Stort problem med m0n0wall
Fra : Daniel KJ

Dato : 20-12-05 02:39

Hej NG

Jeg har installeret m0n0wall (CD-rom med diskette setup) på en gammel P2 333
MHz. Der er isat et D-link og et bambusnetkort med en realtek chip. Når
m0n0wallen er bag en router kan klienterne fint gå på nettet og m0n0wallen
kan pinge destinationer i webGUI'et. Men når den er koblet direkte på ADSL
modemet er der intet hul igennem. Den får en offentlig IP-adresse fra TDC's
DHCP server og kan ikke pinge fra webGUI.

Hvad kan der være galt?

MVH
Daniel

Fra : Henning Wangerin

Dato : 20-12-05 23:08

On Tue, 20 Dec 2005 02:39:25 +0100, Daniel KJ wrote:

> [...]
> m0n0wallen kan pinge destinationer i webGUI'et. Men når den er koblet
> direkte på ADSL modemet er der intet hul igennem. Den får en offentlig

DU kan muligvis ha opbrugt alle dine ip-adresser. Prøv at lade dem time
ud. Luk fx forbindelsen helt ned natten over, og se om det hjælper.
Ellers bed TDC om at cleare deres cache.

Jeg har flere gange set det problem på webspeed, men jeg ved ikke om adsl
lider af samme sygdom

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 21:01

Hej

Problemet kan også være at dit netkort i m0n0wall har en anden MAC
adresse end din Router.

Så vidt jeg ved genstarter TDC deres DHCP servere kl. 12.00 på
hverdage, så tag din Router ned 11.55 og sæt din m0n0wall på 12.05.

Alternativt må du klone MAC adressen over på dit WAN kort på
m0n0wallen.

Lad os hører hvordan det går, specielt er jeg intereseret i
m0n0wall'en :=)

/BennyB

Fra : Ukendt

Dato : 21-12-05 23:20

BennyBad wrote:
> [...]
>
> Så vidt jeg ved genstarter TDC deres DHCP servere kl. 12.00 på
> hverdage, så tag din Router ned 11.55 og sæt din m0n0wall på 12.05.

De opdaterer hver time eller hveranden mener jeg det er.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-05 10:35

Henning Wangerin wrote:

> [...]
> Ellers bed TDC om at cleare deres cache.
>
> Jeg har flere gange set det problem på webspeed, men jeg ved ikke om adsl

Webspeed har begrænsninger på antal MAC adresser, og
der skal man genstarte sit kabelmodem og gå gennem
registreringen igen for at skifte. Jeg har til gengæld
aldrig set begrænsninger på IP adresserne. Hvis man
går på med en korrekt registreret MAC adresse får man
også en brugbar IP adresse.

--
Kasper Dupont
Note to self: Don't try to allocate

Fra : *** Calle ***

Dato : 25-12-05 11:00

Kasper Dupont wrote:

> [...]
> aldrig set begrænsninger på IP adresserne. Hvis man
> går på med en korrekt registreret MAC adresse får man
Dvs. at med en router på linien ville fjerne det problem, da MAC altid vil
være routerens, uanset hvilken Pc man sætter på.
--
*** Calle ***

Fra : Henning Wangerin

Dato : 25-12-05 12:38

On Sun, 25 Dec 2005 10:59:55 +0100, *** Calle *** wrote:

> Dvs. at med en router på linien ville fjerne det problem, da MAC altid
> vil være routerens, uanset hvilken Pc man sætter på.

Ja.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 25-12-05 12:39

On Sun, 25 Dec 2005 10:34:46 +0100, Kasper Dupont wrote:

> [...]
> Jeg har til gengæld aldrig set begrænsninger på IP adresserne. Hvis man
> går på med en korrekt registreret MAC adresse får man også en brugbar

Korrekt.
Men har du har to maskiner koblet på før, og derefter sætter en router
på, for at delet forbindelsen, har du et problem.

Men ikke større end at supporten kan løse det på to minutter

/Henning

Fra : Ukendt

Dato : 25-12-05 22:40

Henning Wangerin wrote:

> Men har du har to maskiner koblet på før, og derefter sætter en router
> på, for at delet forbindelsen, har du et problem.

Ja, men det har ikke noget med IP adresser at gøre. Det er
begrænsninger på MAC adresser.

> Men ikke større end at supporten kan løse det på to minutter

Man kan også selv løse det på to minutter (ikke medregnet
den tid det tager at reboote computeren). Det kræver blot
at man ved hvad der foregår og holder tungen lige i munden.

Tilslut kabler korrekt, genstart kabelmodem, genstart router,
genstart computer, registrer routerens MAC adresse, genstart
router, genstart computer.

Fra : *** Calle ***

Dato : 26-12-05 01:50

Kasper Dupont wrote:
> Tilslut kabler korrekt, genstart kabelmodem, genstart router,
> genstart computer, registrer routerens MAC adresse, genstart
> router, genstart computer.
Det kommer da helt an på hvilken MAC adresse der var på inden, og hvor lang
tid der er gåer inden den blev fjernet!!! Ikke alt er lyserødt, medmindre
man sidder midt i julebryggen
--
*** Calle ***

Fra : Ukendt

Dato : 27-12-05 21:49

*** Calle *** wrote:

> Det kommer da helt an på hvilken MAC adresse der var på inden, og hvor lang
> tid der er gåer inden den blev fjernet!!!

Nej, det er lige meget. Jeg har endnu ikke set et tilfælde,
hvor den metode jeg beskrev ikke har virket. Det er set,
at TDCs servere har været overbelastet og man derfor ikke
kunne registrere MAC adressen. Men i det tilfælde har det
været ganske tydligt hvor problemet lå.

Der er selvfølgelig mange måder at fejlkonfigurere en
router på. Før man gennemgår førnævnte procedure skal man
selvfølgelig sikre sig, at både router og computer er
korrekt konfigureret. Men det er jo ikke noget man behøver
kontakte TDCs support for.

Hvis ikke det har virket for dig, så er det sikkert
fordi du har begået en fejl undervejs. Der er jo mange
muligheder for at begå fejl. (Det lyder som om du har
glemt at genstarte kabelmodemet).

Fra : Henning Wangerin

Dato : 26-12-05 15:34

On Sun, 25 Dec 2005 22:39:54 +0100, Kasper Dupont wrote:

> Ja, men det har ikke noget med IP adresser at gøre. Det er begrænsninger
> på MAC adresser.

Jeg har prøvet det hos en bekendt med webspeed. Han havde haft to pcer
på linien, og nu skulle den deles via en router i stedet.

TDC ville ikke give slip på de to gamle mac-adresser vises det sig,
dermed kunne der heller ikke tildeles en ny ip til routeren.

> Man kan også selv løse det på to minutter (ikke medregnet den tid det
> tager at reboote computeren). Det kræver blot at man ved hvad der
> foregår og holder tungen lige i munden.

Eneste mulighed var enten at ...
* clone en af de gamle maskiners mac over på routeren.
* få tdc til at cleare deres mac-tabel

> Tilslut kabler korrekt, genstart kabelmodem, genstart router, genstart
> computer, registrer routerens MAC adresse, genstart router, genstart
> computer.

Den prøvede vi selvfølgelig også, men uden held. TDC tillod kun to
mac-adresser på han linie, og da de have været i brug kunne vi ikke
koble nyt grej på. - heller ikke selvom den en maskine ikke havde være
brugt online i et par måneder!

/Henning

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 26-12-05 15:45

Henning Wangerin wrote:
> [...]
> mac-adresser på han linie, og da de have været i brug kunne vi ikke
> koble nyt grej på. - heller ikke selvom den en maskine ikke havde være

Prøvede I ovenstående?

På nogle routere skal man bare klikke på en knap i opsætningen,
så tager den MAC adressen fra den PC man sidder ved, og sætter
ud på ydersiden.

Mogens

--
Mogens Kjær, Dataarkæolog
Email: mk@datamuseum.dk

Fra : Henning Wangerin

Dato : 27-12-05 13:51

On Mon, 26 Dec 2005 15:45:21 +0100, Mogens Kjaer wrote:

> Prøvede I ovenstående?

Nej

> På nogle routere skal man bare klikke på en knap i opsætningen, så
> tager den MAC adressen fra den PC man sidder ved, og sætter ud på
> ydersiden.

Det ved jeg. Har brugt det enkelte gange før.

Af en eller anden årsag ville hans server ikke være med til at klone
mac-adressen, desværre. Ellers havde det været den nemmeste løsning.

/Henning

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-12-05 21:46

"Daniel KJ" <spam@knakkergaard.org> wrote:

>Hvad kan der være galt?

Du har een IP-adresse fra TDC. Og den er knyttet op til routerens
MAC-adresse.

Der er flere løsninger:

- Du kan klone m0n0wall så den optræder med samme MAC-adresse som
routerens WAN-side

- Du kan (måske, afhænger af routeren) frigive IP-adressen ved at
nedlukke WAN-forbindelsen lige inden du skifter til m0n0wall.

- Du kan lukke routeren og vente ca 1 time (DHCP-serverens leasetime),
så er ip-adressen frigivet og m0n0wall kan komme på

- Endelig kan du købe extra ip-adresse fra TDC, koster 10 kr/måned.

<mlr>

Fra : Daniel KJ

Dato : 21-12-05 22:27

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
> - Du kan klone m0n0wall så den optræder med samme MAC-adresse som
> routerens WAN-side

Det har jeg prøvet. Den får fint min faste ip-adresse samt DNS & gateway
oplysninger, men der er stadig ikke hul igennem.

Som et forsøg har jeg spoof'et min MAC-adresse på min stationære, det virker
fint.

Er det noget NAT der skal slåes til?

MVH
Daniel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-12-05 22:40

>Det har jeg prøvet. Den får fint min faste ip-adresse samt DNS & gateway
>oplysninger, men der er stadig ikke hul igennem.

Undskyld, jeg fik ikke læst dit primære spørgsmål ordentligt igennem...

Problemet ligger ikke på WAN-siden - Der har åbenbart hele tiden været
forbindelse til TDC.

Problemet er LAN-siden. Når routeren er væk mangler du DHCP-server og
NAT-funktionen.

Jeg intet til m0n0wall - Har den DHCP-server og NAT ?

<mlr>

Fra : Daniel KJ

Dato : 22-12-05 11:46

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote in message
> Problemet ligger ikke på WAN-siden - Der har åbenbart hele tiden været
> forbindelse til TDC.

Jeg kunne ikke pinge fra webinterfacet.

MEN, den har nu fået 3 "nye" netkort og nu spiller det bare! Det må åbenbart
være de gamle der var defekte.

Tak til alle dem, der kom med forslag til fejlfindingen

MVH
Daniel