CSS og HTML: Overskrift
Fra : Cifly

Dato : 16-12-05 21:29

Godaften NG.

Jeg forsøger at opbygge en struktur i min tekst der følger; Overskift og
derefter brødtekst. Men det lykkes ikke helt, formentlig pga. min CSS kode.

Se her; http://www.flygenrings.dk/vier.html

Silas står med fed og skal være overskrift. Umiddelbart under teksten, skal
uddybningen så positioneres, men befinder sig lige nu - meget langt fra.

Hvor går det galt?

Min CSS kode er: http://flygenrings.dk/css/Standard_style.css

~ Cifly

Fra : Jumbo

Dato : 16-12-05 21:42

On Fri, 16 Dec 2005 21:29:03 +0100, "Cifly"
<flygenring@SLETpostkasse.net> wrote:

> [...]
>uddybningen så positioneres, men befinder sig lige nu - meget langt fra.

Jeg er også begynder udi css, men jeg husker at have set noget om, at
din <H1 eller 2 eller..> skal defineres som inline, så kommer der
intet line-break.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-12-05 21:51

Jumbo skrev:

>Jeg er også begynder udi css, men jeg husker at have set noget om, at
>din <H1 eller 2 eller..> skal defineres som inline, så kommer der
>intet line-break.

Kan gøre det, men ikke den mest korrekte måde at gøre det.

En overskrift er et blokelement og bør behandles som et sådant,
så vidt muligt.

Og det er det, at det er et blokelement, der gør at der kommer
dobbelt afstand.

Den bedste måde til at reducere det med er, ved at sætte margin:
0 på blokelementet (f.eks. <h1> eller <div>).
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Cifly

Dato : 16-12-05 21:58

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Den bedste måde til at reducere det med er, ved at sætte margin:
> 0 på blokelementet (f.eks. <h1> eller <div>).

Kanon - sådan Så er den i vinkel. Rettede margin til 0 for både
p.content2 og p.contentbold3. Takker!

Fra : Jørn Andersen

Dato : 16-12-05 22:06

On Fri, 16 Dec 2005 21:57:31 +0100, "Cifly"
<flygenring@SLETpostkasse.net> wrote:

>Kanon - sådan Så er den i vinkel. Rettede margin til 0 for både
>p.content2 og p.contentbold3. Takker!

Men hvis det er en overskrift, bør du bruge en overskrifts-markering
(h1, h2, h3 osv.) og så style størrelse m.v. med CSS.

Så erstat
med fx
<h3>Silas</h3>

Meningen med HTML og CSS er, at HTML skal vise *strukturen* i
dokumentet, mens udseende/form skal bestemmes med CSS.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Cifly

Dato : 16-12-05 22:24

Jørn Andersen skrev:

> [...]
>
> Meningen med HTML og CSS er, at HTML skal vise *strukturen* i
> dokumentet, mens udseende/form skal bestemmes med CSS.

Du har helt ret og det kommer. Men jeg blev fanget af selve programmeringen,
så i første omgang lod jeg 2 og 2 være 5 og så retter jeg det senere. Men du
har helt klart ret

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-12-05 01:22

On Fri, 16 Dec 2005 22:24:07 +0100, "Cifly"
<flygenring@SLETpostkasse.net> wrote:

>Du har helt ret og det kommer. Men jeg blev fanget af selve programmeringen,
>så i første omgang lod jeg 2 og 2 være 5 og så retter jeg det senere.

Fair enough

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Haase

Dato : 16-12-05 21:49

Cifly skrev dette den 16-12-2005 21:29:

> Silas står med fed og skal være overskrift. Umiddelbart under teksten, skal
> uddybningen så positioneres, men befinder sig lige nu - meget langt fra.

Du kan putte linjen text-indent : 5% (eller noget andet) i din p.content.
Så bliver den første linje i hvert afsnit rykket 5% ind.

--
Michael Haase

Fra : Cifly

Dato : 20-12-05 09:10

Michael Haase skrev:

> Du kan putte linjen text-indent : 5% (eller noget andet) i din p.content.
> Så bliver den første linje i hvert afsnit rykket 5% ind.

Tak for hintet!