CSS: validering fejler ...
Fra : Cifly

Dato : 20-12-05 08:17

Morn.

Jeg forsøger at validere min css kode, men får følgende meddelelse på
baggrund af følgende kode:

KODE:
a:link {
text-decoration:none; border-style:none; color:#0033CC; background-color:
transparent;
}

MEDDELELSE:
Line : 3 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:link

Yderligere info:
Plejer ikke at sætte background-color på a:. Men ifølge
http://www.accessifyforum.com/viewtopic.php?t=4097 bør color altid følges af
background-color og vise versa.

Som resultat har jeg så forsøgt med "transparent", men det vil stadig ikke
validere.

Har i nogen ideer til hvordan det kan være?

~ Cifly

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 20-12-05 09:04

In <xdOpf.1374$KV2.1356@news.get2net.dk> "Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> writes:

> [...]

>validere.

>Har i nogen ideer til hvordan det kan være?

Det er for at forhindre at teksten er ulæselig, hvis den ses
i en browser, hvor default-farven for baggrund tilfældigvis er
den samme, som du har valgt som tekstfarven.
Ideen er at hvis du piller ved browserens visning af tekstfarve,
skal du også tage ansvaret for baggrunden. Det er egentlig ikke
en helt dum tanke
Og det er selvfølgelig ikke bedre at vælge gennemsigtig.

Der er folk, der forsøger at snyde google ved at skrive irrelevante
søgeord med usynlig eller svært læselig tekst/fontstørrelse på
deres websider. Dvs der er måske en svag fordel i google
pageranking ved at overholde standarden og signalere at man har tænkt
sig at ens tekst skal være synlig

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Cifly

Dato : 20-12-05 09:07

Kai Birger Nielsen skrev:

> [...]
> Ideen er at hvis du piller ved browserens visning af tekstfarve,
> skal du også tage ansvaret for baggrunden. Det er egentlig ikke

Den er jeg med på!

> Og det er selvfølgelig ikke bedre at vælge gennemsigtig.

Allright. Men hvis baggrunden ikke er en ensartet farvet, men et billede,
ser det ikke pænt ud med farvet baggrund på links. Så må der være en udvej
eller?

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 20-12-05 09:22

Hej!

> Allright. Men hvis baggrunden ikke er en ensartet farvet, men et billede,
> ser det ikke pænt ud med farvet baggrund på links. Så må der være en udvej
> eller?
Prøv denne her:

background-color: inherit;
Hvilket angiver, at baggrunden er den samme som "den øvrige baggrund" - inc.
billeder!
og den validere i css hos w3c

med venlig h.
Ole Hartig
http://www.anett-h.dk/

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Cifly

Dato : 20-12-05 09:36

Georg OLE Peter HARTIG skrev:

> Prøv denne her:
>

> background-color: inherit;
> Hvilket angiver, at baggrunden er den samme som "den øvrige baggrund" -
> inc.
> billeder!
> og den validere i css hos w3c

Sådan der Takker!

Så er det blot:

"To work as intended, your CSS style sheet needs a correct document parse
tree. This means you should use valid HTML."

"Valid CSS information"

Og herunder kommer hele mit CSS dokument, med samme kodeforslag som jeg har
brugt?

Fra : Tidemann

Dato : 20-12-05 09:56

"Cifly" <flygenring@SLETpostkasse.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "Valid CSS information"
>
> Og herunder kommer hele mit CSS dokument, med samme kodeforslag som jeg har

Et lille sidespørgsmål??
Hvor validerer du din side, for hvis jeg trykker på dit billedlink får jeg
denne besked:

Result: Failed validation,
Address:
Encoding: utf-8 (detect automatically)
Doctype: (detect automatically)

Sorry, I am unable to validate this document because on line 30, 35, 46-50, 52
it contained one or more bytes that I cannot interpret as utf-8 (in other
words, the bytes found are not valid values in the specified Character
Encoding). Please check both the content of the file and the character
encoding indication.

--
Venlig hilsen
Marianne

Fra : Cifly

Dato : 21-12-05 04:56

Tidemann skrev:

> [...]
> words, the bytes found are not valid values in the specified Character
> Encoding). Please check both the content of the file and the character

Jeg bruger et link i Webcoder. Men det er rigtigt, at går jeg til W3C og
bruger valideringen direkte på sitet, så validere den ikke.

Fra : Cifly

Dato : 21-12-05 05:00

Cifly skrev:

> Jeg bruger et link i Webcoder. Men det er rigtigt, at går jeg til W3C og
> bruger valideringen direkte på sitet, så validere den ikke.

Jeg forstår så bare ikke helt hvor det er den fejler, idet jeg ikke kan se
nogle fejl på de linier den nævner?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-12-05 05:35

Cifly skrev:

>Jeg forstår så bare ikke helt hvor det er den fejler, idet jeg ikke kan se
>nogle fejl på de linier den nævner?

Hvis det er http://www.flygenrings.dk/. så er det fordi du
mangler angivelse af tegnsæt i <head>, så går validatoren ud fra
at det er utf-8 og det er siden ikke skrevet i.

Indsæt:
charset=iso-8859-1" />
imellem <head> og </head>.

Se forskellen på disse to valideringer:

http://validator.w3.org/check?uri=http://www.flygenrings.dk/

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.flygenrings.dk%2F&charset=iso-8859-1+%28Western+Europe%29&doctype=Inline
hvor der manurlt er valgt iso 8859-1

På den sidste får du fejlen at vide og den er valid på nær
manglende tegnsætangivelse.

»I was not able to extract a character encoding labeling from any
of the valid sources for such information. I will use the
character encoding iso-8859-1, which you have chosen via the
Encoding override option, for tentative validation.«
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Cifly

Dato : 21-12-05 05:55

Knud Gert Ellentoft skrev:

> [...]
> mangler angivelse af tegnsæt i <head>, så går validatoren ud fra
> at det er utf-8 og det er siden ikke skrevet i.

Sådan - tak for det.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 20-12-05 21:27

Cifly wrote:

> [...]
>
> "Valid CSS information"
>
> Og herunder kommer hele mit CSS dokument, med samme kodeforslag som

Det du får er ikke en fejl, men en advarsel (Warning), Du får den advarsel
fordi validatoren ikke checker HTML og CSS samtidig, det er en ny funktion i
CSS validatoren der hjælper med at integrere standarderne for HTML, CSS og
tilgængelighed. Din kode kan være fuldstændig perfekt og udløse den
advarsel. Vi kan kun håbe på at man udbygger den yderligere, således at både
HTML og CSS parses i samme arbejdsgang. Det ville faktisk være rigtigt godt,
hvis validatoren samtidig checkede for kontrast i samme arbejdsgang. så
ville alle tre standarde nemlig blive tilgodeset. Men indtil videre er det
kun en advarsel og ikke en fejl.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-05 10:57

Georg OLE Peter HARTIG skrev:

> background-color: inherit;
> Hvilket angiver, at baggrunden er den samme som "den øvrige
> baggrund" - inc. billeder!

Mnja - det angiver at baggrundsfarven arves fra moderelementet. Det
er ikke nødvendigvis den samme baggrund der er på hele siden.

--
Jens Gyldenkærne Clausen