frame
Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 13-12-05 13:45

Hejsa

hvorfor vil W3C ikke vaaalidere disse to linier
i mit frame dokomment?

<frameset rows="83,*" framespacing="0" frameborder="0" cols="0">

mvh
Hans Otto Nielsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-05 14:03

Hans Otto Nielsen skrev:

> hvorfor vil W3C ikke vaaalidere disse to linier
> i mit frame dokomment?

> <frameset rows="83,*" framespacing="0" frameborder="0" cols="0">

Hvilke fejl får du? Hvilken doctype bruger du?

Det er lettere at hjælpe hvis du giver et link til din side, men et
par bud på mulige fejl kan du godt få:

Første linje kan give fejl hvis du bruger html og ikke xhtml. Den
kan også give fejl hvis du har placeret meta-koden uden for head-
elementet.

Anden linje giver formentlig fejl fordi framespacing og frameborder
ikke er gyldige parametre til frameset (frameborder findes til
frame-elementet, mens framespacing slet ikke er en gyldig parameter
i html-standarden). Du får måske også fejl fordi cols er angivet
til 0 - under alle omstændigheder bliver det et mærkeligt rammesæt
hvis browseren ikke må oprette en kolonne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 13-12-05 14:32

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
> [...]
Tak for hurtigt svar
> Hvilke fejl får du? Hvilken doctype bruger du?
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN">
detter er første linie.

> Det er lettere at hjælpe hvis du giver et link til din side, men et
> par bud på mulige fejl kan du godt få:
Siden er ikke lagt på internette endnu.

> Første linje kan give fejl hvis du bruger html og ikke xhtml. Den
> kan også give fejl hvis du har placeret meta-koden uden for head-
> elementet.
Jeg har sat WebWrither til xhtml

> [...]
> til 0 - under alle omstændigheder bliver det et mærkeligt rammesæt
> hvis browseren ikke må oprette en kolonne.

Det er underligt for når jeg bruger framespacing ser det rigtigt ud men
ikke hvis jeg fjerner det, så kommer der en "ramme" til syne.
Hvad kan man bruge i stedet for frame.
ps. Jeg er helt ny på dette område.

mvh
Hans Otto

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-12-05 15:56

Hans Otto Nielsen skrev:

> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Frameset//EN">
> detter er første linie.

- det er en html-doctype.

> Siden er ikke lagt på internette endnu.

Så find et sted at lægge den op. Det er meget lettere at hjælpe når
man kan se siden online. Hvis siden skal afløse en eksisterende
side, kan du lægge den op under et andet navn, så besøgende på dit
site stadig ser den gamle og fungerende side.

> Jeg har sat WebWrither til xhtml

Hvis du gør det, skal du også sørge for at editoren ændrer doctypen
til xhtml.

> Det er underligt for når jeg bruger framespacing ser det
> rigtigt ud men ikke hvis jeg fjerner det, så kommer der en
> "ramme" til syne.

Det er ikke så underligt endda - der er masser af tilfælde hvor
"forkert" kode giver det ønskede resultat. For år tilbage kæmpede
Microsoft og Netscape indædt om browsermarkedet, og under denne
kamp blev der ikke taget meget hensyn til officielle webstandarder.
De nuværende browsere understøtter stadig hovedparten af alle de
tiltag som de gamle (version 2-3-4) browsere indførte - også dem
der ikke er med i nogen W3-standard.

> Hvad kan man bruge i stedet for frame.

Rammer er generelt en problematisk og gammeldags måde at opbygge
websider på. De fordele man kan opnå med rammer, kan også opnås ved
at bruge servergenereret kode (fx SSI, asp eller php) og moderne
css-baseret design.

Se også siden her: <http://www.html-faq.dk/2009.asp>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen