Hvad er Prangsboel ??
Fra : Fl. Svendsen

Dato : 12-12-05 17:20

I en Ft 1801 for Nees sogn, Ringkøbing amt, bor en ane i Prangsboel.

Hva' katten er det for en størrelse?
(Troede først det var en by i sognet da det stod i øverste linie)
Har prøvet Kalkar og andre ordbøger, men u/ resultat.

--
Hilsen Flemming

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 12-12-05 18:03

Fl. Svendsen skrev:
> [...]
> (Troede først det var en by i sognet da det stod i øverste linie)
> Har prøvet Kalkar og andre ordbøger, men u/ resultat.

Ifølge "Det Levende Danmarkskort 2001" er Prangsbol en gård, der ligger
vest for Nees By på vejen mod Sakskærgård. Gården Mosebol ligger nord
for Prangsbol. Hvis du søger på navnet "Prang" i Ringkøbing amt, er der
en del træffer. Måske de også kan have din interesse.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-12-05 20:27

"Hans Chr. Baagøe" <hcb@dbnet.dk> skrev Mon, 12 Dec 2005 18:03:00 +0100

>Ifølge "Det Levende Danmarkskort 2001" er Prangsbol en gård, der ligger
>vest for Nees By på vejen mod Sakskærgård.

En Pranger er jo en handelsmad - en kræmmer.

Iflg. "Stednavne i Ringkøbing Amt" er forledet i Prangsboel sansynligvis
afledet af dette og efterledet giver jo sig selv.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 12-12-05 20:51

[...]

Og:

[...]

:::::::::::::::
Tak til jer begge.
Så må jeg se at få udskiftet mit "Levende Danmarkskort" årgang 2000 til
nyere udgave!

penge - penge - penge
Flemming Svendsen.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 12-12-05 21:15

Min tipoldefar i Vorgod havde tilnavnet Prang. Hans far og farfar havde det
også. Farfaderen fik det i forbindelse med det sted han fæstede i Hvingel i
Hee sogn omkring 1770. Formanden på stedet hed nemlig Prang. Altså
oprindeligt ikke slægtsnavn i vores familie.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 13-12-05 01:18

Fl. Svendsen wrote:
> [...]
> Tak til jer begge.
> Så må jeg se at få udskiftet mit "Levende Danmarkskort" årgang 2000 til

postadressebog 9. udgave

Prangsbol Hus, Nes S.. Vemb.

Hugh W