Router eller traffik begrænser boks
Fra : Heini Guttesen

Dato : 14-12-05 13:30

Findes der på markedet en "billig" boks som kan lave en form for qos.
Senariet er at jeg har et netværk som ligger bag en router jeg ikke kan
pille ved. Jeg får dhcp mm via denne router.
Tanken er så at introducere en router som ikke laver nogen form for nat,
men som kan sørge for at prioritere traffikken i forhold til den
hastighed som jeg fortæller den at linien har.
Prioriteringen skal enten foregå ved hjælp af VLAN, IP Adresser, TCP/UDP
Porte, eller blot fysiske udgange i boksen, så at det udstyr som kobles
på den ene ethernet port bliver prioteret over udstyret på den anden.

Hilsen Heini Guttesen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-12-05 13:58

Heini Guttesen <svangut@hotmail.com> wrote:

>Tanken er så at introducere en router som ikke laver nogen form for nat,
>men som kan sørge for at prioritere traffikken i forhold til den
>hastighed som jeg fortæller den at linien har.

Du skal ha' fat i en 'managed' switch med båndbreddestyring. Kig f.eks
hos Zyxel på

http://www.zyxel.dk/

Helt billige er den slags nok desværre ikke...

<mlr>

Fra : Svend Erik Høst

Dato : 14-12-05 14:33

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> hos Zyxel på
>
> http://www.zyxel.dk/
>
> Helt billige er den slags nok desværre ikke...

en zywall 5 kan også. (jeg har f.eks. begrænset trafikken på dmz zonen
til 2 mbit.)

--
Svend

Fra : Heini Guttesen

Dato : 14-12-05 14:35

> Du skal ha' fat i en 'managed' switch med båndbreddestyring. Kig f.eks
> hos Zyxel på
>
> http://www.zyxel.dk/
Hvilken model tænker du præcist på?
Kan man fortælle switchen at der er f.eks 512/512 at gøre godt med og så
priotere ud fra det, eller er der andre metoder?

Helt konkret er det Cisco IP telefoni (skinny) som jeg gerne vil
priotere, er der nogen der ved om følgende Switch evt kan klare det?:
http://www1.linksys.com/international/product.asp?coid=48&ipid=570

Er tricket at man sætter telefonerne i et andet VLAN end computerne, eller ?

Jeg er godt klar over at dette stunt ikke kan skabe qos på wan linien,
men jeg har indtryk af, at hvis vi kan forhindre computerne I at æde
båndbredden fra telefonerne vil det kunne afhjælpe en stor del af
problemerne.

Fra : Svend Erik Høst

Dato : 16-12-05 07:44

Heini Guttesen wrote:
> [...]
> men jeg har indtryk af, at hvis vi kan forhindre computerne I at æde
> båndbredden fra telefonerne vil det kunne afhjælpe en stor del af

Det burde du kunne med en zywall 5.

--
Svend