Højde på div - side layout driller
Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 11-12-05 23:02

Hejsa,

Jeg har et "lille" problem med mit sidelayout.

Jeg vil forsøge at lave en side, der er 100% bred og 100% høj,
altså hvor designet følger med brugerens skærmopløsning. Ingen
problemer der, men problemet opstår nårder fyldes mere tekst ind
på siden end der er skærmopløsning til rådighed indenfor den
givne skærmopløsning.

Jeg kan så fjerne højden på den div hvor indholdet er placeret,
men så strækkes layoutet ikke ud over hele højden på de sider
hvor der ikke er så meget indhold.

En test side kan ses her: http://nexoenet.dk/test/

Håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen,
Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-05 01:24

Thomas Møller Nexø skrev:

> 100% høj, altså hvor designet følger med brugerens
> skærmopløsning.

Prøv at læse det jeg skrev i går i tråden "100% på height i css"

> problemet opstår nårder fyldes mere tekst ind på siden
> end der er skærmopløsning til rådighed indenfor den
> givne skærmopløsning.

Ja, det er det største problem, og der er ikke umiddelbart
en løsning på det, for det fungerer højst uforudsigeligt i
forskellige browsere.

> En testside kan ses her: http://nexoenet.dk/test/

Er det boksen ude til venstre? Prøv at se hvordan jeg har
løst det på http://html-faq.dk/2003.asp. Du kan se et eksempel
http://html-faq.dk/testsider/test1.htm

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 12-12-05 11:27

> Prøv at læse det jeg skrev i går i tråden "100% på height i
css"

Hej Allan,

Tak for dit svar.
Jeg har læst hvad du skrev i den anden tråd, men er bare ikke
enig. Det er da fair nok at lade indholdet bestemme højden hvis
det er det man vil, men jeg mener stadig godt muligheden for det
modsatte kunne gøres gældende.
Jeg snakker ikke om fast defineret højde i pixels, men bare det
at man kan fylde hele skærmbilledet ud med foreksempel en
baggrundsfarve i en menu hele vejen ned på skærmen og videre ned
hvis siden er længere end skærmens størrelse.

Der snakkes meget om at man skal droppe tabellerne og CSS
indeholder da også mange muligheder - det må jeg da medgive.
Men jeg mener det er et problem at man dropper én standard der
kan en helt basal ting, nemlig at operere med en fast højde, samt
udstrække denne hvis det er nødvendigt, med en standard hvor
denne mulighed ikke er der.

Det er jo en helt basal metode til at få et flot design på en
hjemmeside.
Ikke at man ikke kan lave et flot design uden, men konsistensen i
et design er mange gange afhængig af denne mulighed pga. varabelt
indhold på hjemmesiden.

Jeg kan nu enten vælge at fjerne den fastsatte højde på selve
indholdsboksene sådan at de følger med ned efter hvor meget
indhold der er puttet i dem, eller springe tilbage til de gode
gamle tabeller, som med garanti kan hjælpe mig med mit layout.
Sidstnævnte vil jeg dog gerne undgå, men synes det er lidt tyndt
at de kloge mennesker der har udviklet de nye standarder ikke har
taget højde for en så lille og ubetydelig ting som layout med
variabel højde, der samtidig er så vigtig i webudvikling.

Fra : Peter Houmann

Dato : 12-12-05 14:29

Thomas Møller Nexø wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
ind
> på siden end der er skærmopløsning til rådighed indenfor den

Du kan prøve nogle af disse metoder:
http://www.pmob.co.uk/temp/3colfixedtest_explained.htm
http://www.tanfa.co.uk/css/layouts/css-3-column-layout-v2.asp
http://webhost.bridgew.edu/etribou/layouts/skidoo/index.html

Jeg mener at have set flere, men nu kan jeg selvfølgelig ikke
finde dem.
/Peter

Fra : Peter Houmann

Dato : 12-12-05 14:36

Peter Houmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg mener at have set flere, men nu kan jeg selvfølgelig ikke
> finde dem.

Jo her: http://www.positioniseverything.net/articles/onetruelayout/
/Peter

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 12-12-05 20:39

> Jo her: http://www.positioniseverything.net/articles/onetruelayout/
> /Peter

Hej Peter.
Tak for linket. Jeg sad og læste artiklen forleden, men fandt den en
smule for omfangsrig
Synes heller ikke jeg vil begynde med negative margener på -9700
pixels eller sådan og ud fra antallet af hacks der laves i artiklen er
det nok heller ikke helt efter bogen standardiseringsmæssigt.

Men kan selvfølgelig altid bruge metoden hvis det virkelig SKAL være,
men jeg tror nu jeg vil benytte enten en tabel eller undlade at have
100% højde på mine divs.

Fra : Peter Houmann

Dato : 13-12-05 10:45

Thomas Møller Nexø wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Tak for linket. Jeg sad og læste artiklen forleden, men fandt den en
> smule for omfangsrig

Ja, jeg har faktisk heller ikke selv fået læst den i detaljer. Som et
sidste forsøg, hvis du har kræfterne til det (kræver ikke så mange), kan
du prøve dette:
http://www.positioniseverything.net/articles/pie-maker/pagemaker_2_9_home
html.

Det er en automatisk pagemaker, og du kan krydse 100% sidehøjde af!! Jeg
har ikke selv prøvet den, men virker det, kan det ikke blive meget
nemmere.
/Peter

Fra : Thomas Møller Nexø

Dato : 13-12-05 11:41

> Ja, jeg har faktisk heller ikke selv fået læst den i detaljer. Som et
> sidste forsøg, hvis du har kræfterne til det (kræver ikke så mange), kan
> [...]
/www.html.dk/tutorials

Tak for linket Peter. Jeg kigger på det ved lejlighed.

Fra : Tidemann

Dato : 12-12-05 17:22

"Thomas Møller Nexø" skrev > Hejsa,

http://www.webdesign101.dk/w/css/csslayout/elastiklayout_1.php