Skærme
Fijala 3554
Hvad skal man være opmærksom på?
Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 13:36

Hej.

Jeg har fundet lidt forskellige skærme, som jeg har luftet her i gruppen.
Men hvad skal man være opmærksom på og hvad vil de forskellige ting sige
samt hvad er godt og dårligt indenfor kategorierne?

Jeg har fx fundet en Philips 19" skærm til kr. 2.599,-

Opløsning: 1024 x 1280
Pixel pitch 0,294 x 0,294 mm
Kontrast 1:500
Lysstyrke: 240 cd/m2
Responstid: 12ms

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 16:15

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> samt hvad er godt og dårligt indenfor kategorierne?
>
> Jeg har fx fundet en Philips 19" skærm til kr. 2.599,-

Jeg står fra i aften og mangler en skærm fra i dag.

Er der slet ingen, der ved noget om ovenstående. Har forstand på, om 1:500
er godt eller skidt, om 12 ms er godt eller skidt og så videre.

Fra : JK

Dato : 20-12-05 16:23

On Tue, 20 Dec 2005 16:15:00 +0100, "Michael Sørensen" <ms1 (a)
skindbeni . DANMARK> wrote:

> [...]
>
>Er der slet ingen, der ved noget om ovenstående. Har forstand på, om 1:500
>er godt eller skidt, om 12 ms er godt eller skidt og så videre.

Du regner nok med at vi er tankelæsere. Philips laver mange 19" TFT
skærme, og jeg kan ikke finde nogen på edbpriser.dk til 2599,-

Så jeg ved ingenting.

Du kan læse flere specifikationer på deres skærme her:

http://www.prad.de/guide/hersteller141.html

der er vist 21 forskellige Philips 19" TFT !

Man kan/bør ikke købe en skærm, før man har set den.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 16:44

"JK" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse

> Du regner nok med at vi er tankelæsere.

Næ. Regner mere med, at i er hjælpsomme (hvilket jeg også plejer at
opleve)

> Philips laver mange 19" TFT
> skærme, og jeg kan ikke finde nogen på edbpriser.dk til 2599,-

De kr. 2.599,- er den pris, som jeg har fundet på skærmen i Bilka.

> Så jeg ved ingenting.

Det tror jeg ikke på

> Du kan læse flere specifikationer på deres skærme her:
>
> http://www.prad.de/guide/hersteller141.html
>
> der er vist 21 forskellige Philips 19" TFT !
>
> Man kan/bør ikke købe en skærm, før man har set den.

Okay.

Set den - eller prøvet den? (altså i Windows med tekst og billede eller er
det nok i dine øjne, at man ser den reklamefilm køre på skærmen?)

Tilbage til mit oprindelige spørgsmål.

Jeg er stort set ligeglad med vurderingen af selve mærket Philips som sådan.

Jeg tænkte mere på de generelle begreber, hvor jeg brugte Philips maskinen
som eksempel.

Opløsning: 1024 x 1280
Pixel pitch 0,294 x 0,294 mm
Kontrast 1:500
Lysstyrke: 240 cd/m2
Responstid: 12ms

Er ovennævnte specifikationer gode/OK/dårlige (i forhold til prisen og i
forhold til standarden)

Håber på svar på ovenstående, da jeg ikke ved, om man skal købe en skærm
eller undgå det ud fra ovenstående spec'er

Fra : JK

Dato : 20-12-05 20:09

On Tue, 20 Dec 2005 16:43:54 +0100, "Michael Sørensen" <ms1 (a)
skindbeni . DANMARK> wrote:

>Opløsning: 1024 x 1280
>Pixel pitch 0,294 x 0,294 mm
>Kontrast 1:500
>Lysstyrke: 240 cd/m2
>Responstid: 12ms
>
>Er ovennævnte specifikationer gode/OK/dårlige (i forhold til prisen og i
>forhold til standarden)

Der ikke så meget i vejen med de specs. Men der mangler mange
detaljer:

1) synsfelt f.eks. +/- 180 grader. Hvis synsfeltet er så stort, så er
de 12 msec ikke for dyrt købt. Hurtigere skærme har smallere synsfelt,
og må siges at være lavet mest til spil.

12 msec skulle være godt nok til spil. Man kan få hurtigere (8 msec,
viewsonics ned til 3 msec)

2) paneltype er ikke specificeret. Det kan være TN+, - det vil jeg
tro, at det er. Så kunne farverne godt være bedre, som de er med pva,
mva eller s-ips paneler. På www.prad.de kan man som nævnt læse, hvad
for et panel skærmen har.

3) kontrasten er lidt lav, kunne godt være bedre, 700-800.

4) lysstyrke er OK

5) opløsning og pixels er fakta, så er en 19" skærm.

Endelig spiller det ind, hvad du skal bruge skærmen til. Mange vil
gerne give det dobbelte for en skærm til CAD eller grafik.

Så jeg ved da ikke rigtigt med sådan en ikke nærmere specificeret
Philips skærm. LG er givetvist producenten.

Acer eller Samsung kan godt være bedre.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 20:19

Tak forrespons.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 23-12-05 14:23

Hej Michael
Har lige købt en Acer AL1917as og den er jeg da ganske godt tilfreds med
prisen taget i betragtning.
Man får selvfølgelig det man betaler for og det gør sig især gældende inden
for fladskærme, men hvis det er prisen du vil give og du kan leve med det du
reelt har betalt for, så køb.
Mange fladskærme har ikke mange indstillings muligheder. Jeg valgte en med
mange indstillingsmuligheder og tak for det, for her er alle mulige
indstillinger der har indflydelse på billedkvaliteten og dermed er med til
at tilpasse skærmen til mig og min måde at se på Bevares billedkvaliteten
kunne måske være bedre men jeg fik hvad jeg var villig til at betale.
Hvad de tekniske dataer angår ja da er jeg gået efter Lysstyrke: der i mit
tilfælde er 300 cd/m2 . cd/m2 der står for Candles. Alså er der her tale
om en lysstyrke der svarer til lysstyrken fra 300 stearinlys på en
kvadratmeter. Kontrasten på min skærm er 1:700 og er et udtryk for
lysforskellen mellem det mørkeste og det lyseste område som skærmen er
istand til at gengive. Med andre ord; det lyseste punkt kan være 700 gange
kraftigere end det mørkeste. Responstiden er den tid som skærmen skal bruge
for at lave et billede (groft sagt) og ved spil er det jo væsentligt at
skærmen er færdig med at lave et billede før grafikkortet kommer med det
næste eller at der ikke er alt for mange som den skal springe over. For de
ikke alt for kræsne vil en respons tid på 12ms være ganske fin. Min skærm
har en responstid på 8ms og så er den reelt uden betydning men skærme med
mindre responstid kan jo fås. Se skærmen eller snak med en der har en god
skærm og vælg så en med mange indstillingsmuligheder og her er Philips ikke
imellem.
God fornøjelse med din kommende skærm
mvh
Kurt