/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Deling på lokalnetværk
Fra : Ukendt


Dato : 09-12-05 23:00

Hej NG.

Jeg har 3 computere jeg gerne vil have delt mellem hinanden.
DVS. Jeg vil gerne have fuld adgang til alle drev, mapper, filer, printere
mv. på alle 3 - fra alle 3.
De 2 kører winXP pro og den sidste win98. Alle tre har Internetadgang gennem
en D-link 604 og er altså på et "lukket" lokalnet.

Hvad er den nemmeste måde at dele det hele på ?
Kan man evt. putte et password på sit C: drev og er det besværet værd ?

Er der andet jeg bør vide ?


Mvh. Per Olsen.




 
 
Thomas Hansen (10-12-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Hansen


Dato : 10-12-05 08:48

On Fri, 09 Dec 2005 22:59:59 +0100, Per Olsen <per.olsen snabel-a
<post3.tele.dk>> wrote:

> Hej NG.
>
> Jeg har 3 computere jeg gerne vil have delt mellem hinanden.
> DVS. Jeg vil gerne have fuld adgang til alle drev, mapper, filer,
> printere
> mv. på alle 3 - fra alle 3.
> De 2 kører winXP pro og den sidste win98. Alle tre har Internetadgang
> gennem
> en D-link 604 og er altså på et "lukket" lokalnet.
>
> Hvad er den nemmeste måde at dele det hele på ?
> Kan man evt. putte et password på sit C: drev og er det besværet værd ?
>
> Er der andet jeg bør vide ?
>
>
> Mvh. Per Olsen.
>
>
>
Det letteste er nok at lave et windows netværk. Du kommer dem alle i samme
arbejdsgruppe og sætter de ønskede drev op til at være delt. Så kan du
komme i kontakt med dem via "mine netværks steder" i de andre maskiner.
Jeg er ikke helt klar over hvordan det spiller med en maskine med win98
men de to winxp vil virke.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

*** Calle *** (10-12-2005)
Kommentar
Fra : *** Calle ***


Dato : 10-12-05 10:14

Thomas Hansen wrote:
> Det letteste er nok at lave et windows netværk. Du kommer dem alle i
> samme arbejdsgruppe og sætter de ønskede drev op til at være delt. Så
> kan du komme i kontakt med dem via "mine netværks steder" i de andre
> maskiner. Jeg er ikke helt klar over hvordan det spiller med en
> maskine med win98 men de to winxp vil virke.
>
Win 98 vil også virke uden problemer.
--
*** Calle ***



Ukendt (10-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-12-05 23:31

> Det letteste er nok at lave et windows netværk. Du kommer dem alle i samme
> arbejdsgruppe
Ja ja, det har jeg allerede gjort, men:

> og sætter de ønskede drev op til at være delt.
Det har jeg også gjort og f.eks. er mit D: drev delt men hvis jeg markerer
en enkelt mappe (på D:) så er den ikke markeret som delt og jeg kan ikke får
adgang til den fra en anden computer.
Jeg kan selvfølgelig sidde og markere alle mapperne på computeren til at
være delt, men det bliver jo en anelse besværligt, så jeg håbede på en
nemmere måde at dele det hele på, så hele drevet, med underliggende mapper
m.v. var delt.

PS. har iøvrigt Norton som software-firewall.

Mvh. Per.



*** Calle *** (11-12-2005)
Kommentar
Fra : *** Calle ***


Dato : 11-12-05 10:31

Per Olsen wrote:
>> Det letteste er nok at lave et windows netværk. Du kommer dem alle i
>> samme arbejdsgruppe
> Ja ja, det har jeg allerede gjort, men:
>
>> og sætter de ønskede drev op til at være delt.
> Det har jeg også gjort og f.eks. er mit D: drev delt men hvis jeg
> markerer en enkelt mappe (på D:) så er den ikke markeret som delt og
> jeg kan ikke får adgang til den fra en anden computer.
> Jeg kan selvfølgelig sidde og markere alle mapperne på computeren til
> at være delt, men det bliver jo en anelse besværligt, så jeg håbede
> på en nemmere måde at dele det hele på, så hele drevet, med
> underliggende mapper m.v. var delt.
>
Deler du en mappe, så er undermapperne automatisk delt med

--
*** Calle ***



Ukendt (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-05 12:09

> >
> Deler du en mappe, så er undermapperne automatisk delt med
>
> --
> *** Calle ***
>


Virker også logisk, men deler jeg et drev er mapperne stadig ikke delt
(Højreklik på mappen - deling og sikkerhed - "del ikke denne mappe")
Det er det samme hvis det er hele drevet jeg vil dele.

Mvh. Per.



*** Calle *** (11-12-2005)
Kommentar
Fra : *** Calle ***


Dato : 11-12-05 12:44

Per Olsen wrote:
>> Deler du en mappe, så er undermapperne automatisk delt med
>>
>> --
>> *** Calle ***
>>
>
>
> Virker også logisk, men deler jeg et drev er mapperne stadig ikke delt
> (Højreklik på mappen - deling og sikkerhed - "del ikke denne mappe")
> Det er det samme hvis det er hele drevet jeg vil dele.
>
Har du husket at tilføje fildelig i din netværsinstallation, samt åbnet for
det i firewall. Hvilket OS er det du har problemer i?
--
*** Calle ***



Ukendt (11-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-12-05 22:13

> Har du husket at tilføje fildelig i din netværsinstallation,

Ja.


> samt åbnet for
> det i firewall.

Ja.


> Hvilket OS er det du har problemer i?

XP-pro.


Når jeg deler et drev vil de filer der ligger i roden af drevet også være
delt og de mapper jeg har markeret som delt er også delt, men det bliver
ikke nedarvet til undermapperne. Det er det der er problemet og det virker
jo lidt firkantet hvis jeg skal markere hver enkelt mappe som delt.

Mvh. Per.



Søren Steinmetz (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Søren Steinmetz


Dato : 12-12-05 00:55

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:439c964f$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Når jeg deler et drev vil de filer der ligger i roden af drevet også være
> delt og de mapper jeg har markeret som delt er også delt, men det bliver
> ikke nedarvet til undermapperne. Det er det der er problemet og det virker
> jo lidt firkantet hvis jeg skal markere hver enkelt mappe som delt.

Lyder som om du har problemer med file-permissions, de ligger svjh over
share-permissions i hierakiet.

Mvh
Søren Steinmetz



Ukendt (12-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-12-05 22:03

Øøøhh ja, men hvad, hvordan og hvor ?


Mvh. Per



"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse
news:439cbbb4$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:439c964f$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Når jeg deler et drev vil de filer der ligger i roden af drevet også
være
> > delt og de mapper jeg har markeret som delt er også delt, men det bliver
> > ikke nedarvet til undermapperne. Det er det der er problemet og det
virker
> > jo lidt firkantet hvis jeg skal markere hver enkelt mappe som delt.
>
> Lyder som om du har problemer med file-permissions, de ligger svjh over
> share-permissions i hierakiet.
>
> Mvh
> Søren Steinmetz
>
>



Søren Steinmetz (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Søren Steinmetz


Dato : 13-12-05 15:28


"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:439de595$0$38734$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Øøøhh ja, men hvad, hvordan og hvor ?
>

Når du deler drevet, giver du tilladelse til en eller flere brugergruppe(r),
og/eller brugere direkte.

Hvis de ikke har tilladelse til at se mapperne/filerne direkte på filniveau
på drevet, kan de heller ikke se dem på delingen via netværket.

Hvis gruppen hedder f.eks. "badboys", skal den samme gruppe både have
tilladelse til at tilgå drevet via netværket (Tilladelser under deling af
drevet), samt tilladelse til at kunne se f.eks. mappen "brochurer" som i
sikkerhed under egenskaber skal sættes til de tilladelser gruppen skal have.


Håber det hjalp lidt

Søren Steinmetz



Ukendt (13-12-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-12-05 19:23

Ja, men.
Jeg har ikke andre brugere end mig selv (og der er heller ikke oprettet
andre) og jeg har jo fuld tilladelse til det hele........?


Mvh. Per.


"Søren Steinmetz" <steine@reopos.dk> skrev i en meddelelse
news:439ed9e8$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:439de595$0$38734$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Øøøhh ja, men hvad, hvordan og hvor ?
> >
>
> Når du deler drevet, giver du tilladelse til en eller flere
brugergruppe(r),
> og/eller brugere direkte.
>
> Hvis de ikke har tilladelse til at se mapperne/filerne direkte på
filniveau
> på drevet, kan de heller ikke se dem på delingen via netværket.
>
> Hvis gruppen hedder f.eks. "badboys", skal den samme gruppe både have
> tilladelse til at tilgå drevet via netværket (Tilladelser under deling af
> drevet), samt tilladelse til at kunne se f.eks. mappen "brochurer" som i
> sikkerhed under egenskaber skal sættes til de tilladelser gruppen skal
have.
>
>
> Håber det hjalp lidt
>
> Søren Steinmetz
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste