Nogle gamle ord?
Fra : Thomas H.

Dato : 20-12-05 13:37

Sidder og roder med stamtræ, og er stødt på nogle ord jeg godt ville vide
mere om.

1. En tip-oldefar var "Veteran og DBM" hvad er DBM?

2. Min tip-tip Oldefar var "huusmand og grøvtkaster", hvad pokker er en
grøvtkaster ?

3. Hos mange af de gamle står der noget med "Veismark", f.eks. " huusmand i
Veismark", er det et stednavn, eller er det bare en tilfældig hvedemark?

4. Min tiptiptip-oldefar var møller i Rusted Mølle, er der nogen der ved
noget om den?

Thomas H.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 20-12-05 14:34

Thomas H. wrote:
> Sidder og roder med stamtræ, og er stødt på nogle ord jeg godt ville vide
> mere om.
>
> 1. En tip-oldefar var "Veteran og DBM" hvad er DBM?

Dannebrogsmand - har formentlig modtaget Dannebrogsordenens hæderstegn
for deltagelse i en af de slesvigske krige

> 2. Min tip-tip Oldefar var "huusmand og grøvtkaster", hvad pokker er en
> grøvtkaster ?

Grøftegraver?? På godt jysk udtales det ganske rigtigt med v

mvh
Krabsen

Fra : Thomas H.

Dato : 20-12-05 15:14

"Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Dannebrogsmand - har formentlig modtaget Dannebrogsordenens hæderstegn
> for deltagelse i en af de slesvigske krige

Ok, han er intet mindre end:
D.M. 2-11-1927 enhed 9, kompagni 3, nr. 248 Kristen Espensen ,
underkorporal, Dommerby

> Grøftegraver?? På godt jysk udtales det ganske rigtigt med v

Wow, betydningsfuld familie jeg har, hvad skulle vi have gjort uden grøfter?

Fra : Henning

Dato : 21-01-06 13:50

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Gert Krabsen" <fjernkrabsen@fjernkrabsenfjern.dk> skrev i en meddelelse

> Wow, betydningsfuld familie jeg har, hvad skulle vi have gjort uden
> grøfter?

Nu er det jo ikke envær beskåret at kunne grave grøfter, da de jo
for at være effektive, skulle graves temmelig nøjagtig med et vist
fald pr løbende meter, ellers stoppede de for hurtigt til og
skulle renses op alt for ofte, faldet skulle være i promiller, så
hut jeg visker 4 promille, min bedstefar var drænemester, det vil
sige han udgravede og lagde drænrør samt gravede afvandings
grøfter, en god drænemester/grøftegraver var "guld værd" for
landmændene.

MVH
Henning

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 14:36

On Tue, 20 Dec 2005 13:36:38 +0100, Thomas H. wrote:

> Sidder og roder med stamtræ, og er stødt på nogle ord jeg godt ville vide
> mere om.
>
> 1. En tip-oldefar var "Veteran og DBM" hvad er DBM?

Dannebrogsmand - har fået Dannebrogsordenen.

> 2. Min tip-tip Oldefar var "huusmand og grøvtkaster", hvad pokker er en
> grøvtkaster ?

Dialekt for "grøftekaster". Han gravede altså grøfter.

> 3. Hos mange af de gamle står der noget med "Veismark", f.eks. " huusmand i
> Veismark", er det et stednavn, eller er det bare en tilfældig hvedemark?

I Salling findes der en lokalitet af det navn.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas H.

Dato : 20-12-05 15:14

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> I Salling findes der en lokalitet af det navn.

Ja jeg har googlet mig til en bog om "møller i salling" Jeg ringede til
Skive Bibliotek, og den flinke dame læste højt for mig, der stod ikke noget
relevant desværre.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 21-12-05 07:15

Hej Thomas!

De gamle veteraner fra de slesvigske krige blev hædret som Danebrogsmænd i
1920-erne. Du kan faktisk skrive til Ordenskapitlet på Amalienborg og bede
om en kopi af din tipoldefars levnedsbeskrivelse, såfremt han da har
indsendt den. Din tipoldefar fik sikkert også Hædersgaven som var på kr.
100,- om året. Den skulle søges omkring 1912 og den varede livet ud.
Ansøgningen om Hædersgaven kan du se på Rigsarkivet. Måske mest interessant
hvis ansøgningen er et personligt skrevet brev. Min oldefar var sønderjyde
og søgte først hædersgaven i 1920 da Sønderjylland igen var blevet dansk.
Han fik den med tilbagevirkende kraft fra 1913.
Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 24-12-05 23:39

Hej Thomas.

Kunne du skrive et par ord om, hvilken familie, det
er, du forsker i? Jeg og min ægtefælle har begge
aner i Salling, og netop familien Espersen er interessant
for os.

Mvh.Bodil.