Baggrunds-billede vil ikke makke ret
Fra : Jumbo

Dato : 20-12-05 22:34

Jeg har en css fil - se herunder - som starter med body.
Inden i den ligger div#side, og så 4-5 divs inden i den.
Jeg vil gerne have et baggbillede i div#side og alle de underliggende
divs. Som den er placeret her fungerer det fint, men hvis jg flytter
den ned i div#side (hvor jeg ønsker at have den), så bliver hele siden
bare hvid.
Hvad er der galt?

body {
margin:0px;
padding:0;
color: #FFFFFF;
font-size: 70%;
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, Sans-Serif;
font-style: normal;
background-image: url(ba.gif);
}
div#side {
width: 770px;
margin:0 auto;
position:relative;
}
#top-left {
position:absolute;
padding-top: 8px;
padding-left: 3px;
background-color: transparent;
width: 192px;
height:32px;
top: 0px;
left:0px;
}
#top-right {
position:absolute;
height:30px;
width: 578px;
top: 0px;
right: 0px;
padding-top:10px;
background: transparent;
}
#ramme {
position:absolute;
min-height:40px;
_height:40px;
top: 40px;
left: 0px;
width: 777px;
background-color: transparent;
}
#menu {
float:left;
padding-left: 5px;
width: 192px;
background-color: transparent;
}
#cont {
float:right;
width: 565px;
padding-left: 8px;
padding-right: 5px;
padding-bottom: 25px;
background-color: transparent;
}
..center {
text-align: center;
}

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-05 23:57

Jumbo wrote:
> [...]
> Inden i den ligger div#side, og så 4-5 divs inden i den.
> Jeg vil gerne have et baggbillede i div#side og alle de underliggende

I stedet for at du poster en hel css her, vil vi meget hellere have at du
kommer med et link til den side, du har problemer med. Derved bliver det
lettere at se,hvor det går galt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jumbo

Dato : 21-12-05 00:30

www.fdp.dk/r

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-12-05 01:14

Jumbo skrev:

Jeg vil gerne have et baggbillede i div#side og alle de
underliggende divs.
www.fdp.dk/r

Da din div#side{ ligger som et positioneret lag bag de
andre lag, er der ikke noget der kan udvide den. Prøv
at give den en height:300px;, så kan man se den.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jumbo

Dato : 21-12-05 01:24

On Wed, 21 Dec 2005 01:14:12 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>andre lag, er der ikke noget der kan udvide den. Prøv
>at give den en height:300px;, så kan man se den.

Sådan! 1000 tak skal du ha!

Fra : Jumbo

Dato : 21-12-05 22:15

> [...]

>andre lag, er der ikke noget der kan udvide den. Prøv
>at give den en height:300px;, så kan man se den.

Gik alligevel ikke - for så udvider den sig jo ikke sammen med
teksten.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-05 22:34

Jumbo wrote:

> Gik alligevel ikke - for så udvider den sig jo ikke sammen med
> teksten.

Prøv at se, om ikke du kan klare det problem efter at have læst dette
afsnit:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp#clearfix

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jumbo

Dato : 21-12-05 22:49

On Wed, 21 Dec 2005 22:33:38 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Prøv at se, om ikke du kan klare det problem efter at have læst dette
>afsnit:
>
> http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/float.asp#clearfix

No way. Jeg kan ikke engang se, hvad det har med mit problem at gøre

Men jeg undrer mig også mere og mere:
Jeg har efterhånden - fra tilsyneladende meget kompetenter personer -
fået en hel del bud på, hvordan problemet kan løses.
Men enten virker de ikke, eller også virker de kun i IE.
Og så tænker jeg: Er det virkelig så kompliceret en opgave for CSS?
Hvis man skulle lave det i tables, så ville det vel maksimalt tage 5
minutter - og så ville det virke.

Det her skal absolut ikke opfattes som en kritik af dem, der har været
så venlige at forsøge at hjælpe mig. Men jeg forstår bare ikke,
hvorfor jeg alle steder kan læse så megen ros af CSS, når det er så
kompliceret at bruge det til at løse et tilsyneladende ganske banalt
og enkelt problem.
Er det mig, der ikke har fattet en brik?

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-12-05 23:58

Nej, det var derfor jeg skrev:

> [...]

Når et lag er positioneret, ligger det som et selvstændigt
flydende lag bag de andre lag. De andre lag er også lagt
med position:absolute; - de er også selvstændige lag, og
der er slet ikke noget der kan udvide div#side.

Prøv at fjerne position:absolute; fra de øvrige lag, så vil du
se at baggrunden på div#side udvider sig som den skal, så
har det lag pludselig et indhold der kan udvide laget.

Prøv så i stedet at lege med margin og padding på de
forskellige lag, så kan du pludselig se hvordan det hele kan
hænge sammen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jumbo

Dato : 22-12-05 00:35

On Wed, 21 Dec 2005 23:57:34 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>
>Prøv så i stedet at lege med margin og padding på de
>forskellige lag, så kan du pludselig se hvordan det hele kan

Men jeg har siddet og rodet med det siden så nu har jeg en helt anden
version end den du kommenterer på.

Den ligger her, hvis du orker at kigge på den.

www.fdp.dk/r

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-12-05 01:48

Jumbo skrev:

> Men jeg har siddet og rodet med det siden så nu har
> jeg en helt anden version end den du kommenterer på.

Du bruger stadig position:absolute; på de elementer der
skal udvide div#side.

Prøv at rette:

div#ramme{
position:absolute;
top:50px;
left:0;
width:770px;
}

til

div#ramme{
padding-top:50px;
}

så kommer baggrunden frem.

Jeg tester i Firefox 1.5 med Web Developer Tollbar => CSS
=> Edit CSS - det er et genialt værktøj, som du burde have.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jumbo

Dato : 22-12-05 02:10

On Thu, 22 Dec 2005 01:47:32 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Jeg tester i Firefox 1.5 med Web Developer Tollbar => CSS
>=> Edit CSS - det er et genialt værktøj, som du burde have.

Fanme ja! 1000 Tak!
Hvor finder du WDT?

Fra : Jumbo

Dato : 22-12-05 02:17

On Thu, 22 Dec 2005 01:47:32 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

Hvilken html-editor bruger du iøvrigt?
Jeg har hidtil brugt WebWriter og været god tilfreds med den, men
efter at jeg er begyndt at lege med CSS, har jeg vistnok brug for
noget, som kan 'programmeres' til at indsætte de div koder, som jeg
bruger.
Har kig på HTML-kit, som ser mere lovende ud.
Men hvad siger du?

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-12-05 03:43

http://chrispederick.com/work/webdeveloper/

> Hvilken html-editor bruger du i øvrigt?

Jeg bruger en almindelig teksteditor der hedder Notepad++,
søg efter den på Google - den er genial.

Teksteditorer er smag og behag. Jeg søgte en ny da
Stones TextTool, som jeg ellers har brugt i mange år, ikke
mere understøtter scrollfunktionen på min Logitech-mus (så
kan man jo ikke bruge den), og faldt altså over denne.

> Jeg har hidtil brugt WebWriter og været god tilfreds med
> den

Den er også god, men knap så hurtig.

> Har kig på HTML-kit, som ser mere lovende ud.

Den kender jeg ikke. Bruger du en almindelig teksteditor er
du sikker på at programmet ikke laver om på din kode, som
de ellers har for vane.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jumbo

Dato : 22-12-05 11:25

On Thu, 22 Dec 2005 03:43:04 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>
>Den kender jeg ikke. Bruger du en almindelig teksteditor er
>du sikker på at programmet ikke laver om på din kode, som

Den vil jeg kigge på

Fra : Jumbo

Dato : 22-12-05 14:10

> [...]
>
>Jeg tester i Firefox 1.5 med Web Developer Tollbar => CSS
>=> Edit CSS - det er et genialt værktøj, som du burde have.

FF 1.0 kan ikke klare den, men mon ike man kan regne med, at FF freaks
altid er opdateret?

Fra : Dennis Munding

Dato : 22-12-05 17:09

Hej Jumbo!
"Jumbo" <ngr@mail.dk> skrev i en meddelelse
> FF 1.0 kan ikke klare den, men mon ike man kan regne med, at FF freaks
> altid er opdateret?

Man behøver skam ikke være en FF-freak for at opdatere sin browser - jeg er
absolut ingen freak - jeg opdaterer bare for at være med i front...
Vi lever jo trods alt i det 21. århundrede, og eftersom det er gratis at
opdatere sine browsere, ser jeg ingen grund til at lade være - tvært imod!

Dennis Munding (Manden som sprang fra Stenalderen til Zyberspace-alderen på
én dag!)
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/