Kat og hun i samme hus?
Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 12:14

Jeg har en kat og min kæreste som jeg skal flytte sammen med om nogle mdr.
har en lille hund.

Hvordan fører man bedst disse to sammen, eller er det helt håbløst?

Evt. hvor kan man læse om dette?

Fra : Hanne Engermann

Dato : 17-12-05 14:43

> [...]
> har en lille hund.
>
> Hvordan fører man bedst disse to sammen, eller er det helt håbløst?

Hej Jesper
Hvor gammel er din kat? Er det en alene-kat? Indekat? Har den før
oplevet hunde, og i givet fald: positivt/negativt?

Nogenlunde de samme spørgsmål vedr. din kærestes hund.

Ellers vil jeg foreslå, at din kæreste af og til tager sin hund med på
besøg hos dig (ikke omvendt).

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 17-12-05 21:53

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nogenlunde de samme spørgsmål vedr. din kærestes hund.
>
> Ellers vil jeg foreslå, at din kæreste af og til tager sin hund med på

Katten er 5 år gammel og er alene kat og er ude+indekat (via kattelem) og
hunden er ca. 3 år gammel.

Katten er normalt hurtigt væk hvis den møder hunde udenfor, men sådan er det
vel generelt, men hvilke gode råd kan man følge?

Fra : Hanne Engermann

Dato : 18-12-05 02:40

> [...]
det
> vel generelt, men hvilke gode råd kan man følge?

Puh ha, det bliver nok en hård nød at knække! (Hvad siger hunden til
katte?).
Du kan meget vel risikere, at din kat går hjemmefra, og rent umiddelbart
kan jeg ikke ryste nogle gode råd ud af ærmet ud over i første omgang at
lade din kæreste tage hunden med på besøg (og holde den i snor) og se,
hvordan det spænder af. En hund, der kommer som "gæst" opfører sig som
regel mere afdæmpet end på hjemmebane. Falder jeg over "de vises sten",
vender jeg tilbage.

Held og lykke!

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-12-05 15:03

On 2005-12-17 12:13:47 +0100, "Jesper" <-> said:

> Evt. hvor kan man læse om dette

Jah, jeg har aldrig haft hund. Men.
Prøv at lån bogen "Kattens adfærd" af Lene Houe på biblioteket. Bortset
fra, at det er en af de bedste kattebøger jeg har læst, så er der også
et afsnit næsten bagerst om at sætte kat og hund sammen. Jeg skal ikke
kunne sige om hun har ret, men meget af det lyder ret fornuftigt.

Jeg husker et råd om at indspille kattelyde som hunden kan lytte til og
hundegøen som kattene kan høre, før de flytter sammen. Der var et råd
om at lade dem lære hinandens lugt i forvejen ved at udveksle tæpper /
puder / whatever der har hundens / kattens lugt. At første møde ikke må
foregå på hundens territorium. At anskaffe en "babylåge", som katten
kan gå igennem, men ikke hunden - så kan katten få et værelse, hvor den
kan være i fred. At spraye med Feliway på omgivelserne og gnide hunden
med Felifriend. At sørge for at hunden er under katten i rang - ved at
fodre katten først. At sørge for at hunden får sin mad i fred for
katten og omvendt. Katten bør fodres på et bord. At lade være med at
smide godbidder hen til hunden, for det vil katten typisk også løbe
efter og så har man (måske) balladen.
Og flere ting, men prøv at låne bogen.
Jo og så nævner hun ,at visse slags hunde nok ikke kan lære at leve med
katte i fred Især jagthunde og hunde, der har stærkt jagtinstinkt.

--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : Søren LH

Dato : 18-12-05 15:53

"Ann Rudbeck" <webmaster@fjerndettesiamis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jo og så nævner hun ,at visse slags hunde nok ikke kan lære at leve med
> katte i fred Især jagthunde og hunde, der har stærkt jagtinstinkt.

Og hvis hunden er rimelig lydig, så skal den simpelthen lære at den ikke må
rende efter katten med et NEJ, når den prøver, helst allerede når man kan se
den tænker på det.

Men "At sørge for at hunden er under katten i rang - ved at fodre katten
først." lyder som lidt af en illusion. Så let laver man ikke om på en
rangorden. Og jeg vil nok snarere sige "styrkeforhold" end "rangorden". Hund
og kat er ikke en flok, i hvert fald ikke hos mig, men jeg skal selvfølgelig
ikke sige om de kan være det andre steder.

Mvh
Søren

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-12-05 17:23

On 2005-12-18 15:52:45 +0100, "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> said:

> Men "At sørge for at hunden er under katten i rang - ved at fodre
> katten først." lyder som lidt af en illusion

Det kan være - jeg har ikke hund
Men for retfærdighedens skyld, så citerer jeg meget kort og efter
hukommelsen. Det nok mere underbygget i bogen

Fra : OZ7PUS

Dato : 22-12-05 23:38

"Jesper" <-> skrev i en meddelelse
> Jeg har en kat og min kæreste som jeg skal flytte sammen med om nogle mdr.
> har en lille hund.
>
> Hvordan fører man bedst disse to sammen, eller er det helt håbløst?
>
> Evt. hvor kan man læse om dette?

Så fremt at i kan få hunden til at lade katten være så lad dem bare selv
finde ud af det.
Har selv lige taget en vovse til mig "Bugsy" en dejlig 4år gammel samojede
og havde i forvejen en kastraret misser "Speedy" ca 1½år gammel huskat.
Hunden enste andet møde med kat var som hvalp og det var en uhyggelig stor
maine coon.
Katten har mødt en del hunde bla mine forældres tæppetisser samt en
labrador.
I starten hvæste katten af hunden hvis den kom for tæt på dog gemte den
sig det meste af tiden i PC rummet hvor der er både kattebakke mad og vand.

Det tog en weekend + 3 dage så kunne de 100% sammen og kattens hvæsen
stoppede.. Såen da den hvæser stadig lidt hvis hunden overasker den

Som det er nu efter ca 14 dage sover de sammen og kan spise af samme skål
mad.
Ja katten går faktisk og kalder på hunden hvis den ene af os fx. er ude og
gå tur med hunden

Tøsen