive et navn *foran* topdomænet.

Ja. Og www.konfliktloesning.dk opstår da netop også ved at sætte
"www" foran "konfliktloesning.dk" (og huske et punktum som
skilletegn ;) Derfor er konfliktloesning.dk topdomænet og
www.konfliktloesning.dk et subdomæne til konfliktloesning.dk.

> Det har du ret i. Men jeg tror det vil ændre sig i den
> kommende tid. F.eks. pga. tv-værter der siger: "læs mere på
> dr.dk" eller pga. reklamer for "Amazon.com".

Jeg er enig i at det nok skal ændre sig. Men der er altså også folk
der tror at selv om man siger/skriver "dr.dk", skal man stadig
skrive "www.dr.dk" i browseren. For et halvt års tid siden måtte
jeg fx forklare en sekretær at hun ikke skulle rette de webadresser
hun fik ind hvis de manglede "www". Misforståelsen er logisk nok,
eftersom langt hovedparten af webadresser på formen xxx.yy/ også
kan nås på www.xxx.yy/zz

> [...]
> dele. Det vil jeg dog mene er uacceptabelt/en fejl. Især når
> man som i førnævnte tilfælde ikke får en fejlmeddelelse men en

Ja. Det er problematisk hvis siden ikke virker uden www, og det er
selvfølgelig helt uacceptabelt når man får en anden (ikke-
relateret) side hvis man besøger topdomænet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 12:23

> [...]
> "www" foran "konfliktloesning.dk" (og huske et punktum som
> skilletegn ;) Derfor er konfliktloesning.dk topdomænet og

Hov, vi er enige, jeg fik byttet om på hvad du skrev. Ja, så har du ret
i at det er topdomænet der evt. "snyltes" på.

> [...]
> hun fik ind hvis de manglede "www". Misforståelsen er logisk nok,
> eftersom langt hovedparten af webadresser på formen xxx.yy/ også

Ja, jeg er enig i disse vurderinger.

Det giver også stadig forskellige problemer at undlade brug af www på
mange forskellige sider. Mens det efter min erfaring er sjældnere at det
giver problemer at tilføje www til en adresse. Så derfor vil mange nok
en tid endnu føle det sikrere at tilføje et evt. overflødigt www.

Der er også det aspekt at visse programmer til tekstbehandling og mail -
f.eks. Microsoft Word og vist også Outlook Express - kan genkende en url
uden angivelse af protokollen hvis den skrives med www.

Forleden skrev jeg et dokument i Word med klikbare links inde i teksten.
Forinden havde jeg tjekket at alle url'er virkede i min browser uden
"www". Men da jeg klikkede på et af linkene i Word virkede det ikke
længere, selv om samme url kunne pastes i en browser og vises. Jeg så så
at der var omdirigering fra adressen uden www til adressen med www. Så
ændrede jeg linket i Word til www... og det var igen klikbart.

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 12:33

> [...]
> "www". Men da jeg klikkede på et af linkene i Word virkede det ikke
> længere, selv om samme url kunne pastes i en browser og vises. Jeg så så

Det skulle forstås sådan at i begge tilfælde genkendte Word linket som
et link pga. protokolangivelsen http://, men omdirigeringen fra uden www
til "med" virkede ikke når jeg klikke på linket i Word.

Mikkel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-05 10:30

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Skyldes det en fuldstændig inkompetent (eller grådig?)
> udbyder, der har sat serveren forkert op eller hvad?

Det er i al fald et opsætningsproblem på serveren. Begge adresser
peger på samme ip-nummer - <http://83.90.240.36/> - og samme ip-
nummer deles tilsyneladende af mange andre Regado-sites.

CMS-systemet er givetvis sat op til at aflæse servernavnet og vise
det tilsvarende site ud fra værdien - og her er det åbenbart kun
udgaven med www der er registreret.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 11:08

> [...]
> peger på samme ip-nummer - <http://83.90.240.36/> - og samme ip-
> nummer deles tilsyneladende af mange andre Regado-sites.

Interessant. Det troede jeg faktisk ikke var muligt. Er det en holdbar
løsning?

> CMS-systemet er givetvis sat op til at aflæse servernavnet og vise
> det tilsvarende site ud fra værdien - og her er det åbenbart kun
> udgaven med www der er registreret.

O.k., så er det nok manglende omtanke, der er problemet.

Tak for svar.
Mikkel

Fra : per christoffersen

Dato : 21-12-05 11:21

> Interessant. Det troede jeg faktisk ikke var muligt. Er det en holdbar
> løsning?

Sådan er det jo på alle webhoteller. Der ligger flere websites på samme
server, og hver server har kun et IP-nummer.
Men requesten kommer med besked om hvilket domæne/fil der bedes om, så
serveren kan levere det rigtige.
Af samme grund skal serveren sættes op til at håndtere de forskellige
domæner/subdomæner, så den ved hvad den kan levere.

/Per

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 11:22

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> wrote:

>Interessant. Det troede jeg faktisk ikke var muligt. Er det en holdbar
>løsning?

Sådan virker de fleste webhoteller.
En server har en ip-adresse. Serveren er sat op til at svare på flere
domæner. De domæner der ikke kendes ledes til en default side, som
også er den der nås ved at skrive ip-adressen direkte.

Er serveren kun sat op til at svare på www.domæne så havner domæne i
default.
For at domænet kan finde hen til den rigtige server skal der være sat
DNS op, og her kan det også være at der kun er sat DNS på www.domæne.
Så vil et kald uden www resultere i at domænet ikke kan findes.
I dag er det meget normalt at sætte stjernealias på domæner, så alt
der slutter på domæne havner på samme ip-adresse og den server sættes
så til at svare ens på *.domæne.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-12-05 11:42

Leonard skrev:

> Sådan virker de fleste webhoteller.
> En server har en ip-adresse. Serveren er sat op til at svare
> på flere domæner.

Det er dog også muligt at have én server med flere websites hvor
hvert site har sit eget ip-nummer. Men jeg tror gerne at modellen
med fælles ip-nummer er mere udbredt på kommercielle webhoteller -
det er givetvis lettere at oprette et nyt site på samme ip-nummer
end det er at få tildelt et ekstra ip-nummer hvis man er løbet tør.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 21-12-05 20:02

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]
> det er givetvis lettere at oprette et nyt site på samme ip-nummer
> end det er at få tildelt et ekstra ip-nummer hvis man er løbet tør.

Leonard har ret der skal være en DNS record, hvis den er sat til et stjerne
alias vil ovennævnte problem ikke opstå. DNS peger på serverens eksterne
adresse. Og her kommer Gyldenkærnes pointe ind. På ISS kan man tildele hvert
hostet domæne en intern adresse, således at når serveren kaldes via et
hostet domæne, så kaldes det enkelte domæne hvis og kun hvis, der er et
stjerne alias. Hvis det ikke er tilfældet, så skal serveren manuelt udtrække
adressen og redirigere til det korrekte domæne. Dette kan så gøres i ASP /
PHP men er lidt mere arbejdskrævende, specielt fordi serveren rent faktisk
kan gøre arbejdet for en.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : J.K.A.

Dato : 21-12-05 10:33

On Wed, 21 Dec 2005 09:52:02 +0100, Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> [...]
>
> De burde føre til samme side, men det kan man jo ikke sige, at de gør.
>
> Skyldes det en fuldstændig inkompetent (eller grådig?) udbyder, der har

Først og fremmest ved du ikke hvem der styrer dns for domænet så ro på
inden du beskylder nogen for at være inkompetent.

Det er en ikke helt ualmindelig form for sjusk mange steder ikke at få
oprettet dns ordentligt.

For det andet tror jeg at webhotel udbyderen istedet for at vise en
standart fejlmelding når der kaldes en side som ikke eksisterer viser
den side du ser på http://konfliktloesning.dk
Det er der sådanset ikke noget forkert i man burde dog have gjort
opmærksom på at http://konfliktloesning.dk ikke eksisterer, hvilket sagtens
kunne integreres i den side man får vist nu.

Du kunne jo passende rette henvendelse til http://www.konfliktloesning.dk
og gøre dem opmærksom på "problemet"

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 21-12-05 11:05

J.K.A. skrev:

> Først og fremmest ved du ikke hvem der styrer dns for domænet så ro på
> inden du beskylder nogen for at være inkompetent.

Jeg beskylder ikke nogen for noget, men du har ret i at mit spørgsmål
var lidt voldsomt formuleret

Tak for svar.

Mikkel

Fra : J.K.A.

Dato : 21-12-05 11:56

On Wed, 21 Dec 2005 11:05:14 +0100, Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Jeg beskylder ikke nogen for noget, men du har ret i at mit spørgsmål
> var lidt voldsomt formuleret

Og jeg kan sagtens forstå din harme .. det ser underligt ud og det er ikke
efter bogen.

Fra : Mogens Jørgensen - w~

Dato : 21-12-05 13:13

Opsætningen er ellers meget simpel.....

De kører Linux på deres server, men den fortæller intet om at det er
Apache er er installeret ?

Men det er det højst sandsynligt også burde man jo bare smide følgende
inf i httpd.conf udfor dine domæner :

ServerAdmin mail@mail.dek
DocumentRoot /home/mail.dek/htdocs

ServerName mail.dek
ServerAlias www.mail.dek mail.dek

Udskift mail.dek med jeres domænenavn.
Så ville du være ude over det problem i oplever.

Men du kan jo henvise dem til deres dokumentation :

http://www.caucho.com/resin-3.0/install/cse-apache.xtp#httpd.conf

Så kan de her ser hvordan de gør, hvis serveren kører Apache, den kan
nemlig også køre IIS.

Venlig Hilsen
Mogens
Easy Webhost
http://www.easywebhost.org/

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 15:21

Mogens Jørgensen - www.easywebhost.org
<admin@yyy-easywebdesign-xxx.org> wrote:

> ServerName mail.dek
> ServerAlias www.mail.dek mail.dek

Serveralias *.domæne.tld

så fanges alle subdomæner og fejltastninger af www, ww, vvv osv.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-05 15:26

Leonard skrev:

> Serveralias *.domæne.tld

> så fanges alle subdomæner og fejltastninger af www, ww, vvv osv.

Men det sætter vel så også alle ens subdomæner ud af kraft?

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 21-12-05 15:37

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Men det sætter vel så også alle ens subdomæner ud af kraft?

Det kommer anpå rækkefølgen, DNS-opsætning osv.
Og problemet i denne tråd er ikke subdomæner.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Dennis Munding

Dato : 21-12-05 22:42

Hej alle!
> Hej gruppe
>
> Prøv at klikke på disse to links:
>
> 1. http://www.konfliktloesning.dk/
> 2. http://konfliktloesning.dk/

Jeg er enig i, at det er 2 vidt forskellige sider, man kommer til, men prøv
så lige dette link:

http://www.konfliktloesning.dk/regado.jsp

Bemærk, hvad der står efter den sidste "/".....

Tror de 2 sider hører sammen på en eller anden måde....

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/