/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
.heading class - inline
Fra : TL


Dato : 17-12-05 21:38

Hej alle..

Jeg styler mine heading i css - og med

h3 {
display: inline;
}
undgår jeg at ordene EFTER min heading rykker ned. Men hvad er det nu lige
jeg mangler for at ordene FØR bliver på samme linie og ikke skubber min
heading ned i næste linie?


--
med venlig hilsen

TL
- - -
www.lindkold.dk
Billig hjemmeside | Professionelt design | Lindkold Webdesign



 
 
Knud Gert Ellentoft (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 17-12-05 22:09

TL skrev:

>Men hvad er det nu lige
>jeg mangler for at ordene FØR bliver på samme linie og ikke skubber min
>heading ned i næste linie?

Sætter også display: inline på din <p> f.eks.

<p style="display: inline">Tekst</p><h1 style="display:
inline">Overskrift</h1>
--
Topposter du svar, dvs. skriver dit svar over det citerede,
så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

TL (17-12-2005)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 17-12-05 22:15

>>Men hvad er det nu lige
>>jeg mangler for at ordene FØR bliver på samme linie og ikke skubber min
>>heading ned i næste linie?
>
> Sætter også display: inline på din <p> f.eks.
>
> <p style="display: inline">Tekst</p><h1 style="display:
> inline">Overskrift</h1>
> --
> Topposter du svar, dvs. skriver dit svar over det citerede,
> så ryger du på min ignoreringsliste.
> Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Det virker! - som en style på de enkelte <p> tags, men jeg ikke vil påvirke
alle <p>'erne på hele siden og helst have det som en class til mine
<h>-tags. Men det er måske ikke muligt?

TL
- - -
www.lindkold.dk



Erik Ginnerskov (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 17-12-05 22:29

TL wrote:

> Det virker! - som en style på de enkelte <p> tags, men jeg ikke vil
> påvirke alle <p>'erne på hele siden og helst have det som en class
> til mine <h>-tags. Men det er måske ikke muligt?

Jo, selvfølgelig kan man det:

..inl {
display: inline;
}

<p class="inl">Tekst, der ikke følges af et tvungent linjeskift.</p>

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



TL (17-12-2005)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 17-12-05 22:34

> Jo, selvfølgelig kan man det:
>
> .inl {
> display: inline;
> }
>
> <p class="inl">Tekst, der ikke følges af et tvungent linjeskift.</p>
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov


Det var vist mig der ikke fik forklaret det forståeligt -

Jeg ville gerne nøjes med at definere mine <h>-tags i css'en ( ikke slippe
for at style mine <p>'er) og få den ønskede "inline-virkning" på heading -
altså få den til at blende ind i linierne uden linieskift.
Men det kan jeg næsten forstå ikke kan lade sig gøre...?

TL



TL (17-12-2005)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 17-12-05 22:36

>
> Jeg ville gerne nøjes med at definere mine <h>-tags i css'en ( ikke slippe
> for at style mine <p>'er)

skulle selvfølge være: "( OG slippe for at style mine <p>'er)"



Jørn Andersen (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 17-12-05 22:48

On Sat, 17 Dec 2005 22:35:53 +0100, "TL" <infoFJERN@MIGlindkold.dk>
wrote:

>skulle selvfølge være: "( OG slippe for at style mine <p>'er)"

Du slipper ikke for at tildele en class til de p'er, som skal have en
anderledes opførsel end standard.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Bertel Lund Hansen (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 18-12-05 11:11

TL skrev:

> Jeg ville gerne nøjes med at definere mine <h>-tags i css'en ( ikke slippe
> for at style mine <p>'er) og få den ønskede "inline-virkning" på heading -
> altså få den til at blende ind i linierne uden linieskift.

Hvis linjeskiftet er fremtvunget af det foregående afsnit, er det
ikke nok at style h-erne.

Bortset fra det mener jeg at du skal overveje om din struktur er
logisk. H'erne bruges til overskrifter, og overskrifter står
altså på en linje for sig.

Hvis du vil have samme fremhævelse som bruges i en overskrigft,
men på et almindeligt tekstelement, skal du lave det med en
<span> som du styler:

..fremhaev {
   font-size: 2em;
   font-weight: bold;
}

Her er teksten <span class='fremhaev'>fremhævet</span>.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Johnny Winther Ronne~ (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Johnny Winther Ronne~


Dato : 18-12-05 11:43

Bertel Lund Hansen wrote:
> Bortset fra det mener jeg at du skal overveje om din struktur er
> logisk. H'erne bruges til overskrifter, og overskrifter står
> altså på en linje for sig.
>

Det er nu ikke helt rigtigt, i mange lærebøger står underoverskrifter ofte
på linien og indekseres med i både iindholdsfortegnelse og indeks, så derfor
må det være lige så "gyldígt" på en webside

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg



Jørn Andersen (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 17-12-05 22:46

On Sat, 17 Dec 2005 22:14:47 +0100, "TL" <infoFJERN@MIGlindkold.dk>
wrote:

>Det virker! - som en style på de enkelte <p> tags, men jeg ikke vil påvirke
>alle <p>'erne på hele siden og helst have det som en class til mine
><h>-tags. Men det er måske ikke muligt?

Joda

p.sidste {
display:inline;
}
h1.inline {
display:inline;
}
Hvis det skal gælde for alle h1-overskrifter:
h1 {
display:inline;
}

- og i HTML:
<p class="sidste">blabla</p>

<h1 class="inline">PipPip</h1>
<p>Nyt afsnits brødtekst</p>
<p>Nyt afsnits brødtekst 2</p>
<p class="sidste">Nyt afsnits sidste brødtekst</p>

<h1 class="inline">MjavMjav</h1>

- eller:
<p class="sidste">blabla</p>

<h1>PipPip</h1>
<p>Nyt afsnits brødtekst</p>
<p>Nyt afsnits brødtekst 2</p>
<p class="sidste">Nyt afsnits sidste brødtekst</p>

<h1>MjavMjav</h1>


Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

TL (17-12-2005)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 17-12-05 23:10

>>Det virker! - som en style på de enkelte <p> tags, men jeg ikke vil
>>påvirke
>>alle <p>'erne på hele siden og helst have det som en class til mine
>><h>-tags. Men det er måske ikke muligt?
>
> Joda
>
> p.sidste {
> display:inline;
> }
> h1.inline {
> display:inline;
> }
> Hvis det skal gælde for alle h1-overskrifter:
> h1 {
> display:inline;
> }
>
> - og i HTML:
> <p class="sidste">blabla</p>
>
> <h1 class="inline">PipPip</h1>
> <p>Nyt afsnits brødtekst</p>
> <p>Nyt afsnits brødtekst 2</p>
> <p class="sidste">Nyt afsnits sidste brødtekst</p>
>
> <h1 class="inline">MjavMjav</h1>
>
> - eller:
> <p class="sidste">blabla</p>
>
> <h1>PipPip</h1>
> <p>Nyt afsnits brødtekst</p>
> <p>Nyt afsnits brødtekst 2</p>
> <p class="sidste">Nyt afsnits sidste brødtekst</p>
>
> <h1>MjavMjav</h1>

Ja, det var selvfølgelig en mulighed - havde sgu ikke lige tænkt over
muligheden for at give <p> en class. Men det er jo dejligt at få opfrisket
sine muligheder. Mit ønske var selvfølgelig at få så meget defineret i
css'et og så lidt kode i html'en som muligt.


> Good luck!

og tak for det.

TL
- - -
www.lindkold.dk



Erik Ginnerskov (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 17-12-05 23:30

TL wrote:

> Ja, det var selvfølgelig en mulighed - havde sgu ikke lige tænkt over
> muligheden for at give <p> en class. Men det er jo dejligt at få
> opfrisket sine muligheder. Mit ønske var selvfølgelig at få så meget
> defineret i css'et og så lidt kode i html'en som muligt.

Jeg kan så sidde her og undre mig over, hvorfor du kan bruge løsningen, når
Jørn foreslår det, men da jeg foreslog det samme, forkastede du det.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Dennis Munding (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Dennis Munding


Dato : 17-12-05 23:39

Hej Erik!
"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse
news:43a49180$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg kan så sidde her og undre mig over, hvorfor du kan bruge løsningen,
> når
> Jørn foreslår det, men da jeg foreslog det samme, forkastede du det.

Det er du ikke ene om - må jeg være med i "klubben"?
For jeg kan heller ikke se nogen forskel på dit og Jørns forslag....?!?


Med undrende hilsen
--
Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/



Erik Ginnerskov (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 17-12-05 23:47

Dennis Munding wrote:

> Det er du ikke ene om - må jeg være med i "klubben"?

Ja, naturligvis. ;)

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Jumbo (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Jumbo


Dato : 18-12-05 00:02

Har lige fundet fundet en kode på din hjemmeside til animation med
*.jpg


<body onload="skift()>


<img alt="" src="bil1.jpg" name="film" onclick="gomovie();" title="Det
kører" width="320" height="238">


Kan du ikke fortælle mig, hvordan den skal se ud, hvis man vil have
den til at starte automatisk

mvh

Erik Ginnerskov (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 18-12-05 00:21

Jumbo wrote:

> <body onload="skift()>

> <img alt="" src="bil1.jpg" name="film" onclick="gomovie();" title="Det
> kører" width="320" height="238">
>
> Kan du ikke fortælle mig, hvordan den skal se ud, hvis man vil have
> den til at starte automatisk

Den starter da automatisk. Det sørger onload-eventen for - kald til
funktionen skift().

Funktionen gomovie() indeholder en række adresser, som man kan komme videre
til ved klik på hvert enkelt billede.

Skal billederne ikke kunne bruges som links, kan du bare slette
onclick-eventen i img-tagget og funktionen i javascriptet.

Skal du derimod bruge de enkelte billeder til individuelle links, skal du i
javascriptets 'function skift()' rette i timeout, så hvert billede vises
længe nok til at man kan nå at vælge det rigtige billede at klikke på.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
http://html-faq.dk/



Jumbo (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Jumbo


Dato : 18-12-05 00:30

On Sun, 18 Dec 2005 00:20:57 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Jumbo wrote:
>
>> <body onload="skift()>
>
>> <img alt="" src="bil1.jpg" name="film" onclick="gomovie();" title="Det
>> kører" width="320" height="238">
>>
>> Kan du ikke fortælle mig, hvordan den skal se ud, hvis man vil have
>> den til at starte automatisk
>
>Den starter da automatisk. Det sørger onload-eventen for - kald til
>funktionen skift().
>
>Funktionen gomovie() indeholder en række adresser, som man kan komme videre
>til ved klik på hvert enkelt billede.
>
>Skal billederne ikke kunne bruges som links, kan du bare slette
>onclick-eventen i img-tagget og funktionen i javascriptet.
>
>Skal du derimod bruge de enkelte billeder til individuelle links, skal du i
>javascriptets 'function skift()' rette i timeout, så hvert billede vises
>længe nok til at man kan nå at vælge det rigtige billede at klikke på.
ok, tak skal du ha

Jørn Andersen (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 17-12-05 23:55

On Sat, 17 Dec 2005 23:39:28 +0100, "Dennis Munding"
<mail@invalid.com> wrote:

>Hej Erik!
>"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammmeplease.invalid> skrev i en meddelelse
>news:43a49180$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...
>> Jeg kan så sidde her og undre mig over, hvorfor du kan bruge løsningen,
>> når
>> Jørn foreslår det, men da jeg foreslog det samme, forkastede du det.
>
>Det er du ikke ene om - må jeg være med i "klubben"?
>For jeg kan heller ikke se nogen forskel på dit og Jørns forslag....?!?

Ditto her - bortset fra at Eriks kom 18 minutter før mit.
Men nogle gange skal vi jo have tingene ind to gange, før ti-øren
falder

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Frank Olieu (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Frank Olieu


Dato : 17-12-05 23:49

_Erik Ginnerskov_ skrev | wrote | écrivit (17-12-2005 23:30):

> Jeg kan så sidde her og undre mig over, hvorfor du kan bruge løsningen, når
> Jørn foreslår det, men da jeg foreslog det samme, forkastede du det.

Ku' det være fordi Jørn gør sig umage med at uddybe sit svar?

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank
_____________________________________________________________________
K-Meleon • http://kmeleon.sourceforge.net/ • The Browser You Control!

TL (18-12-2005)
Kommentar
Fra : TL


Dato : 18-12-05 00:08

>
>> Ja, det var selvfølgelig en mulighed - havde sgu ikke lige tænkt over
>> muligheden for at give <p> en class. Men det er jo dejligt at få
>> opfrisket sine muligheder. Mit ønske var selvfølgelig at få så meget
>> defineret i css'et og så lidt kode i html'en som muligt.
>
> Jeg kan så sidde her og undre mig over, hvorfor du kan bruge løsningen,
> når
> Jørn foreslår det, men da jeg foreslog det samme, forkastede du det.
>

Jeg forkastede det ikke, men håbede på helt at kunne undgå at style mine <p>
i html'en og gøre alt arbejdet i css'en og altså undgå overhovedet at sætte
en class på <p> og det var det jeg fiskede for om det kunne lade sig gøre.
Og måske er det det sene tidspunkt der gør, at jeg ikke lige gennemskuede
muligheden i dit svar. Men jeg takker ihvertfald for hjælpen er da blivet
lidt klogere

TL



Knud Gert Ellentoft (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 18-12-05 01:04

TL skrev:

>
>Jeg forkastede det ikke, men håbede på helt at kunne undgå at style mine <p>
>i html'en og gøre alt arbejdet i css'en og altså undgå overhovedet at sætte
>en class på <p> og det var det jeg fiskede for om det kunne lade sig gøre.

Tjah, det kan det også godt, det afhænger jo sådan set af, hvad
det er du laver.

Hvis du vil ha' at det skal fremstå som en overskrift. hvor du
blot bruger <p> for at det skal stå med mindre skrift, så er du
inde på noget forkert.

<p> er beregnet til din brødtekst, dvs. det, der står under
overskriften.

Til overskrifter bør man altid bruge <h1> - <h6>, hvis du så
vælger at bruge <h6> til det i overskrifterne, der skal stå med
mindre skrift og ikke andre steder, så kan du nøjes med at have
det stående i din css.

<h6>lille skrift</h6><h1>STOR SKRIFT</h1><h6>lille skrift</h6>

og så have display: inline på både <h1> og <h6>

Her kan man så indvende, at en <h6> ikke bør efterfølges af en
<h1>, men det er dog en mindre fejl end at bruge <p> i et
overskriftsniveau.
--
Topposter du svar, dvs. skriver dit svar over det citerede,
så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Frank Olieu (18-12-2005)
Kommentar
Fra : Frank Olieu


Dato : 18-12-05 01:13

_Knud Gert Ellentoft_ skrev | wrote | écrivit (18-12-2005 01:03):

>
> <h6>lille skrift</h6><h1>STOR SKRIFT</h1><h6>lille skrift</h6>
>
> og så have display: inline på både <h1> og <h6>
>
> Her kan man så indvende, at en <h6> ikke bør efterfølges af en
> <h1>, men det er dog en mindre fejl end at bruge <p> i et
> overskriftsniveau.

Netop... derfor ville det nok være mere semantisk at bruge noget à la:

<h1>lille skrift<span>STOR SKRIFT</span>lille skrift</h1>

h1 { font-size:...}
h1 span { font-size:...}

....men jeg er ikke helt sikker på at det er det som spørgeren efterlyser.

--
Venlig hilsen | Kind regards | Cordialement
Frank
_________________________
God Jul og godt nytår...

Knud Gert Ellentoft (17-12-2005)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 17-12-05 23:58

TL skrev:

>Det virker! - som en style på de enkelte <p> tags, men jeg ikke vil påvirke
>alle <p>'erne på hele siden og helst have det som en class til mine
><h>-tags. Men det er måske ikke muligt?

Regnede da med, at du kunne finde ud af at bruge class og
definere det i dit cssark.

At skrive det som inline, som jeg gjorde, er det nemmeste i et
svar og gør, at du umiddelbart kan smide det ind på en side, se
om det er det du kan bruge og så bagefter definere det i din css
--
Topposter du svar, dvs. skriver dit svar over det citerede,
så ryger du på min ignoreringsliste.
Svar under det du citerer og citer kun det du svarer på - tak.
http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste