Problemer med postionering
Fra : Jumbo

Dato : 13-12-05 22:31

Har lagt problemet på
http://www.fdp.dk/r/

Det var meningen, at top-left (det gule felt) og top-right (det grå
felt) skulle ligge inde i det grønne felt
Jeg ville gerne bruge position: absolute, men sådan at left, top er i
forhold til det det grønne felt.
Meningen er, at det gule felt skal være en menu, som ligger i venstre
side af det grønne felt, og det grå skal starte 10 px tilhøre for det
gule og fortsætte ud til højre kant af det grønne.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-05 22:50

Jumbo wrote:
> Har lagt problemet på
> http://www.fdp.dk/r/
>
> Det var meningen, at top-left (det gule felt) og top-right (det grå
> felt) skulle ligge inde i det grønne felt

Tilføj i css denne linje til div#side: position:relative;

Så kan du styre det gule og det grå felt i forhold til placeringen af det
grønne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jumbo

Dato : 13-12-05 22:57

On Tue, 13 Dec 2005 22:50:14 +0100, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammmeplease.invalid> wrote:

>Tilføj i css denne linje til div#side: position:relative;
>
>Så kan du styre det gule og det grå felt i forhold til placeringen af det
>grønne.

Super!
Jeg troede, at position:relative; bestemte, hvordan div#side skal
positioneres - men den styrer, hvordan indholdet i div#side
positioneres?

Fra : Dennis Munding

Dato : 13-12-05 23:06

Hej Jumbo!
"Jumbo" <ngr@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Super!
> Jeg troede, at position:relative; bestemte, hvordan div#side skal
> positioneres - men den styrer, hvordan indholdet i div#side
> positioneres?

En anden mulighed er at lave det med float:

http://www.skovaa-munding.dk/test.html

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www.mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Jumbo

Dato : 13-12-05 23:19

On Tue, 13 Dec 2005 23:06:01 +0100, "Dennis Munding"
<mail@invalid.com> wrote:

>Hej Jumbo!
>"Jumbo" <ngr@mail.dk> skrev i en meddelelse

>En anden mulighed er at lave det med float:
>
>http://www.skovaa-munding.dk/test.html
>

>Med venlig hilsen

Ja, men som jeg skriver i mit oprindelige spørgsmål, så vil jeg gerne
lave det med absolute.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-05 23:20

Jumbo wrote:

> Jeg troede, at position:relative; bestemte, hvordan div#side skal
> positioneres

Det kan det også bruges til. Her er så den forskel i forhold til, hvis man
bruger 'absolute', at 'relative' ikke river elementet helt ud af sidens
flow.

Der er også den forskel, at 'absolute' positionerer i forhold til
placeringen af nærmeste overordnede elements placering på siden (her body),
mens 'relative' placerer i forhold til det sted, hvor elementet ville blive
placeret uden 'position:relative;':

px ned og 25 px mod højre i forhold til hvor det ville stå uden
'position:relative'.</div>

> - men den styrer, hvordan indholdet i div#side
> positioneres?

Med 'position:relative' og uden hverken top- eller left-angivelse, sættes
bare et fixpunkt, som de indeholdte elementer kan positioneres i forhold
til.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jumbo

Dato : 13-12-05 23:38

On Tue, 13 Dec 2005 23:19:47 +0100, "Erik Ginnerskov"
> [...]

>bare et fixpunkt, som de indeholdte elementer kan positioneres i forhold

Skal vist lige sove inden jeg forstår det :

Men noget andet: Hvordan kan jeg sikre mig, at top-left og top-right
er lige høre - sådan at hvis jeg fylder mere tekst i den ene af dem,
så den forlænges, så forlænges den anden tilsvarende?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-12-05 23:42

Jumbo wrote:

> Men noget andet: Hvordan kan jeg sikre mig, at top-left og top-right
> er lige høre - sådan at hvis jeg fylder mere tekst i den ene af dem,
> så den forlænges, så forlænges den anden tilsvarende?

Det lyder som en opgave for javascript, hvis du vil aflæse højden på det
største element og tvangsindsætte samme højde på det mindste. Prøv at spørge
i clientside.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jumbo

Dato : 14-12-05 00:03

On Tue, 13 Dec 2005 23:42:18 +0100, "Erik Ginnerskov"
> [...]

>største element og tvangsindsætte samme højde på det mindste. Prøv at spørge

Det lyder ikke rart - ville helst undgå JS.

Men det var nu egenlig også div#side, der skulle være mindst lige så
kang som den længste af de to. Er det enklere?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-12-05 00:31

Jumbo wrote:

> Men det var nu egenlig også div#side, der skulle være mindst lige så
> kang som den længste af de to. Er det enklere?

Eftersom du nu har indsat det gule og det grå element med absolut position i
det grønne felt, kan de to felters indhold ikke påvirke det grønne felts
højde, jævnfør mit svar kl. 23:19 - absolut positionerede elementer 'fylder'
ikke noget, de er revet ud af sidens flow.

Vil du have mulighed for at lade gul og grå påvirke højden af grøn, skal du
i stedet indsætte gul og grå med float.

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flbillede

I så fald behøver du heller ikke den relative position på grøn.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jumbo

Dato : 14-12-05 13:34

> [...]

>placeret uden 'position:relative;':

>px ned og 25 px mod højre i forhold til hvor det ville stå uden

Men med relative går det da helt galt: http://www.fdp.dk/r/
Nu forsvinder top-left helt, og menu lægger sig der, hvor top-left
burde være??