Positionering af elementer med CSS
Fra : Jumbo

Dato : 14-12-05 16:40

Jeg er vd at prøve at stable en skabelon sammen, som jeg skal bruge
til temmelig mange sider, så det er vigtigt, at jeg har lavet den på
den mest hensigtsmæssige måde, så jeg ikke efter at have lavet 50
sider finder ud af at det burde være lavet anderledes.'

Derfor vil jeg være glad for påpegning af eventuelle fejl - den ligger

http://www.fdp.dk/r/

På forhånd tak

Fra : David Trasbo

Dato : 14-12-05 19:18

Jumbo skrev:

[Snip: Forklaring]

> Derfor vil jeg være glad for påpegning af eventuelle fejl - den ligger
> på
> http://www.fdp.dk/r/

Spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.ris+ros.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Jumbo

Dato : 14-12-05 19:40

On Wed, 14 Dec 2005 19:17:57 +0100, "David Trasbo" <datra@mail.dk>
wrote:

>Jumbo skrev:
>
>[Snip: Forklaring]

>Spørg i news:dk.edb.internet.webdesign.ris+ros.

Handler den kike om design?

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 14-12-05 23:44

Jumbo wrote:

> Handler den kike om design?

Både og men både færdige websteder og skabeloner behandles ligeværdigt

Normalt behandles samme type spørgsmål også rimeligt tit i webdesign og i
webdesign.html, det virker nogen gange som at de faste har lidt forskellige
indstillinger til tingene og at indstillingen ikke er den samme hver uge.

Rent teknisk hører det hjemme i ris+ros, men der er meget lille respons, så
for at have en chance for et uddybende svar, så har man ærligt talt ofte
bedre chancer her. Men man risikerer øretæver, hvilket du allerede har
fundet ud af, men, nogen gange resulterer det i meget lange tråde, hvor
mange forskellige udfolder deres ekspertise. Nej jeg opfordre ikke nogen til
at gøre det, men kan man tage øretæverne, så kan man lære meget. Det tror
jeg Tidemann mfl. vil give mig ret i: På en god uge får man en helvedes
masse god respons, på en dårlig uge får man en helvedes masse tæsk og ender
i admin.netetikette.

Min personlige holdning er at webdesign og webdesign.html bør kunne klare at
håndtere spørgsmål om skabeloner. Således at det bliver mere interressant at
kommentere i ris+ros, det er i alles interesse i den sidste ende. Hvis man
på den måde kan skabe bedre resultater, for derved får man en mere positiv
respons i ris+ros og det bliver dermed en mere positiv oplevelse at bruge
webdesign grupperne. Hvilket er i alles interesse for det bringer mere frisk
blod i omløb. Frisk blod betyder nye ideer og indgange og måske en ny Meyer
eller Nielsen.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-12-05 01:01

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> [...]
> nogen gange som at de faste har lidt forskellige
> indstillinger til tingene og at indstillingen ikke er den

Jeg har ikke nogen stillingtagen til om der kommer et
designspørgsmål i html-gruppen, eller omvendt - jeg
tilgår tråden hvor jeg kan hjælpe.

Er spørgsmålet direkte relateret til ris, ros eller sidens
udseende, vil jeg nok ris+ros-gruppen - og hvis et spørgsmål
i ris+ros-gruppen handler om kode, vil jeg sikkert henvise
til html-gruppen, nok fordi der er større chancer for at få
et kvalificeret svar her, da der er flere kodenørder der har
et bud på et specifikt spørgsmål - det er jo det der er den
dybere mening med denne opdeling.

> Rent teknisk hører det hjemme i ris+ros

Jeg vil da mene at spørgsmålet hører til i denne gruppe.

.... skriver Jumbo, jeg ved ikke om det er en han- eller hun-
elefant

> man risikerer øretæver

Man risikerer kun øretæver hvis man har næsen for langt
fremme, ellers ved jeg ikke hvad du mener.

> en helvedes masse tæsk og ender i admin.netetikette.

Det sker nu ikke så tit i webdesign-grupperne, jeg har set
andre steder hvor det er meget værre. Skriver man i et
anstændigt sprog, og opfører sig som man ville gøre på
sin arbejdsplads eller andre steder i byen, er der ingen der
vil sætte dig i skammekrogen. Naturligvis er der altid nogen
provokatører imellem, men de forsvinder lige så hurtigt
igen hvis alle andre bare springer dem over i køen.

> Min personlige holdning er at webdesign og webdesign.html
> bør kunne klare at håndtere spørgsmål om skabeloner.

Ja, skabeloner er lavet med html-kode - så skal vi bare hjælpe
til med at få denne kode hensigtsmæssigt skruet sammen.

> Frisk blod betyder nye ideer og indgange og måske en ny
> Meyer eller Nielsen.

Eller en ny Winther Ronnenberg.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 16-12-05 21:11

Allan Vebel wrote:
> Eller en ny Winther Ronnenberg.

Ja ja, grin bare, men i det mindste er jeg ikke tilfreds med hvad der
var godt nok sidste år eller, at det er næsten funktionelt for handicappede.

Jeg vil definitivt ikke udelukke at listen skal hedde Meyer, Nielsen og
Ronnenberg, men dertil er der et godt stykke vej endnu. Som de siger i en
gammel dansk sang "flyv ikke højere end vingerne kan bære"

Men efter et år, så kan jeg ikke komme på kandidater til at være
hovedrepræsentanter for tilgængelighed. Er der nogen der spinger i øjnene,
som jeg ikke har fået øje på?

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-12-05 21:44

> Ja ja, grin bare

Hvor ser du mit grin? Det var da seriøst ment - der er sgu'
ingen der er som dig

> ikke udelukke at listen skal hedde Meyer, Nielsen og
> Ronnenberg, men dertil er der et godt stykke vej endnu.

Der kan sagtens komme mange flere på.

> Er der nogen der spinger i øjnene, som jeg ikke har fået
> øje på?

Jeg kan da få øje på en del der har en seriøs tilgang til
emnet, ingen nævnt, ingen glemt.

I den næste standard for tilgængelighed skal hjemmesider
nu også tekstes for hørehæmmede.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 16-12-05 22:07

Allan Vebel wrote:

> I den næste standard for tilgængelighed skal hjemmesider
> nu også tekstes for hørehæmmede.

Du er godt klar over at jeg er manden der i ris+ros farer rundt med et
baseball bat med syvtommer søm i og dit hoved har lige fået første
prioritet.

Men undertekster hvilken glimrende ide. Lad mig se, vi skal bruge 20m
nylonsnøre, en prostitueret, en levebrødsbums ups politiker, et
spejlreflekskamera og aktiionen starter præcist 00:01

Det drejer sig om millioner - af glade brugere

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Jumbo

Dato : 17-12-05 00:01

Hvor er jeg glad for at jeg kan inspirere til en så spændende og ikke
mindst morsom diskussion - og for at jeg fik anbragt mit spm i den
korrekte ng

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-12-05 00:40

Jumbo skrev:

> Hvor er jeg glad for at jeg kan inspirere til en så
> spændende og ikke mindst morsom diskussion

Bare du også forstår undertonerne, og ikke mindst
den ironi der mange gange er lagt i det, så er du
kommet langt.

> og for at jeg fik anbragt mit spm i den korrekte ng

Alt er relativt, som du nok kan se. Nogen mener det
ene, og andre mener det andet. Er det et spørgsmål
om design, hører det til i design-gruppen, er det et
spørgsmål om hvordan dette design fungerer på andre,
er det til ris+ros-gruppen, og så er der kun html tilbage,
det handler selvsagt om koden bag det hele.

Når du kommenterer noget, må du godt lade stå hvem
du kommenterer (se øverste linje), også selv om det er
dig selv, så er indlæggene meget nemmere at finde
rundt i for andre - det er det skal give struktur i det hele

Jeg fik aldrig svar på om Jumbo er en han- eller hun-
elefant?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jumbo

Dato : 17-12-05 01:04

On Sat, 17 Dec 2005 00:40:01 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>rundt i for andre - det er det skal give struktur i det hele
>
>Jeg fik aldrig svar på om Jumbo er en han- eller hun-

Strengen her startede med at jeg stillede et spm, som jeg frygtelig
gerne vil have svar på - og så er det temmelig irriterende, at jeg -
hver gang jeg checker - bliver glad over, at nu er der svar - for så
at opdage, at "svaret" ikke er noget svar - og overhovedet ikke hører
hjemme i denne ng.
Er det ikke rimeligt nok?

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-12-05 03:37

Jumbo skrev:

> [...]
> at nu er der svar - for så at opdage, at "svaret" ikke er noget
> svar - og overhovedet ikke hører hjemme i denne ng.

Jo, sådan er det mange gange. Jeg har været med i disse
grupper siden 1997, og har set virkelig mange spørgsmål
og svar, så jeg kender det godt.

Et spørgsmål afføder ikke altid det svar man gerne vil have,
og kan give en helt anden drejning end det man havde
forventet, men sådan er det altså når mange forskellige
mennesker skal kommunikere - der kan pludselig være en
skribent der mener noget helt andet, og vil argumentere for
den mening med en ordlyd der skaber debat, og så har vi
pludselig en tråd i gruppen der afviger fra det egentlige
spørgsmål. Det er man nødt til at finde sig i - ordet er jo
frit.

> Er det ikke rimeligt nok?

For spørgeren er det nok ikke rimeligt, hvis spørgeren
forventer noget andet, og vil have svar på spørgsmålet her
og nu, men du har jo set hvordan det kan udvikle sig - det
kan du lige så godt vænne dig til.

Du kan være lidt mere med, ved at spore skribenterne
ind på det rigtige, men det kræver nok at du ved præcis
hvad du vil, og det er ikke altid tilfældet med den knap så
erfarne spørger eller hjemmesidedesigner der lige nu har
brug for et bestemt svar for at komme videre.

Heller ikke denne gang? Hurra for den store forskel

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-12-05 01:59

On Wed, 14 Dec 2005 16:40:02 +0100, Jumbo <ngr@mail.dk> wrote:

> [...]
>sider finder ud af at det burde være lavet anderledes.'
>
>Derfor vil jeg være glad for påpegning af eventuelle fejl - den ligger

Blot én kommentar:
Du skriver: "jeg har læst mig til, at det af hensyn til søgemaskiner
er godt at anbringe selve teksten/indholdet så langt oppe på siden som
muligt - fx før menu m.v."
Det er givetvis rigtigt, men så giver det ikke mening at have
*Overskriften* stående i en separat box - nederst.
Overskrift og tekst hører sammen - og faktisk så kigger mange
søgemaskiner efter h1-overskrifter før meget andet.

Det ser ud til, at du har fået løst dit printer.css-problem - ?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jumbo

Dato : 17-12-05 02:49

On Sat, 17 Dec 2005 01:58:42 +0100, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

> [...]
>søgemaskiner efter h1-overskrifter før meget andet.
>
>Det ser ud til, at du har fået løst dit printer.css-problem - ?

Ja, det har du ret i. Har bare p røvet at at flytte lidt rundt med dem
for at se, hvad der sker.
Printerproblemet er ikke læst.
Jeg har fundet ud ad at fjerne alt undtagen overskrift og
indholdsfeltet.
Men overskrift står ikke centreret som jeg gerne vil have det - og
indholdsfjernets venstre margin (ved print) er helt inde midt på
papiret, og den sidste del af sætningerne bliver kappet af.
Jeg synes, jeg har læst noget et sted om udprint-marginer, men kan
ikke finde det igen.