Syntax - mysql
Fra : Torben

Dato : 20-12-05 13:49

Hej vise mænd

hvad gør jeg forkert

$query = "DELETE FROM
bs_customer_varenr
WHERE
customer_ID = '".$_REQUEST['customer_ID']."'
AND
varenr_ID IN (SELECT varenr_ID FROM bs_varenr WHERE prodfil_ID
= '".$_REQUEST['prodfil_ID']."')";
$result = mysql_query($query) or die("Error: " . mysql_error());

Jeg er godt klar over at det muligvis er subselect der ikke understøttes,
men hvad gør jeg så ellers?

Version mysql er 3.23.49

//Torben

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-12-05 14:03

On Tue, 20 Dec 2005 13:48:52 +0100, "Torben" <ichouse@mail.dk> wrote:

>Jeg er godt klar over at det muligvis er subselect der ikke understøttes,
>men hvad gør jeg så ellers?
>
>Version mysql er 3.23.49

Det er subselect (eller DELETE over flere tabeller), der ikke
understøttes. Hvis du kan opgradere til 4.0, kan du lave en DELETE hen
over flere tabeller, og hvis du kan opgradere til 4.1, kan du benytte
dig af subselect-metoden.

Du bliver nødt til at dele forespørgslen op i to, hvor du i første
omgang udfører din select, får alle dine værdier ud, og derefter
bruger dem i applikationen til at sammensætte din delete-forespørgsel.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Torben

Dato : 20-12-05 14:16

Takker

Det kan jeg forstå. Det bliver bare en ret 'dyr' kørsel så. En SELECT og
rigtigt mange DELETE... Jeg klør på.

//Torben

Fra : Peter Brodersen

Dato : 20-12-05 14:18

On Tue, 20 Dec 2005 14:16:13 +0100, "Torben" <ichouse@mail.dk> wrote:

>Det kan jeg forstå. Det bliver bare en ret 'dyr' kørsel så. En SELECT og
>rigtigt mange DELETE... Jeg klør på.

Nej, den behøver ikke at være dyr. Du kan jo stadigvæk blot lave én
DELETE med fx:

DELETE FROM bs_customer_varenr WHERE customer_ID =
'".$_REQUEST['customer_ID']."' AND varenr_ID IN (1,5,10,23,29,50,...)

... hvor (1,5,10,23,29,50,...) er sammensat af det tidligere resultat.

Hvis du laver et array med alle værdierne fra dit select, kan du fx
bruge php-funktionen implode() til at sammensætte dem alle til én
streng, adskilt af komma.

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/