100% på height i css
Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 02:40

jeg har en side som jeg gerne vil have til at automatisk "fylde op" nedefter
alt efter hvor meget tekst der er på siden.

Har prøvet at sætte den til 100%, men det vil den bare ikke være med til...

www.cafestrand.dk

det er den sorte ramme til venstre

Thomas

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-12-05 04:24

Thomas K skrev:

> Har prøvet at sætte den til 100%, men det vil den
> bare ikke være med til...

Glem alt om højde i et browservindue - indholdet skal
nok bestemme højden, og er der ikke plads til det,
kommer der en scrollbar, sådan har det altid været,
og sådan vil det være i et langt stykke tid fremover.

Enkelte browsere kan godt forstå en højde på et
element hvis man kender højden på browservinduet i
forvejen, men for at kende brugerens højde, der kan
være vidt forskellig, afhængig af antal menuer, vinduets
højde og mange andre parametre, skal der der et
script til for at måle højden, og det er her det går galt
i forskellige browsere.

Lad indholdet på siden bestemme højden, det er både
du og brugerne bedst tjent med.

Jeg har set virkelig mange forkvaklede forsøg på at
bestemme højden på browservinduet, og har det virket
i IE, så har det set højst ejendommeligt ud i andre
browsere.

Jeg har ingen problemer i at undlade højde - hvad er dit
problem?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-12-05 13:10

> Jeg har ingen problemer i at undlade højde - hvad er dit
> problem?
Ikke noget decideret problem... ikke andet end synsmæssigt

thomas

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 11-12-05 20:18

Thomas K wrote:
> Ikke noget decideret problem... ikke andet end synsmæssigt
>
> thomas

Men hvordan ser det ud for andre end dig? Mennesker er forskellige og bruger
forskellige skærmopløsninger, deres browser er måske ikke maksimeret, de
loader måske deres eget stylesheet, de rigtigt perverterede (typisk
webdesignere) har deaktiveret JavaScript. Så ligegyldigt hvad du gør, så er
det du ser, ikke nødvendigvis det samme som brugeren ser. Iøvrigt viser
browserene heller ikke selv fuldt valide sider helt ens.

Kort sagt du kan ikke bestemme hvordan en side _skal_ se ud, det bestemmer
brugeren og den foretrukne browser og du har intet at skulle have sagt.
Forsøger du dig med tvang, ja så får du ingen kunder for der er en zillion
andre websteder at besøge.

Bestem dig, hvad er vigtigst, det du ser eller at de besøgende er tilfredse.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Christoffer

Dato : 11-12-05 21:09

"Johnny Winther Ronnenberg" <johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:439c7b6b$0$152$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> maksimeret, de loader måske deres eget stylesheet, de rigtigt perverterede
> (typisk webdesignere) har deaktiveret JavaScript.
Det er da ikke så slemt, havde ikke selv tænkt over det var lidt "nørdet" =)

> [...]
> Forsøger du dig med tvang, ja så får du ingen kunder for der er en zillion
Nogle gange er det nødvendigt angive højde, og der må man så tage stilling
til hvilken højde man vil angive... Eksempelvis (i)frames og divs som skal
bruge overflow/simulere iframes. Uden højde kommer det jo ikke til fremstå
ordentligt.

--
Christoffer

Fra : Jeffers

Dato : 12-12-05 19:52

On Sun, 11 Dec 2005 20:17:55 +0100, "Johnny Winther Ronnenberg"
<johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> wrote:

> Forsøger du dig med tvang, ja så får du ingen kunder for der er en zillion
> andre websteder at besøge.
>
> Bestem dig, hvad er vigtigst, det du ser eller at de besøgende er tilfredse.

Ha-ha, det må de jo selv om, rtfl,
jeg vil i hvert fald bestemme hvordan min side skal præsenteres !
Hvis der er nogen af de besøgende der vil ødelægge det,
så er det deres valg, men hidtil har jeg ikke lagt mærke til nogen
vandaler på mine sider.
Jeg er sikker på, at mine besøgende er fuldt tilfredse med mine valg,
og har sjældent hørt andet.
Men det er da tilladt at fx købe et maleri, og folde det så det ser ud
som det ville se ud i en 640 opløsning :=)
Eller købe en blå Volvo og male den rød.

ps - så kender jeg ikke nogen, der *ikke* har deres browser maximeret,
og heller ikke nogen der har statusbar synlig btw. (udover mig selv)

> Ikke noget decideret problem... ikke andet end synsmæssigt

Netop *synsmæssigt*, det er jo netop det DESIGN handler om !
Også når det gælder web !

Fra : Christoffer

Dato : 12-12-05 20:48

"Jeffers" <nospm@nospm.com> skrev i en meddelelse
> ps - så kender jeg ikke nogen, der *ikke* har deres browser maximeret,
> og heller ikke nogen der har statusbar synlig btw. (udover mig selv)
Hej, jeg hedder Christoffer. -Nu kender du 1 udover dig selv.

> Netop *synsmæssigt*, det er jo netop det DESIGN handler om !
> Også når det gælder web !
Nej... ikke helt rigtigt. Design er ligesom meget et kompromis om at få
funktion er udseendet til at passe, eller i nogen tilfælde bare om at få det
til at fungere. Indre og ydre design.

--
Christoffer

Fra : Christoffer

Dato : 11-12-05 15:17

"Thomas K" <thomas[at]thomaskaarup.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nedefter alt efter hvor meget tekst der er på siden.
>
> Har prøvet at sætte den til 100%, men det vil den bare ikke være med
som allerede nævnt er det ikke muligt med css og html. Har selv rodet med
problmet, og det teste jeg er kommet på det er noget javascript.
function dump{
var h = screen.availHeight - 150;
document.write('<div height=' + h + ' width=600>Indholdet</div>');
}

Men det går kun godt hvis det ikke er installeret moduler/addons i browseren
som ligger sig under adresselinjen som jeg har i IE og FF.
http://buur.info/christoffer/tests/relativ_ie.gif
http://buur.info/christoffer/tests/relativ_ff.gif

--
Christoffer