valid <h> i XHTML
Fra : TL

Dato : 18-12-05 00:14

Får flg. validerings-fejl i et XHTML 1.0 transitional doc på W3C
validatoren:

"Error Line 39 column 46: document type does not allow element "h3" here;
missing one of "object", "applet", "map", "iframe", "button", "ins", "del"
start-tag "

Grunden er at jeg har et (tidl. meget omtalt <h>-tag inden i et <p>-tag.
Er det virkelig ikke valid, eller har jeg bare misforstået fejlmeddelsen?

PS: tags'ne er lukket korrekt.

--
med venlig hilsen

TL
- - -
www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign

Fra : Frank Olieu

Dato : 18-12-05 00:24

_TL_ skrev | wrote | écrivit (18-12-2005 00:13):

> Grunden er at jeg har et (tidl. meget omtalt <h>-tag inden i et <p>-tag.
> Er det virkelig ikke valid, eller har jeg bare misforstået fejlmeddelsen?
>
> PS: tags'ne er lukket korrekt.

Nej, det er rigtigt forstået. Du kan ikke have andre blokelementer inden i et

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank

Fra : TL

Dato : 18-12-05 00:28

> [...]
> et
>
> --
> Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement

- og så er det min ringe indsigt begrænser mig - der er sikkert en logisk
forklaring på hvorfor?

TL

Fra : Frank Olieu

Dato : 18-12-05 00:55

_TL_ skrev | wrote | écrivit (18-12-2005 00:27):

> - og så er det min ringe indsigt begrænser mig - der er sikkert en logisk
> forklaring på hvorfor?

Logisk og logisk! sådan er HTML nu bare skruet sammen! Se W3C spec.
Visse blokelementer, som div, blockquote, table kan indeholde andre
blokelementer, men det må p ikke...

Bemærk at det bli'r lavet om på i XHTML2.0!
http://www.w3.org/TR/xhtml2/mod-structural.html#edef_structural_p

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-05 01:06

Frank Olieu wrote:

> Logisk og logisk! sådan er HTML nu bare skruet sammen! Se W3C spec.
> Visse blokelementer, som div, blockquote, table kan indeholde andre
> blokelementer, men det må p ikke...

Det er nu ikke helt rigtigt. En table må indeholde disse elementer: caption,
colgroup, thead, tfoot, tbody og tr - og ikke andet. Og har man brugt thead,
bør man heller ikke have tr liggende direkte under table - den skal så
flyttes ind i en tbody

Skal man bruge en p i en tabel, *skal* den lægges ind i en th eller td, som
*skal* være i en tr.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Frank Olieu

Dato : 18-12-05 01:31

Det er naturligvis rigtigt! Men jeg skrev:
> [...]
Og thead, tfoot, tbody og tr bli'r jo også betragtede som blokelementer, og
/kan/ være inden i en table...

Det som er mere interessant, er at W3C tilsyneladende har indset at deres
definition på <p> ikke var tilstrækkelig og udvider den i deres næste version af
XHTML, så den vil ku' rumme andre blokelementer, på nær andre p'er.

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank
_____________________
God Jul og godt nytår

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-12-05 11:44

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er nu ikke helt rigtigt.

Jo. Jeg tror du har fejllæst Franks indlæg - ovenstående er helt
korrekt.

> Skal man bruge en p i en tabel, *skal* den lægges ind i en th
> eller td, som *skal* være i en tr.

Det er helt rigtigt - men spørgsmålet gik på hvad man må putte ind
i et p-element - ikke hvor man må placere et p-element.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-05 00:30

TL wrote:
> [...]
>
> "Error Line 39 column 46: document type does not allow element "h3"
> here; missing one of "object", "applet", "map", "iframe", "button",

Det ville hjælpe, hvis vi kunne se din side. Så kan vi se, hvorfor W3C
siger, at dit h3-tag er fejlplaceret.

> Grunden er at jeg har et (tidl. meget omtalt <h>-tag inden i et
> fejlmeddelsen?

Et h-tag er et blok-element. Et p-tag må *ikke* indeholde et blok-element.
Så kort kan det siges.

Du kan her se en liste over de forskellige html-elementer - inddelt efter
type:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elementer.asp?liststyle0.css

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-12-05 00:28

On Sun, 18 Dec 2005 00:13:50 +0100, "TL" <infoFJERN@MIGlindkold.dk>
wrote:

> [...]
>start-tag "
>
>Grunden er at jeg har et (tidl. meget omtalt <h>-tag inden i et <p>-tag.

<url:
http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/struct/text.html#edef-P>
siger:
The P element represents a paragraph. It cannot contain block-level
elements (including P itself).

Desuden kan jeg heller ike se meningen med at have en overskrift *inde
i* et afsnit. Normal typografi er, at overskrifter er *mellem* afsnit.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : TL

Dato : 18-12-05 00:39

> Desuden kan jeg heller ike se meningen med at have en overskrift *inde
> i* et afsnit. Normal typografi er, at overskrifter er *mellem* afsnit.

> [...]

Jeg er enig i at overskrifter 'normalt' er mellem afsnit og plejer også at
benytte det som sådan, men jeg gør det udfra hvad jeg kan læse om SEO og
synlighed på Google.
Det anbefales af flere, bl.a. at have sine søgeord i <h> tags og så højt
placeret på siden som muligt for at de bliver vægtet højere. Og jeg kan se
på sider der opnår en høj rating, at de gentager deres søgeord mange gange i
tekst, højt på siden og i gerne i <h>-tags og har derfor taget det til mig
og håber det hjælper.

TL

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-12-05 00:50

TL wrote:

> Det anbefales af flere, bl.a. at have sine søgeord i <h> tags og så
> højt placeret på siden som muligt for at de bliver vægtet højere.

Javist. Men det er ikke det samme som at putte et h-tag ind i et p-tag. Det
betyder derimod, at du skal lave dine overskrifter så tilpas sigende, så de
indeholder de søgeord, du vil findes på.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-12-05 01:07

On Sun, 18 Dec 2005 00:38:59 +0100, "TL" <infoFJERN@MIGlindkold.dk>
wrote:

> [...]
>tekst, højt på siden og i gerne i <h>-tags og har derfor taget det til mig

Det er et skråplan. På to ledder:
- At ændre et dokuments struktur for at få en højere 'ranking' i
søgemaskinerne er i sig selv noget snavs. Sats i stedet på at have et
godt - og velstruktureret - indhold, som vil få folk til at komme
igen. Det får alle langt mere ud af i længden - og du slipper for
beskyldninger om at bruge umoralske konkurrence-metoder.

- Men når folk så endelig finder dit sted, så vil de møde et dokument,
som er struktureret på en totalt uforståelig måde. Nogle vil være
ligeglade, andre vil sige, at det er noget hø, som man ikke gider
bruge tid på.

Sats på kvalitet mht. både form og indhold.
Lad form understøtte indhold - ikke omvendt.

Selv om der måske kan hentes nogle hurtige points på at lave noget
hu-hej-fancy-fancy uden indhold, så er min erfaring, at kvalitet
vinder på længere sigt.

Bare min mening.

--
Jørn Andersen,