Re: Re: Re: Ballistik
Fra : Per Menander

Dato : 11-06-01 15:10

Jo - en 308 Win er sgu som udgangspunkt mere præcis end en 7mm RM ! Hvorfor
tror du f.eks benchrest skytter bruger patroner som f.eks 6mm PPC frem for
243 rem, når de er næsten lige hurtige ? Fordi nogle konstruktioner som
udgangspunke netop ER mere præcise end andre ! Når man så oveni lægger
skyttens mulighed til at skyde afslappet og kontrolleret, så bliver
forskellen endnu mere tydelig !

Hvis du skal kunne ramme en krage på hhv 300 og 150 meter uden at stille på
riffel/kikkert vil jeg meget gerne høre, hvilken kaliber du vil foreslå og
hvordan den skal indskydes.

Du skriver, at folk skifter fra 308 Win til "dem der er lidt dyrere at skyde
med, men til gengæld på alle måder formår at udnytte den viden der er
opbygget omkring pyroteknik og ballistik" - forklar nærmere.

Per

Posted from [213.129.10.198] by way of f107.pav1.hotmail.com [64.4.31.107]

Fra : Arve Flaten

Dato : 11-06-01 19:19

Per Menander skreiv...

> [...]
> 243 rem, når de er næsten lige hurtige ? Fordi nogle konstruktioner som
> udgangspunke netop ER mere præcise end andre !

Enig, så enig! .308W ER en presis patron. Og innskutt på fornuftig
avstand med ei ikke_for_tung kule skyter det flatt nok. I Jegerklassa i
benkskyting e .308W eit bra valg. Det samme kan neppe sies om 7mmRM...
..308W var/er også mye brukt av frigeværskyttere, så kom 6mmNormaBR.
Bittelitt større enn 6PPC, men med hastigheter helt oppe på .243W-nivå.

> Når man så oveni lægger
> skyttens mulighed til at skyde afslappet og kontrolleret, så bliver
> forskellen endnu mere tydelig !

Rekyl og munningsblåst på en magnumpatron som 7mmRM er ikke noe bra
utgangspunkt for presisjonsskyting. Romslige kammertoleranser gjør
heller ikke saken bedre. Og det trengs ei bra rifle for å kunne utnytte
egenskapene 7mmRM har -høy hastighet/flat kulebane/lite vindavdrift er
verdiløst om ikke presisjonen er på topp.

> Hvis du skal kunne ramme en krage på hhv 300 og 150 meter uden at stille på
> riffel/kikkert vil jeg meget gerne høre, hvilken kaliber du vil foreslå og
> hvordan den skal indskydes.

Det samma spørsmålet tenkte je å stille. Min .22-250 klarer det nemlig
ikke, hverken med 40 eller 55 gr kule. 6,5-06Imp'en har heller ingen
sjangse. Om en prøver et ballistikkprogram av noe slag, så ser en fort
at det blir bortimot umulig å klare.
..22-250 sku ellers væra bra egna te kråker, også på 300m. Men det krever
veldig mye av skytter, våpen, avstandsbedømming etc. Ei .22-kule blåser
fort unna ei kråke på så lange hold.

Flatin

Ikke F...!

Fra : JRL

Dato : 13-06-01 20:01

Jeg er egentligt lidt overrasket over at I begge er så forblændet af den
moderigtige .308 win.
Jeg har ejet 2 forskellige .308 win. og har været en kolosal fortaler for
netop denne kaliber.
Desværre har jeg haft alt for mange dårlige oplevelser med .308 win. Både på
skydebanen og når jeg lader. Jeg har med begge rifler - gode og dyre
brugsrifler - oplevet et problem med at få samlet skudgrupperne. Det er
problemer jeg hverken har oplevet med 7 mm. rem. mag eller med .22-250 rem.
(eller i den grad med andre kalibre jeg har ladet).
Til sidst fik jeg nok og solgte også riffel nr. 2. Derefter har jeg valgt
kalibre der, i genladningens hjemland (USA), har noget større popularitet,
end i lille ligegyldige DK. Sjovt nok har det hjulpet enormt på mine evner
indenfor genladningens ædle kunst.
Det glæder mig i øvrigt at I er glade for netop denne kaliber - så bliver
den nok på markedet lidt længere.

Jeg har i øvrigt en ven der har en større jagtbutik på Sjælland og han
påstår at han kan opleve hvordan flere og flere vælger væk fra både .308
win. og .3006 sprg. - med deraf følgende fald i salg af amm. I øvrigt er det
ikke svært at se hvor få matricer i kal. .308 win. der bliver importeret i
forhold til ex. .270 win. eller .300 win. mag. (eller 7 mm. rem. mag.)

I øvrigt er der ingen problemer med at skyde krager på både 150 m. og 300 m.
med en .22-250 rem. indskudt på 200 m. jeg har selv gjort det en del gange
(55 gr. Hornady SXSP med 38 gr. Norma 203B og CCI 200 i en Sako Hunter med
10" stigning og 60 cm. pibe). DET KAN SAGTENS LADE SIG GØRE (- uden at
stille på kikkerten).

Sidst vil jeg påstå at de fleste .308 win. faktisk har større rekyl end en 7
mm. rem .mag. FORDI rifler til sidstnævnte som regel er bygget til rekyl
hvorimod .308 rifler som regel er nogle små kortløbede og krumme djævle.

Jake

Arve Flaten <flatin@start.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.158f2a0543c03a82989690@news.online.no...