Hvorfor alle disse skråstreger?
Fra : Jakob Munck

Dato : 19-12-05 13:20

Flere gange har jeg (især i php-sammenhæng) set html-kode, der var fyldt med
skråstreger, som f.eks. denne form her:

<input type=\"hidden\" name=\"op\" value=\"ds\">
-------------------------------

Hvad er nytten disse skråstreger?
Er det noget som er særligt for php-baserede websites?

v.h.
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-05 13:44

Jakob Munck skrev:

> Flere gange har jeg (især i php-sammenhæng) set html-kode, der var fyldt med
> skråstreger, som f.eks. denne form her:

> <form method=POST action=\"$_SERVER[PHP_SELF]\">

> <input type=text name=\"email\" size=30 maxlength=150>

> <input type=radio name=\"action\" value=\"sub\" checked> subscribe
> <input type=radio name=\"action\" value=\"unsub\"> unsubscribe
>
> <input type=\"hidden\" name=\"op\" value=\"ds\">
> -------------------------------

Jeg tror at du har gengivet det forkert, men skidt nu med det.

Der opstår et problem hvis man har en streng inden i
anførselstegn, og man så får brug for at have anførselstegn med
inde i strengen. Det sker typisk hvis man laver en printsætning
af noget HTML-kode. Eksempel:

Rå HTML:
<input type="radio" name="action" value="sub" checked>

Print med PHP (*fejl*):
print "<input type="radio" name="action" value="sub" checked>";

Det går helt galt. Der står jo
print "<input type="
og så kommer der pludselig radio bagefter.

Løsning 1: Print med PHP:
print "<input type=\"radio\" name=\"action\" value=\"sub\" checked>";

Her bruges \ til at ophæve anførselstegnets PHP-betydning i en
printsætning så det bare fungerer som et vilkårligt tegn. Af
hostoriske grunde kalder man det at man escaper anførselstegnet.

Jeg bruger en anden løsning. I HTML er det ligegyldigt om man
bruger enkelt eller dobbelt anførselstegn. Hvis man har en
printsætning der 'styres' af ét sæt anførselstegn, kan man bruge
det andet sæt indeni. Derfor kan man også skrive:

Løsning 2: Print med PHP:
print "<input type='radio' name='action' value='sub' checked>";

og det synes jeg er meget lettere at læse end løsning 1. Men der
er ingen kvalitetsforskel mellem løsningerne, og man skal under
alle omstændigheder kunne 1'eren også, for man kan blive tvunget
til at bruge dobbelte anførselstegn inde i en streng.

Bemærk at det ikke dur at escape enkelte anførselstegn fordi
variable og koder (som \") bliver kun oversat hvis de står inden
i dobbelte anførselstegn.

> Er det noget som er særligt for php-baserede websites?

Nej, escapemetoder er nødvendige i snart sagt alle
programmeringssprog. Hvis man skal bruge specialtegn, må man
vælge nogle ud og give dem en særlig betydning. Når man så får
brug for at de *ikke* skal have den betydning, må man bruge en
metode til at ophæve det. Sprog i C-familien bruger \.

I Comal80 (samt visse andre) skulle man bare fordoble
anførselstegnene, altså:

Ikke PHP!:
print "<input type=""radio"" name=""action"" value=""sub"" checked>"

I HTML er der ikke en egentlig escapemetode. Der må man skrive
koder i stedet for:

HTML (*fejl*):

HTML (rigtigt):

--
Bertel

Fra : Jakob Munck

Dato : 19-12-05 13:53

Tak for svaret.

Jakob

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-12-05 14:36

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> under alle omstændigheder kunne 1'eren også, for man kan blive
> tvunget til at bruge dobbelte anførselstegn inde i en streng.

Det kan fx være hvis man skal udskrive html med indlejret
javascript.

HTML-kode: <a href="foo" onclick="alert('bar')">foo</a>

I php:

print "<a href=\"foo\" onclick=\"alert('bar')\">foo</a>"

> [...]
> anførselstegnene, altså:
>
> Ikke PHP!:
> print "<input type=""radio"" name=""action"" value=""sub""

- den metode anvendes fx i asp/vbscript og asp.net/vb.net.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christoffer

Dato : 19-12-05 15:02

> [...]
>
> Bemærk at det ikke dur at escape enkelte anførselstegn fordi
> variable og koder (som \") bliver kun oversat hvis de står inden
Det er kun i print at varibler bliver udskrevet som variabelnavn istedet for
dens indhold hvis du bruger ' istedet for citationstegn ".
Med echo vil alle variabler blive udskrevet med deres indhold.

--
Christoffer

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-01-06 08:45

On Mon, 19 Dec 2005 15:02:20 +0100, "Christoffer"
<christoffer@buur.info> wrote:

>Det er kun i print at varibler bliver udskrevet som variabelnavn istedet for
>dens indhold hvis du bruger ' istedet for citationstegn ".
>Med echo vil alle variabler blive udskrevet med deres indhold.

Nej. En variabel bliver _kun_ erstattet med dens indhold hvis den står i
dobbeltpinger.
Ligegyldigt om du bruger print() eller echo.

-snart med hund: http://vedskovens.dk/d/hv/2005_olivia/051030/051030_d2.htm