Bruge Windows XP som router
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-12-05 01:01

Hejsa,

Jeg står og skal have routet mellem to netværk for en kort periode og
jeg har en PC'er med Windows XP, som jeg ville bruge til det.

Jeg er dog ikke særligt rutineret i routing-tabeller, men det er jo
nok noget med "route add", men det er vist også, hvad jeg er nået til.

Jeg har konfigureret to netkort. Det indbyggede kalder den
"LAN-forbindelse 2" og det har jeg givet IP-adressen 192.168.0.19,
subnet mask 255.255.255.0, gateway 192.168.0.9, DNS 192.168.0.3.

Det ekstra netkort kalder den "LAN-forbindelse" og det har fået
IP-adressen 192.168.10.12 og subnet mask 255.255.255.0. Jeg har ikke
konfigureret nogen gateway eller DNS, da jeg ikke lige kunne se, hvad
jeg skulle skrive.

De to netværk skal kunne snakke sammen. Det er LAN-forbindelse 2"
(192.168.0.x) der er det "rigtige" netværk, hvor jeg har en firewall
stående som gateway og har en DNS kørende. "LAN-forbindelse"
(192.168.10.x) er et separat IP-netværk, som har jeg brug for at blive
routet til 192.168.0.x så maskinerne kan slå op i DNS og komme på
Internet.

Jeg håber jeg har forklaret det tydeligt nok.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : jamen

Dato : 18-12-05 01:25

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg står og skal have routet mellem to netværk for en kort periode og
> jeg har en PC'er med Windows XP, som jeg ville bruge til det.

Du skal aktivere ip routing. ipconfig /all viser om routing er aktiveret

http://support.microsoft.com/?kbid=315236

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-12-05 02:19

jamen <jamen@invalid> wrote:

> Du skal aktivere ip routing. ipconfig /all viser om routing er aktiveret
>
> http://support.microsoft.com/?kbid=315236

Den er slået til. Den router dog umiddelbart ikke. Skal der ikke gøres
mere?

Hvilke oplysning skal indtastes for hvert netkort?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : jamen

Dato : 18-12-05 02:53

René Frej Nielsen wrote:

> Den er slået til. Den router dog umiddelbart ikke. Skal der ikke gøres
> mere?
>
> Hvilke oplysning skal indtastes for hvert netkort?

netkortene på router xp'en er korrekt sat op.

klienterne på den side, som ikke har internet (interne), skal have xpen
som gateway.

i din internet router laver du en statisk route til det interne netværk

så burde det spille fra begge sider af xpen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-12-05 09:25

jamen <jamen@invalid> wrote:

> netkortene på router xp'en er korrekt sat op.

OK, det regnede jeg også med. Det ene netkort er forbundet til vores
store netværk og her har jeg indtastet alle oplysninger, så maskinen
kan komme på nettet. Det andet netkort er forbundet til vores andet
subnet, og her er der kun indtastet IP-adresse og subnet-maske.

> klienterne på den side, som ikke har internet (interne), skal have xpen
> som gateway.

Det har jeg sat dem til, men der er ikke hul igennem.

> i din internet router laver du en statisk route til det interne netværk

Det er lige den manøvre jeg ikke kan finde ud af. Kan du hjælpe?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-12-05 12:01

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> [...]
>
> Det har jeg sat dem til, men der er ikke hul igennem.

> Det er lige den manøvre jeg ikke kan finde ud af. Kan du hjælpe?

Det er ikke længere nødvendigt med en løsning. Jeg skulle bruge PC'en
da vores eksisterende server var holdt op med at route, men det
problem er nu løst og jeg har derfor ikke brug for en ekstra router.

Men tak for hjælpen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen