Link til en mappe i en virtuel mappe
Fra : jnm

Dato : 12-12-05 11:54

Jeg har lavet et intranet web site med en del forskellige funktioner.
Jeg har i forvejen lavet en virtuel mappe i wwwroot, som jeg linker til fra
en html side med f.eks. ../support/notater/notat1.doc, altså til et
specifikt dokument.

Nu har jeg behov for at linke fra en html side til en mappestruktur
bestående af en hovedmappe (mål for linket) Rapporter, der har et antal
undermapper 2005, 2006 osv. Undermappe 2005 indeholder rapporter lavet som
almindelige word doc. Men brugeren har behov for at åbne mapperne som vi ser
i stifinder og derefter finde den mappe og rapport, der ønskes åbnet.

Hvordan gør jeg det??
Jørgen

Fra : Mikio

Dato : 13-12-06 22:22

jnm wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> i stifinder og derefter finde den mappe og rapport, der ønskes åbnet.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : per christoffersen

Dato : 14-12-06 09:00

"Mikio" <mail@mikio.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Der er ihvertfald to fremgangsmåder.
Den ene er at åbne for Directory Listing på serveren, - dvs. at hvis der
ikke findes en indexfil i mappen, så vil serveren istedet vise filer og
mapper (kort fortalt).
Det kræver kontrol over serveren, og er ikke videre kønt, men meget
praktisk.
Der kan muligvis også være nogle sikkerjedsproblemer i det.
- og så kræver det lidt orden i mapperne. Alt hvd der måtte ligge af
gammmelt snask er synligt for alle.

Den anden er at udvikle en lille applikation, der læser hvad der måtte være
af filer i mappen, og lister dem op med link til dem.
Det kan gøres i PHP eller ASP (feks.), og der er formodentlig et sted på
nettet, hvor den slags ligger mere eller mindre færdigt.
Det kan gøres pænt og nydeligt, og man selv bestemme hvilke filtyper der
skal vises.

Den tredje mulighed kan være at indlægge intranettet i et CMS, der har en
sådan arkiv og visningsfunktionalitet indbygget. Alle dokumenterne kan så
uploades gennem CMS-et, og derved vil man samtidig kunne sikre, at de får et
filnavn på serveren som er til at håndtere for en webserver.

Der er sikkert flere muligheder.

/Per

Fra : Mikio

Dato : 16-12-06 20:41

Hej Per

Tak for hjælpen, jeg vil lave en asp script som læser hvad der er i den enkelte
mappe og viser det som et link - god ide.

Formålet var at brugeren skulle læse og redigere dokumenter i mappen - men må
ikke af sikkerheds hensyn. Så de må "nøjes" med ovenstående ide og evt. en
upload funktion.

Igen tak for hjælpen og ideen.

/Mikio

Fra : MM