Et par css spørgsmål...
Fra : Magnus

Dato : 19-12-05 14:42

1)
<ul class="undermenu">
</ul>

Med denne sætte jeg baggrundsfarven på <li>:
li {background-color: #024C95;}

Hvordan giver jeg <li> som er inde i først en <div id="hovedmenu"> også en
<ul class="undermenu"> som herover en anden farve og kun hvor de betingelser
er opfyldt?

2)
Hvis man definere at <li> har en højde på 20 px (height: 20px) så vil
teksten mellem <li> så øverst. Kan man ikke centrere den lodret så den stå
midt i som det er standard på i en tabel mellem <td></td>?

3)
Er der en måde hvormå man kan indskrive kommentare i sine css filer for
bedre at kunne finde udaf hvad der er hvad?

/Magnus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-05 01:48

Magnus wrote:
> 1)
> Hvordan giver jeg <li> som er inde i først en <div id="hovedmenu">
> også en <ul class="undermenu"> som herover en anden farve og kun hvor
> de betingelser er opfyldt?

Hvis du sætter classes på dine forskellige menulister, kan du styre deres
farver på den måde:

<ul class="hovedmenu">...

<ul class="undermenu">...

..hovedmenu li {
background-color: #abc;
}
..undermenu li {
background-color: #def;
}

> 2)
> Kan man ikke centrere den lodret så
> den stå midt i som det er standard på i en tabel mellem <td></td>?

Ikke direkte. Men du kan indirekte ved at sætte padding-top og
padding-bottom.

> 3)
> Er der en måde hvormå man kan indskrive kommentare i sine css filer
> for bedre at kunne finde udaf hvad der er hvad?

Ja, du starter en kommentar med /* og afslutter den med */

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-12-05 11:07

Magnus skrev:

> <ul class="undermenu">

[snip]

> Hvordan giver jeg <li> som er inde i først en <div
> id="hovedmenu"> også en <ul class="undermenu"> som herover en
> anden farve og kun hvor de betingelser er opfyldt?

Således:

   #hovedmenu .undermenu li {background-color: #024C95;}

> Hvis man definere at <li> har en højde på 20 px (height: 20px)
> så vil teksten mellem <li> så øverst. Kan man ikke centrere
> den lodret

Du kan bruge padding i stedet:

li {
   padding-top: 5px;
   padding-bottom: 5px;
   /* Så er der 10px tilbage til teksten */
}

> Er der en måde hvormå man kan indskrive kommentare i sine css
> filer for bedre at kunne finde udaf hvad der er hvad?

Ja - tredje linje i css-blokken ovenfor er en kommentar. CSS bruger
samme type kommentarer som C - de indledes med "/*" og afsluttes
med "*/", og de kan godt spænde over flere linjer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen