CSS, border og height problemer
Fra : LaLLe

Dato : 11-12-05 18:11

På siden www.stalkerzone.dk/test/news.php har jeg lavet en lille beskrivelse
af problemet på engelsk da jeg forsøgte mig andre steder men ingen svar.

Men mit problem består i at jeg vil lave min nyhedsboks fra forsiden
(www.stalkerzone.dk) om til css fra tabeller. Det er som i ser også gået
nogenlunde eneste problem er at jeg ikke kan få den lille ramme på rundt om
hele nyhedskassen.
Eller det kan jeg faktisk også godt men så har div id="news-02_" en fast
højde og det samme har containeren div.news. Problemet er så at hvis mit
indhold er for stort rager det ud over min grafik i bunden og hvis indholdet
er for lille bliver der en masse extra plads i nyhedsboksen.
Fjerner jeg så de height attributter så forsvinder rammen med det samme og
jeg kan ikke få den frem igen uanset hvad jeg gør, med mindre jeg altså
sætter højden fast.

Jeg ved at jeg overser noget for det må kunne lade sig gøre jeg er bare kørt
fast og har brug for ny inspiration. Evt til at gøre det anderledes med
flere divs eller lign.

Mvh
LaLLe
www.stalkerzone.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-05 00:01

LaLLe skrev:

> På siden www.stalkerzone.dk/test/news.php har jeg
> lavet en lille beskrivelse af problemet på engelsk da
> jeg forsøgte mig andre steder men ingen svar.

Jeg kan da godt forstå at ingen har svaret, for billederne
ligger stadig på dit skrivebord, hvor ingen andre end dig
selv kan se dem

file:///C|/Documents%20and%20Settings/LaLLe/Skrivebord/test/news/images/news_01.gif
og
file:///C|/Documents%20and%20Settings/LaLLe/Skrivebord/test/news/images/news_03.gif

> eneste problem er at jeg ikke kan få den lille ramme
> på rundt om hele nyhedskassen.

Hvad er der i vejen med border:1px solid #396DA5; i
din css-fil?

> Problemet er så at hvis mit indhold er for stort rager
> det ud over min grafik i bunden og hvis indholdet er
> for lille bliver der en masse extra plads i nyhedsboksen.

Vi skal nok se problemet i virkeligheden for at kunne
finde en løsning.

> Fjerner jeg så de height attributter så forsvinder rammen
> med det samme og jeg kan ikke få den frem igen uanset
> hvad jeg gør, med mindre jeg altså sætter højden fast.

Lav lige en testside så alle kan se det!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : LaLLe

Dato : 12-12-05 10:34

> [...]
> og
> file:///C|/Documents%20and%20Settings/LaLLe/Skrivebord/test/news/images/news_03.gif

Det er fandme pinligt. Første gang det nogensinde er sket for mig. Retter
lige links og smider det hele online.

> Hvad er der i vejen med border:1px solid #396DA5; i
> din css-fil?

Ja hvis jeg vidste det så spurgte jeg ikke her må jeg gladeligt indrømme.
Hvis det er fordi det er skrevet sammen så har det heller ikke haft den
ønskede effekt hvis det har været delt op.

> Vi skal nok se problemet i virkeligheden for at kunne
> finde en løsning.
>
> Lav lige en testside så alle kan se det!

Så er den lavet og jeg har rodet mere rundt med det og kan få den til at
tilpasse sig indholdet ser det ud til men stadig ikke nogen ramme rundt om
boksen som der er på www.stalkerzone.dk

Lasse

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-12-05 13:52

LaLLe skrev:

>Det er fandme pinligt. Første gang det nogensinde er sket for mig. Retter
>lige links og smider det hele online.

Dit stylesheet skulle være news.css iflg. siden.

Men de id-er, du angiver på
http://www.stalkerzone.dk/test/news.php er slet ikke med i
http://www.stalkerzone.dk/test/news.css
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : LaLLe

Dato : 12-12-05 14:59

> Dit stylesheet skulle være news.css iflg. siden.
>
> Men de id-er, du angiver på
> http://www.stalkerzone.dk/test/news.php er slet ikke med i
> http://www.stalkerzone.dk/test/news.css
2. gang er forhåbentlig lykkens gang. ;)
Men det ændrede nu ikke noget så vidt jeg kan se

Lasse

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-12-05 15:16

LaLLe skrev:

>Men det ændrede nu ikke noget så vidt jeg kan se

Du bruger id på din side, men class i din css.
Eks.:
div.news-01 {... i dit cssark

Det skal enten være
div#news-01 {... i dit cssark
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : LaLLe

Dato : 12-12-05 20:10

> Du bruger id på din side, men class i din css.
> Eks.:
> div.news-01 {... i dit cssark
>
> Det skal enten være
> div#news-01 {... i dit cssark
Hold kæft jeg er en idiot. Vidste jeg havde overset noget kunne virkelig
bare ikke lure hvor det var det kiksede.
Lasse

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-12-05 20:05

LaLLe skrev:

> men stadig ikke nogen ramme rundt om boksen

Jeg har lavet

#News {
width:500px;
margin:auto;
border:1px solid #396DA5;
}
#news-01 {
height:50px;
}
#news-02 {
padding:5px;
}
#news-03 {
height:25px;
}

direkte på din kode - det ser ud til at fungere. Du
behøver slet ikke position, top og left.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : LaLLe

Dato : 13-12-05 20:46

> [...]
> width:500px;
> margin:auto;
> border:1px solid #396DA5;
> }
> #news-01 {
> height:50px;
> }
> #news-02 {
> padding:5px;
> }
> #news-03 {
> height:25px;
> }
>
> direkte på din kode - det ser ud til at fungere. Du
> behøver slet ikke position, top og left.
Så er jeg kommet skridtet videre. Nu ser det rigtigt ud i firefox men
internet explorer laver en grim grim hvid kant nedenunder det nederste
billede men inden rammen. For satan hvor er IE omstændig nogengange
men da 75% af brugerne stadig bruger IE ska det jo også se ordenligt
ud der :)

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-12-05 23:55

LaLLe skrev:

> Nu ser det rigtigt ud i firefox men internet explorer
> laver en grim grim hvid kant nedenunder det nederste
> billede men inden rammen.

Ja, det kan jeg se. Prøv at sætte billedet ind som et
baggrundsbillede i stedet.

Jeg prøvede lige med:

div.news-03{
height:25px;
background-image:url(http://www.stalkerzone.dk/test/images/news-03.gif);
background-repeat:no-repeat;
height:25px;
}
div.news-03 img{
display:none; /* For at slukke for det nuværende billede */
}

Stien til billedet kan du korte af, jeg var bare nødt til den lange
for at teste det.

> For satan hvor er IE omstændig nogengange

Ja, det er noget lalleværk

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : LaLLe

Dato : 14-12-05 07:13

> [...]
> }
>
> Stien til billedet kan du korte af, jeg var bare nødt til den lange
JAMEN HURRA! Så virkede det omsider. Troede faktisk ikke at background-image
og background-repeat kunne bruges på andet end body. Hvilket jeg egentlig
godt se er en ret tåbelig tanke. Det passer også bedre da der skal tekst
henover billederne og jeg nu slipper for at bruge z-layer men bare skal
sørge for at få dem positioneret korrekt. Håber at jeg kan klare det uden
yderligere hjælp fra jer :)

LaLLe