Printserver
Fra : coolertype

Dato : 15-12-05 16:23

Hej
Jeg er ikke helt sikker på det er den rigtige gruppe jeg poster i

Jeg har købt en HPS1U 1-Port USB Internet Print Server, men jeg kan ikke få
den til at connecte til printeren. Printeren er en lexmark x5250 all in one,
router d-link 514 og windows xp.
Printeren virker fint uden printserveren og printserveren virker fint sammen
med routeren, den får i hvertfald tildelt en ip adresse. Problemet opstår
mellem printserveren og printeren.
Er der nogen der har erfaringer hermed? Spørgsmålet er om jeg i det hele
taget kan koble en all in one printer til en printserver?

På forhånd tak
Christian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-12-05 16:46

"coolertype" <tja@tja.dk> wrote:

> Spørgsmålet er om jeg i det hele
> taget kan koble en all in one printer til en printserver?

Nope, det skal du nok ikke forvente. Det slags kan i reglen ikke arbejde
sammen med printservere...

Kombinationen af billige printere og printservere er en ren jungle. Det
er yderst sjældent det fungerer ordentlig.

Hvis du har brug for en printer på netværket, vil jeg anbefale en
printer med indbygget printserver. Den type fungerer perfekt....

Livet er for kort til printere der ikke fungerer

<mlr>

Fra : coolertype

Dato : 16-12-05 11:33

> [...]
>
> Kombinationen af billige printere og printservere er en ren jungle. Det
> er yderst sjældent det fungerer ordentlig.

Tak for alle svarene. Jeg snakkede med producenten af printserveren og de
fremkom med samme konklusion som jer.

mvh
Christian

Fra : Anon

Dato : 15-12-05 16:52

coolertype wrote:
> Er der nogen der har erfaringer hermed? Spørgsmålet er om jeg i det hele
> taget kan koble en all in one printer til en printserver?

Jeg kan kun istemme mig Michaels kommentarer. Hvad siger dokumentationen
til printeren?

Anon

Fra : coolertype

Dato : 15-12-05 17:36

"Anon" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg kan kun istemme mig Michaels kommentarer. Hvad siger dokumentationen
> til printeren?
>
> Anon

Tak for svarene. Så vidt jeg kan se burde den kunne printe via en
printserver.
Er der nogen speciel grund til billige printere ikke kan fungere sammen med
printservere? Er der nogle protokoller de ikke understøtter eller sådan
noget?

Christian

Fra : Anon

Dato : 15-12-05 17:48

coolertype wrote:
> [...]
> printservere? Er der nogle protokoller de ikke understøtter eller sådan

Jeg ved desværre ikke hvorfor det ikke virker. Jeg har dog, som Michael,
haft dårlige, praktisk erfaringer. Og en del af HP's printere nævner
f.eks. eksplicit at de ikke virker sammen med en printserver..

Anon

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-12-05 19:54

"coolertype" <tja@tja.dk> wrote:

>Tak for svarene. Så vidt jeg kan se burde den kunne printe via en
>printserver.

Printe måske, men scanner delen får du ikke til at fungere over en
> [...]

>printservere? Er der nogle protokoller de ikke understøtter eller sådan

Problemet er nærmest manglende standarder. Printerfabrikanterne bruger
allesamme propritære styrekoder som ikke kan håndteres af en standard
printserver.

<mlr>

Fra : Henrik Andreasen

Dato : 15-12-05 20:33

"coolertype" <tja@tja.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen speciel grund til billige printere ikke kan fungere sammen
> med printservere? Er der nogle protokoller de ikke understøtter eller
> sådan noget?

Nogle printere er såkaldte ”windows printere”, hvor producenten har valgt at
lade computeren klare noget at arbejdet.
Gruppen af windows printere, består hovedsalig af de billige printere, da
producenten kan spare noget på produktionen af dem, ved at lade computeren
klare det via software.

Hvis der under system krav, står windows xxx, og/eller der ikke følger andre
drivere, end dem til windows med (eller kan hentes fra producentens
hjemmeside), så har man en rimelig indikation af, at printeren ikke vil
virke sammen med en print server.

Prøv evt., at søge på f.eks. google efter andre, som har den samme printer.
Der er sandsynligvis andre end dig, der har forsøgt at få den til at køre på
en print server, eller forsøgt at køre den på Linux.
Har det ikke været muligt, at få den til at køre sammen med en Linux box, ja
så vil den heller ikke virke på en print server.

--

Henrik