Kat nr. 2
Fra : Jakob

Dato : 13-12-05 11:06

Efter nytår har vi tænkt os at få en lille legekammerat til vores indehunkat
på knap 1½ år. I den forbindelse har jeg lige et par spørgsmål:

Foder: er det strengt taget nødvendigt at den får killingefoder? Vores
nuværende kat får i øjeblikket Hill´s diætfoder, og vi kan ikke se hvordan
man rent praktisk ville kunne sørge for at hun ikke forgreb sig på den lille
nys madskål. Kunne man eventuelt blande killinge- og voksenfoder?

Han eller hun: Det evige spørgsmål - hvad ville fungere bedst i forhold til
vores nuværende kat? Hun er meget legesyg, og kan være lidt voldsom når vi
tager vores brydekampe. Jeg har hørt at hankatte har territorier og hunkatte
har hierarki - hvad ville være bedst? Og hvad med kastrerede hankatte - kan
de også finde på at strinte?

Jakob

Fra : Gainsbourg

Dato : 13-12-05 12:54

[snip]
> [...]
> man rent praktisk ville kunne sørge for at hun ikke forgreb sig på den
> lille nys madskål. Kunne man eventuelt blande killinge- og voksenfoder?

Jeres killing skal have killingefoder. Hvis jeres hunkat er på den slanke
side tager hun nok ikke skade af at forgribe sig på den lilles mad ind i
mellem. Hvis jeres hunkat er overvægtigt (siden hun får diætfoder?) eller
har et helbredsproblem der kræver specialfoder, er I nødt til at fodre dem
hver for sig. Rent praktisk kan det dog løses ved en hønsenet beklædt kasse
med en meget lille lem i som kun killingen kan komme ind ad. Når foderet
står derinde er det let tilgængeligt for killingen, men i sikkerhed for
større katte

> [...]
> når vi tager vores brydekampe. Jeg har hørt at hankatte har territorier og
> hunkatte har hierarki - hvad ville være bedst?

Her begiver du dig ind, på næsten religiøst område. Nogle sværger på een af
hver, andre at 2 hanner er det eneste gode og andre igen, at kun 2 hunner er
rigtig godt. Når det kommer til stykket, kommer det jo også meget an på den
individuelle kat. Jeg vil mene at hvis begge dyr er steriliserede inden
kønsmodningen, opvejer fordele og ulemper hinanden så meget, at det kan være
svært, at anbefale det ene frem for det andet.

> Og hvad med kastrerede hankatte - kan de også finde på at strinte?

I princippet ja. Især hvis katten har været fertil (alså kønsmoden) i lang
tid og har strintet. Så sker det ind i mellem, at den bliver ved, selv efter
en kastrering. Fertile hunkatte kan i øvrigt også finde på at strinte, så
driver man ikke opdræt, så er der absolut ingen grund til ikke at
sterilisere, ligegyldigt hvilket køn katten har.

Med venlig hilsen
Gainsbourg