hvalpe og vægt
Fra : Lhasa

Dato : 15-12-05 16:11

Hvor meget tager hvalpe sådan på i gennemsnit om ugen?
Var til dyrlæge med min for 4 uger siden, vægt dengang 2,2 kg , nu siger
den
4 kg.
Det er en Lhasa Apso så voksen vægten ligger på 7-8 kg.(hvis det man i
kategorien kalder en selskabshund)
Han er 14 uger nu og får mad fra dyrlægen.
Skal til kontrol med ham i morgen igen, men synes han er hooost....,
blevet
ret bamset at se på, på det sidste, men har også en pels der allerede
siger
spar 2.

Mvh

tina

Fra : pwh

Dato : 15-12-05 17:40

Lhasa wrote:
> [...]
> kategorien kalder en selskabshund)
> Han er 14 uger nu og får mad fra dyrlægen.

Jeg kan kun udtale mig konkret om mine egne Labblandinger,
hunde af den størrelse der som voksne bliver ca 40kg skal helst
ikke vokse med mere end 1kg/ugen.
Så regner man det ud rent %-vis har din hvalp nok taget lidt rigeligt på,
men det kan værer at man skal regne på en anden måde med små hunde.

/Jens

Fra : Poul Joergensen

Dato : 15-12-05 18:06

Det er altid svært at sige hvormeget en hund skal tage på.
Se på din hund, hvis du syntes at den er blevet for tung, giv
den lidt mindre mad. Husker du iøvrigt at trække "godbidder"
fra det antal gram den skal havde.
Når jeg fodder min hund får den ca. 10 % mindre end der står på
posen, producenterne vil jo gerne sælge.

Poul

Fra : pwh

Dato : 15-12-05 18:16

> Når jeg fodder min hund får den ca. 10 % mindre end der står på
> posen, producenterne vil jo gerne sælge.
>
> Poul

Det er vist en lidt uvidenskabelig tommelfingerregel du har fundet på der,
hvis du kigger i Tænks test af foder er forholdet faktisk modsat.
http://www.taenk.dk/tt/2004/tt41/hund/skema/

/Jens

Fra : Poul Joergensen

Dato : 15-12-05 18:29

Uvidenskabeligt, der er muligt, men det virker på mine hunde.
jeg skrev også " se på din hund ".
En test er nu engang kun en test og ikke nogen videnskab.

Poul

Fra : pwh

Dato : 15-12-05 19:11

> Uvidenskabeligt, der er muligt, men det virker på mine hunde.
> jeg skrev også " se på din hund ".
> En test er nu engang kun en test og ikke nogen videnskab.
>
> Poul

Du foreslår jo direkte at man skal trække 10% fra det som
producenten opgiver fordi du mener de er grådige og vil sælge.
Når Tænk så få lavet en rent faktisk videnskabelig test hvor de
holder energiforholdet i foderet op imod behovet, så forkaster du
det bare, det er da ikke særligt seriøst. Og alle de fodermærker
jeg har været i forbindelse med igennem tiden forskriver da også
at man skal tage deres fodermængde som vejledene og se på hunden.

Det er forøvrigt en dårlig vane at topposte, prøv at læse på

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-12-05 20:34

Poul Joergensen (slet 7MK8T) skriblede bla:
> Når jeg fodder min hund får den ca. 10 % mindre end der står på
> posen, producenterne vil jo gerne sælge.

Jeg har så givet min de 10 % mere indtil den var ca 1 år.
Den er så til gengæld blevet rigeligt stor

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 15-12-05 20:38

jopa wrote:
> Jeg har så givet min de 10 % mere indtil den var ca 1 år.
> Den er så til gengæld blevet rigeligt stor

Milo er ikke stor, han er FED

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-12-05 21:09

pwh skriblede bla:

> Milo er ikke stor, han er FED

Var lige til dyrlæge med ham i dag og han sagde den var "høj"

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 15-12-05 21:49

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> Var lige til dyrlæge med ham i dag og han sagde den var "høj"

Du hørte forkert, han sagde FED

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-12-05 22:20

pwh skriblede bla:
> Du hørte forkert, han sagde FED

Måske sagde han højfed.
Efter 10 minutters roden i hans ører syntes Milo lige at dyrlægen skulle
nappes.
God Milo

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-12-05 10:51

> Måske sagde han højfed.

Der er indført helt nye begreber med Milo

> Efter 10 minutters roden i hans ører syntes Milo lige at dyrlægen
> skulle nappes.

Så kender vi ham igen.
Fandt han så noget, eller var de som de skulle værer :-?

> God Milo

Nemlig.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-12-05 11:20

pwh skriblede bla:
> Så kender vi ham igen.
> Fandt han så noget, eller var de som de skulle værer :-?

Han har igennemet stykke tid kløet sig i ørene så de så ikke så pæne ud.
Han fik en sprøjte penisilin samt flere penisilintabletter og øredråber.
Han kunne ikke sige hvad der var galt, men man så det tit med Schæfere.?
(ingen jokes her)

Han bryder sig bestemt ikke om at blive rodet i ørene så da dyrlægen var
færdig fik han lige en tak for sidst
No bad feelings sagde dyrlægen og gav ham en håndfuld hundegodter.

Her til morgen står ørene fint op og det ser ud til at intet generer ham.
Skal så også smøre ham i ørene med "madolie" for at løsne skorperne af
gammelt blod/sår.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-12-05 20:13

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Han fik en sprøjte penisilin samt flere penisilintabletter og øredråber.
> Han kunne ikke sige hvad der var galt, men man så det tit med Schæfere.?

Desværre......

> Han bryder sig bestemt ikke om at blive rodet i ørene så da dyrlægen var
> færdig fik han lige en tak for sidst

Det er faktisk meget smertefuldt for hunden, så det er ikke så mærkeligt.

Fra : jopa

Dato : 16-12-05 20:23

Søren LH skriblede bla:

> Det er faktisk meget smertefuldt for hunden, så det er ikke så
> mærkeligt.

Jeg har ikke bemærket meget kløeri i dag så øredråberne hjælper
tilsyneladende.
Dyrlægen sagde at han formentlig med mellemrum ville få problemer med ørene
resten af hans liv.
Så vi skulle belave os på øredråber med mellemrum.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-12-05 20:29

jopa wrote:
> Jeg har ikke bemærket meget kløeri i dag så øredråberne hjælper
> tilsyneladende.
> Dyrlægen sagde at han formentlig med mellemrum ville få problemer med
> ørene resten af hans liv.

Så er det da bedre at du skærer dem af med det samme,
han bruger dem alligevel ikke

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-12-05 20:40

pwh skriblede bla:

> Så er det da bedre at du skærer dem af med det samme,
> han bruger dem alligevel ikke

Jo da det er en del af hans images

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-12-05 21:15

> [...]
> ørene resten af hans liv.
> Så vi skulle belave os på øredråber med mellemrum.

Det har han nok ret i.

Det er meget vigtigt at du er meget obs på det mindste symptom og kommer til
dyrlægen med det samme, når det kommer igen, for hen ad vejen kan der komme
varige ændringer i øret, specielt hvis der kommer til at gå for lang tid
inden behandling.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 16-12-05 21:21

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme varige ændringer i øret, specielt hvis der kommer til at gå for lang

PS:

Første symptom kan være at han bærer ørerne lidt forskelligt, eller det ene
hænger lidt en gang imellem.

Fucidin må han ikke få for mange gentagne gange, det giver i sig selv varige
ændringer (ifølge min dyrlæge). Men nu forstod jeg også at det er ikke det
Milo får.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 16-12-05 21:39

Søren LH skriblede bla:

> Fucidin må han ikke få for mange gentagne gange, det giver i sig selv
> varige ændringer (ifølge min dyrlæge). Men nu forstod jeg også at det
> er ikke det Milo får.

Det er faktisk Fucidin han skal have indtil flasken er tom

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 16-12-05 22:24

> Søren LH skriblede bla:

> Det er faktisk Fucidin han skal have indtil flasken er tom

Det er også ok, men som sagt sagde min dyrlæge at det skal man ikke blive
ved at give gang efter gang, efter at Holly jo havde fået det mange gange
hos tidligere dyrlæger. Så hun gik over til penicillin, mener jeg det var.

I øvrigt har jeg hørt udtalt at øregangsbetændelse ofte er allergirelateret.
Hvis det gentager sig ofte kan det være du skal prøve at fodre med barf.

Men nu skal vi jo heller ikke tage sorgerne på forskud, det kan da lige så
godt være første og sidste gang

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 16-12-05 22:45

Søren LH skriblede bla:

> Men nu skal vi jo heller ikke tage sorgerne på forskud, det kan da
> lige så godt være første og sidste gang

Håber jeg da

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 16-12-05 09:21

On Thu, 15 Dec 2005 20:37:56 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Milo er ikke stor, han er FED

Det hedder "i god foderstand"
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : jopa

Dato : 16-12-05 10:24

Leyna skriblede bla:

> Det hedder "i god foderstand"

Nemlig ja

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-12-05 10:53

> Det hedder "i god foderstand"

Han får vist også mere foder en mine 2 små tilsammen,
og så er der lige alle de katte han gnasker i sig

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-12-05 11:23

pwh skriblede bla:

> Han får vist også mere foder en mine 2 små tilsammen,
> og så er der lige alle de katte han gnasker i sig

De skal sgu have det godt de små
Han får stort set det han kan spise med måde.

Det bliver vel til 1 kg ca om dagen.
Han er ikke udvokset i bredden endnu så det er jo blot om at holde øje

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-12-05 11:40

> De skal sgu have det godt de små
> Han får stort set det han kan spise med måde.
>
> Det bliver vel til 1 kg ca om dagen.

1kg foder om dagen, det var da helt vildt.
Mine får ca 400gr pr snude + det løse,
tror du ikke bare at det ender som hundelort og ikke som hund
alt det ekstra foder som du hælder i ham.
Næh en god kastraktion giver noget på sidebenene,
inden Tyson blev kastreret kunne jeg simpelthen ikke få ham over 40kg,
jeg prøvede enda at købe specielt energifoder, det gav intet.
Men efter han blev kastreret har jeg problemer nok med bare at holde
ham på 42-43kg, og passer jeg ikke på ryger han hurtigt op på 45-46kg.
Så af med Milos boller hvis du vil have en seriøs Schæfer

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-12-05 11:59

pwh skriblede bla:

> 1kg foder om dagen, det var da helt vildt.
> Mine får ca 400gr pr snude + det løse,

Ja hvor meget er så det løse
Min skal have 720 gram, og så får han gerne et par kopper til natmad.
Det render vel op i et kg ca.
og svarer vel til en Sonja hund om dagen

> tror du ikke bare at det ender som hundelort og ikke som hund
> alt det ekstra foder som du hælder i ham.

Stor er han jo blevet så noget af det må da blive i ham. Overskydende ender
som gødning på ejendommen

> Næh en god kastraktion giver noget på sidebenene,

Ja det er jo velkendt men det er jo fedt Jens der skal også være noget Power
i den så ubudne gæster kan blive jaget af H til.
Men det er da rigtigt nok at for meget foder som regel ender i hundelort så
når han er fuldt udvokset skærer vi ned på kosten.
Herregud han er mit eneste hjemmeboende barn.
Du har jo 2

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-12-05 13:02

> Ja hvor meget er så det løse

Det varierer, på hverdage får de et par marvben fyldt med leverpostejsgrød,
og så et par tyggepinde om aftenen.
De dage jeg har fri plejer de at få en rundeom med leverpostej når
jeg spiser til frokost, så det er meget begrænset hvad de får ekstra.

> Min skal have 720 gram, og så får han gerne et par kopper til natmad.
> Det render vel op i et kg ca.

Der kan ikke værer meget krudt i det foder du bruger.
Prøv at chekke de fodermængder som Olivers foreskriver,
der er måske mere økonomi for dig i at skifte,
og det er en kanongodt foder.

> og svarer vel til en Sonja hund om dagen

Har Sonja fået hund

> Ja det er jo velkendt men det er jo fedt Jens der skal også være
> noget Power i den så ubudne gæster kan blive jaget af H til.

Tyson kvæler dem da bare med sin fede vom

> Men det er da rigtigt nok at for meget foder som regel ender i
> hundelort så når han er fuldt udvokset skærer vi ned på kosten.
> Herregud han er mit eneste hjemmeboende barn.
> Du har jo 2

Det er nu ikke for at sparer at de ikke får mere,
Tyson bliver som sagt for tung hvis han får mere end de 400gr,
og Angel gider som regel ikke spise meget mere.
Jeg har prøvet at give hende lidt ekstra, for hun er ikke spor for tyk,
men de fleste gange levner hun det bare til FlæskeTejs

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-12-05 13:11

pwh skriblede bla:

> Der kan ikke værer meget krudt i det foder du bruger.
> Prøv at chekke de fodermængder som Olivers foreskriver,
På posen står der 500 til 720 gram for en hund på 50 kg.

Han vil såmænd ikke æde andet end det han er vant til

229,- kr 15 kg leveret til døren får jeg ca 2 gange om måneden altså under
500,- kr foder til en stor hund.
Kan godt være jeg kan spare en hund men han elsker jo sin mad så skifte vil
jeg ikke nok nærmere skære lidt ned når han begynder at få for meget på
sidebenene.

> Har Sonja fået hund

Nå så pibedyr
> Jeg har prøvet at give hende lidt ekstra, for hun er ikke spor for
> tyk, men de fleste gange levner hun det bare til FlæskeTejs

og så kommer han op på 600 gram det er derfor han er fed

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-12-05 13:18

> og så kommer han op på 600 gram det er derfor han er fed

Han er nu ikke fed pt, men som sagt skal jeg passe på nu hvor
hans stofskifte har ændret sig. Så det passer fint med 400gr til
dem hver om dagen.

/Jens