Cursor ovenpå at billede - muligt med tvun~
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 15-12-05 00:13

I Internet Explorer kommer der aut en menu op med når man stiller cursor
ovenpå at billede, fx kan man gemme billedet eller printe det.
Denne 'lyn' menu kommer kun op så vidt jeg kan se, når billedet er over
200x200 pixel.
Er det muligt at indsætte en kommando på sin hjemmeside, så denne menu også
kommer ved mindre billeder end de 200x200?

Mvh Thomas

Fra : David Trasbo

Dato : 15-12-05 12:48

Thomas Jacobsen skrev:

>I Internet Explorer kommer der aut en menu op med når man stiller cursor
> ovenpå at billede, fx kan man gemme billedet eller printe det.

Den hedder Image Toolbar.

> Er det muligt at indsætte en kommando på sin hjemmeside, så denne menu
> også
> kommer ved mindre billeder end de 200x200?

Du kan fjerne den, eller lade den være. Læs her hvordan du fjerner den:
http://html-faq.dk/1007.asp.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 15-12-05 13:29

David Trasbo wrote:

> Den hedder Image Toolbar.

> Du kan fjerne den, eller lade den være. Læs her hvordan du fjerner
> den: http://html-faq.dk/1007.asp.

TAK!
Skal jeg så klade det 'on' for at få det til at virke hele tiden??

Mvh Thomas

Fra : David Trasbo

Dato : 15-12-05 13:51

Thomas Jacobsen skrev:

> TAK!
> Skal jeg så klade det 'on' for at få det til at virke hele tiden??

Du kan ikke røre ved reglen om at Image Toolbar kun vises ved billeder over
200x200px, men du kan fjerne den helt, for Image Toolbar er ret irriterende.
(Ved jeg fordi jeg har brugt IE *engang*.)

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-12-05 15:19

David Trasbo skrev:

>Du kan ikke røre ved reglen om at Image Toolbar kun vises ved billeder over
>200x200px, men du kan fjerne den helt, for Image Toolbar er ret irriterende.
>(Ved jeg fordi jeg har brugt IE *engang*.)

Hvis folk finder den irriterende, så bør de fjerne den i deres
browseropsætning.

Det bør ikke være en tilfældig hjemmeside, der afgør om man får
lov til at se den på den pågældende side eller ej.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Frank Olieu

Dato : 15-12-05 15:42

_Knud Gert Ellentoft_ skrev:

> Hvis folk finder den irriterende, så bør de fjerne den i deres
> browseropsætning.

Jo... i en ideal verden!
Problemet, som jeg ser det, er at få brugere ved, at de kan /ændre/ deres
browseropsætning...
Mange ved ikke at der /findes/ en browseropsætning...
Endnu flere ved ikke at de bruger en /browser/! (de bruger bare "deres internet")...
Så må det være i orden at webdesigneren foretager den slags (minimalt) kosmetisk
indgreb, på en funktion som imho er en misforståelse fra browserproducentens side.

--
Venlig hilsen
Frank

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-12-05 16:06

Frank Olieu skrev:

>Så må det være i orden at webdesigneren foretager den slags (minimalt) kosmetisk
>indgreb, på en funktion som imho er en misforståelse fra browserproducentens side.

Nej.

Og hvorfor vil du dog fjerne det?
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Frank Olieu

Dato : 15-12-05 16:43

_Knud Gert Ellentoft_ skrev :

> Nej.

Jo!

> Og hvorfor vil du dog fjerne det?

Personlig er jeg ligeglad: jeg bruger ikke IE!

Men jeg forstår godt at nogen mener at det bør fjernes, fordi:
1/ det irriterer erfarne brugere
2/ det forvirrer uerfarne brugere
3/ det er grimt / ødelægger sidens design
4/ det tjener ingen fornuftig formål (er der noget lign. i FF eller Opera?)
5/ andet!

--
Venlig hilsen
Frank

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 15-12-05 18:26

David Trasbo wrote:

> Du kan ikke røre ved reglen om at Image Toolbar kun vises ved
> billeder over 200x200px, men du kan fjerne den helt, for Image
> Toolbar er ret irriterende. (Ved jeg fordi jeg har brugt IE *engang*.)

Tak for svar - men hvordan kunne det så laves så der kommer denne 'dumme'
Image menu hvergang mus kører over billede?
I java??

Mvh Thomas

Fra : Janus

Dato : 18-12-05 22:41

Thomas Jacobsen wrote:

> Tak for svar - men hvordan kunne det så laves så der kommer denne 'dumme'
> Image menu hvergang mus kører over billede?
> I java??
>
> Mvh Thomas

I JavaScript eller i en Applet?

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 19-12-05 00:14

Janus wrote:

> I JavaScript eller i en Applet?

Evt i Java?

/ Thomas

Fra : Janus

Dato : 19-12-05 05:08

Thomas Jacobsen wrote:

> Evt i Java?
>
> / Thomas

Jævnfør du poster i nyhedsgrupper omhandlende hhv webdesign og browsere,
og at Java direkte på en webside er en Applet, skal du nok spørge i
dk.edb.programmering.java (eller kigge på interfacet
java.awt.event.MouseListener og skabe funktionaliteten i mouseEntered,
add'e via addMouseListener på eksempelvis et Panel, du så igen add'er
til din instans af java.applet.Applet)

Vh Janus

Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 20-12-05 00:37

Janus wrote:

> [...]
> java.awt.event.MouseListener og skabe funktionaliteten i mouseEntered,
> add'e via addMouseListener på eksempelvis et Panel, du så igen add'er

Hej Janus.
Tak for svar!

/ Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-12-05 17:01

Frank Olieu skrev:

> Men jeg forstår godt at nogen mener at det bør fjernes, fordi:
> 1/ det irriterer erfarne brugere

De kan selv slå det fra (eller benytte en anden browser).

> 2/ det forvirrer uerfarne brugere

Måske - men helt forvirrende kan det ikke være (så var det aldrig
blevet lagt ind som en funktion i browseren). Hvis billedbjælken
optræder på mange sites, vil nye brugere hurtigt lære hvad den
betyder. Hvis det derimod er normen at websteder i dag kobler den
af, kan det afgjort godt virke forvirrende når den så endelig
dukker op på et site.

Jeg anvender ikke IE som hovedbrowser, så jeg ved ikke hvor udbredt
det er at fjerne billedbjælken.

> 3/ det er grimt / ødelægger sidens design

Det er en smagssag. Men det er også et spørgsmål om hvad man mener
at måtte pille ved mht. brugerens interface. Et andet "varmt emne"
er brugen af farvede scrollbars - det er muligt i IE og Opera at
ændre fremtoningen af scrollbars, og det gøres ret ofte af folk der
gerne vil have hele siden til at fremstå som en designmæssig enhed.
Men der er andre der er modstandere af at ændre på scrollbarer, med
den begrundelse at man ikke skal pille ved hvordan brugerens
browser ser ud.

> 4/ det tjener ingen fornuftig formål (er der noget lign. i FF
> eller Opera?)

Bare fordi FF og Opera ikke har en tilsvarende funktion, *behøver*
det jo ikke at være overflødigt. Men jeg er da til dels enig - jeg
kan ikke huske nogensinde at have haft brug for den funktionalitet
som billedbjælken tilbyder. Omvendt er der nok mange der ikke ville
ane hvordan de skulle videresende et billede fra nettet, hvis de
ikke kunne bruge bjælken.

5/ andet!

Øh - hvad?
--