Bortløben kat?! Hvad gør man?
Fra : Jørn Hansen

Dato : 16-12-05 20:21

Hej,

min gamle mor bor i et stille villakvarter i Esbjerg. For små 5 uger
siden var jeg et smut ude hos hende, og da jeg ville køre ind i
indkørlsen kom et lille gråstribet lyn flintrende, smed sig i
rendestenen og lå så der med piskende hale, tilsyneladende i tankerne
i færd med at mæske sig med minimum halvparten af det skadepar som
undrende stod og kiggede på mindre end to meter derfra. Der gik så nok
et minuts tid og så rejste katten sig, vendte ryggen til skaderne, gik
meget langsomt væk og så ud som om at intet kunne interessere den
mindre end skaderne, som så da også fløj derfra. Jeg kunne så liste
bilen ind og kaste et nærmere blik på katten, der kom løbende så snart
jeg kaldte på den.

En ualmindelig køn, diger og kælen kat med en tyk busket hale var det.
Og umiddelbart vurderet under 1 år gammel. Min mor åbnede så
stuevinduet hvilket forskrækkede katten der løb væk. Alt i alt en
lille sjov oplevelse, som jeg derefter ikke tænkte videre over.

Nogle dage senere ringede min mor og kunne fortælle, at hun flere
gange havde set katten spise af de madrester som hun stiller ud til
skader, måger m.m. En dag jeg så var ude hos hende igen kom katten og
den fik lidt frikadelle. Og som dagene er gået så har den hen ad vejen
også fået leverpostej og andre småting.

Det jeg synes er lidt foruroligende med katten er, at vi ikke har
kunnet lokalisere ejeren. Ingen af naboerne ved hvor den kommer fra.
Katten drøner rundt til alle mennesker i kvarteret, er meget kælen og
vil ind og den tigger mad hele tiden hos alle. Nu ved jeg godt at
katte er fødte opportunister, så det kan man måske ikke lægge så meget
i. Men min mor fortæller nu, at når hun står op om morgenen, så skal
katten nok være der, når hun åbner døren.

Jeg var så derude i dag sammen med min bror og katten kom straks
galoperende. Mit umiddelbare indtryk er, at katten har slanket sig
pænt den seneste måneds tid - én bliver helt misundelig! - og vi er nu
så småt begyndt at operere med tanken om, at katten kan være blevet
væk hjemmefra. Måske er det lidt langt ude for katten er i god
foderstand og virker ikke på nogen måde misrøgtet selv om den virker
lidt hektisk i dens forsøg på hele tiden at indynde sig. Men som sagt
undrer vi os over, at katten så at sige hele tiden er i farvandet og
at ingen af naboerne kender dens oprindelse.

Og nu kommer så spørgsmålet - mange indlendende ord skulle der til!
Katten er nemlig øretatoveret, så vidt vi kan se så står der ZJS103.
Er der mulighed for, ud fra dette nummer, at få fat i ejerens adresse,
så man kunne få sine spekulationer be- eller afkræftet?

Mvh
Jørn Hansen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 16-12-05 20:39

Der er 2 registre du kan søge i, Inges Kattehjem,
http://www.dansk-katteregister.dk/

og Kattens Værn
http://www.katteregister.dk/findkat.php

Der er også gode råd til hvordan man fremlyser katte.

Held og lykke med det

--
Marianne Hellemose
katte ville vælge......

www.katteinfo.dk

Fra : Tina M.

Dato : 16-12-05 20:47

"Jørn Hansen" <tpherman@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der mulighed for, ud fra dette nummer, at få fat i ejerens adresse,
> så man kunne få sine spekulationer be- eller afkræftet?

www.danskkatteregister.dk

Kan godt nok ikke finde en kat med ovenstående nummer, så prøv, at se, om du
har fået kigget rigtigt i øret på missen.

Held og lykke !!!

Venlig hilsen

Tina
www.heart-and-soul.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-12-05 20:54

> [...]

> Er der mulighed for, ud fra dette nummer, at få fat i ejerens adresse,
> så man kunne få sine spekulationer be- eller afkræftet?

Har søgt på øretatoveringen både her:

http://www.katteregister.dk

og her:

http://www.dansk-katteregister.dk/

...men får desværre ingen resultater frem.
Prøv evt. at kontakte Falck, politi og nærmeste dyrlæger og se om katten er
efterlyst der.

På katteregistrets hjemmeside er der også en masse efterlysninger. Der kan
måske være en øretatovering der, der passer med jeres kat.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Hanne Engermann

Dato : 16-12-05 21:40

> [...]
> Er der mulighed for, ud fra dette nummer, at få fat i ejerens adresse,
> så man kunne få sine spekulationer be- eller afkræftet?

Når opslag i begge katteregistre er med negativt resultat, er der den
mulighed at gå ud fra de tre bogstaver i mærket. Det er nemlig sådan, at
hver enkelt dyrlæge får tildelt sit eget bogstav. Prøv at høre
dyrlægerne i området, om de kan hjælpe dig.

Held og lykke - håber på at høre godt nyt fra dig

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jørn Hansen

Dato : 16-12-05 22:22

Hej alle sammen,

tak for links og gode råd. Jeg vil snarest forsøge at kigge i kattens
øre igen. Vi havde lidt besvær med at læse nummeret, så det kan godt
være at der er gået noget galt ved aflæsningen. Jeg skal nok komme med
en tilbagemelding når og hvis jeg finder ud af mere.

Mvh
Jørn

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 16-12-05 22:39

>ZJS103>

Z står for årstallet den er tatoveret i, z = 2004
JS er koden for dyrlægen, det burde kunne findes ret let ved at ringe til
dyrlæger i området, eller til et af katteregistrene når der er åbent dér.
103 er det nummer kat der er tatoveret hos dyrlægen

Prøv at smørre lidt olie i øret på katten og lys bagfra med en lygte, husk
at kikke i begge øre, og se så om det er det nummer der vitterligt står.
Det er ærgerligt folk får tatoveret katten, men så ikke får det
registreret....specielt når det er ganske gratis i registret under Inges
Kattehjem :)

held og lykke

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Allan

Dato : 16-12-05 23:26

"Heidi, Miver og Mulles mor" <zasha_x@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:43a333de$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Z står for årstallet den er tatoveret i, z = 2004

Ja hvis dem der har lavet øretatoen følger standarten

> JS er koden for dyrlægen, det burde kunne findes ret let ved at ringe til
> dyrlæger i området, eller til et af katteregistrene når der er åbent dér.
> 103 er det nummer kat der er tatoveret hos dyrlægen

Jeps

> [...]
> Det er ærgerligt folk får tatoveret katten, men så ikke får det
> registreret....specielt når det er ganske gratis i registret under Inges

Mvh Allan med en med brugt nr

Fra : JytteJ

Dato : 17-12-05 00:18

> [...]
meddelelse news:43a333de$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Z står for årstallet den er tatoveret i, z = 2004

Det er nu ikke fordi jeg tvivler på dine inf. Men Helenas dyrlæge hedder
Manfredo Occhionero og Lajos Muzs.
Det passer da ikke med ZPW - eller er der noget jeg har misforstået ??

VH
JytteJ

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 17-12-05 02:22

On 2005-12-17 00:18:05 +0100, "JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> said:

> [...]
> hedder Manfredo Occhionero og Lajos Muzs.
> Det passer da ikke med ZPW - eller er der noget jeg har misforstået ??

Det er ikke dyrlægens initialer, hvis det er det, du tænker på. Nok
nærmere en kode de får tildelt efter et eller andet system. Lidt som de
sidste cifre i personnumre - eller nummerplader
Mine katte er tatoveret med RFJ. R er ganske rigtigt 1997, men FJ har
intet med dyrlægens navn at gøre.
--
Knus fra Ann R
besøg også: http://kattehandel.dk

Fra : JytteJ

Dato : 17-12-05 00:13

> [...]
> være at der er gået noget galt ved aflæsningen. Jeg skal nok komme med
> en tilbagemelding når og hvis jeg finder ud af mere.

Jeg bor i Esbjerg og min kat er øretatoveret med ZPW, det ligner da lidt
ikke ?. Helena er blevet øretatoveret hos Østerbyens Dyreklinik Darumvej
117
telefonnr. 76771040.
Det er da et forsøg værd.

VH
JytteJ

Fra : Jørn Hansen

Dato : 17-12-05 14:34

Hej igen,

nummeret på øretatoveringen er korrekt aflæst. Og det er en lille
gråstribet hunkat som hedder Lillemis, har jeg nu fundet ud af. Og
navnet er ganske passende til katten, for den er ikke større end tobak
for en skilling

Katten er øretatoveret på Esbjerg Dyrehospital. Dyrlægen jeg talte med
sagde at det var en kat fra i år. Jeg fik så ikke lige spurgt om
kattens alder, så det kan jo godt være den er født sidste år og så
først tatoveret i år.

Jeg har også at vide hvor ejeren bor og det er kun omkring 200 meter
fra min mors hus, så det er nok bare mig og min mor der har været for
pylrede mht. katten. Men nu ved vi da hvor vi skal henvende os, hvis
katten bliver hængende. Måske har den fået den tanke, at
serviceydelserne hos min mor er bedre end hvor den kommer fra

Hvorom alting er så tak til gruppen for hjælpen.

Mvh
Jørn

Fra : Kate

Dato : 17-12-05 19:43

Jørn Hansen <tpherman@post2.tele.dk> wrote in

> Jeg har også at vide hvor ejeren bor og det er kun omkring 200 meter
> fra min mors hus, så det er nok bare mig og min mor der har været for
> pylrede mht. katten.

Det er nu dejligt alligevel for tænk nu hvis den lille mis var kommet
langt hjemmefra og ikke kunne finde hjem, så jeg synes det er dejligt
at i har gjort det for mislingen.
For mange år siden havde jeg to udekatte, begge nu døde af alderdom,
hvoraf den ene, hankatten, var overbevist om at han var velkommen
allevegne. Derfor vadede han bare ind ad alle åbne døre og det gjorde
nogle noget sure, det ku' jeg nu godt forstå.

--
Kate

Pas på hvor du køber kat. Læs www.katteinfo.dk
Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Jørn Hansen

Dato : 18-12-05 14:05

Hej Kate,

> [...]
>allevegne. Derfor vadede han bare ind ad alle åbne døre og det gjorde
>nogle noget sure, det ku' jeg nu godt forstå.

Ja, det kan godt være at katten har en veludviklet ukritisk sans for
eget værd

Der er faktisk flere i nabolaget der er sure på katten, der ellers er
meget charmerende. Og den vil snakke med alle. I går fortalte min mor,
at postbudet kom med post til genboen og katten kom fluks styrtende
for at gøre opmærksom på sig selv. Så Lillemis er i hvert fald meget
kontaktsøgende.

Men da der kun er cirka 200 meter til hjemmet, så har jeg svært ved at
tro på, at katten ikke skulle kunne finde hjem - hvis den vil

Men hvis den bliver ved med at blive hængende uden for min mors hus,
så må jeg nok hellere tage en snak med ejeren, om ikke andet så for at
fortælle, at hun ikke har fået den registreret i katteregisteret. Jeg
troede faktisk at det var noget som dyrlægen sørgede for. Sådan har
jeg i det mindste læst det på katteregisterets hjemmeside.

Mvh
Jørn

Fra : Hanne Engermann

Dato : 18-12-05 16:04

> [...]
> troede faktisk at det var noget som dyrlægen sørgede for. Sådan har
> jeg i det mindste læst det på katteregisterets hjemmeside.

Det synes jeg under alle omstændigheder, du skulle gøre, både at den er
et irritationsmoment for mange (måske pga. manglende kontakt hjemme), og
også mht. registreringen. Det kan jo være, den er øremærket, før den nye
ordning trådte i kraft.

Fra : Kate

Dato : 20-12-05 15:58

> Ja, det kan godt være at katten har en veludviklet ukritisk sans for
> eget værd

Ja, det var lidt et problem for jeg mener jo dybest set at man skal
holde sine dyr på egen matrikel, men da jeg boede i ungdomsbolig på det
tidspunkt var det temmeligt svært. Jeg opfordrede mine naboer til at
hælde vand på min kat, specielt var jeg over en nabo som sparkede ud
efter katten. Det kunne jeg på ingen måde acceptere, hverken overfor
min kat eller andres. Og tro mig, der var mange katte.

Jeg vidste ikke at man var gået over til at dyrlægen fik registreret
katten, hvilken god idé, jeg har betalt registreringsgebyr for alle
mine katte.

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 16:05

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vidste ikke at man var gået over til at dyrlægen fik registreret
> katten, hvilken god idé, jeg har betalt registreringsgebyr for alle
> mine katte.

Vi skulle også selv sørge for registreringen af vores katte. De er dog
indtil videre kun registreret hos Inges kattehjem.

Har dog fornyligt fået chippet en hvalp, og her sørgede dyrlægen for alt
papirarbejdet og registreringen. Synes også, at det er nemmere på den måde.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/