Tekst forsvinder i IE - Gentagelse!!
Fra : Peter Houmann

Dato : 09-12-05 15:08

Jeg har skrevet om dette problem før, men glemte det (undskyld,
vildt pinligt), så jeg håber, at det er i orden, at det lige
kommer igen, problemet er der nemlig stadig.

På en lang række sider på netsteder.dk, bla. denne
http://www.netsteder.dk/omknapper.html forsvinder midterteksten i
IE. Man kan markere området, så dukker den op igen eller ændre
skriftstørrelse til større, men det er jo
ikke så smart.

Jeg ved, at problemet kun opstår på sider, hvor "indholdet" er
for kort, så det kan løses med en masse nye linjer i HTML-koden,
så teksten fylder "mere".

Nogen, der kender problemet og især en løsning, der er smartere
end at fylde "ny linje" på?

Venlig hilsen
Peter

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-12-05 21:02

Peter Houmann wrote:

> [...]
> skriftstørrelse til større, men det er jo
> ikke så smart.

> Nogen, der kender problemet og især en løsning, der er smartere

Du må prøve at finde en anden problemside, min IE6 har
ingen problemr med at vise den nævnte webside.

Det jeg kender til problemet er at det som regel opstår
ved forkert konstruerede float's. Men da netsteder.dk bruger
styleswitching kan jeg ikke lige kigge i deres stylesheet.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Peter Houmann

Dato : 09-12-05 23:22

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Du må prøve at finde en anden problemside, min IE6 har
> ingen problemr med at vise den nævnte webside.

Det er mærkeligt, jeg har problemet i de IE'ere, jeg har testet med.
Måske kan skærmstørrelsen spille ind, da det kun opstår, når teksten
ikke fylder hele skærmen. Det er derfor skriftstørrelse også kan
indvirke.

> Det jeg kender til problemet er at det som regel opstår
> ved forkert konstruerede float's. Men da netsteder.dk bruger
> styleswitching kan jeg ikke lige kigge i deres stylesheet.

Du kan få fat i hele css'en ved at skrive
www.netsteder.dk/css/si1.css, jeg tror, at det er bedre på den måde,
end at jeg skriver hele sheetet ind her. Det relevante,
positioneringen, er her; der er ikke brugt float!

#titel { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size: 28px; font-weight: bold; color: rgb(44,86,99); position:
absolute; left: 23%; top: 0.85em; z-index: 5; background-color :
transparent; margin-bottom : 0px;}

#sidebar{
   color: #000;
   position: absolute;
   left: 0em;
   top: 12em;
   width : 22%;
   font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
   font-size: .95em;
}

rightmenu {position: absolute; left : 82%; top: 12em; ; padding-left
: 7px; border: solid; border-width: 0 0 0 1px; border-color: #999999;
width: 17%; }

#main {
   background-color: #FFFFFF;
   font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
   color: #000000;
   text-align: left;
   padding-top: 5em;
   padding-right : 1em;
   margin-right: 23%;
   margin-left: 23.2%;

}

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-12-05 00:26

Peter Houmann wrote:

> Du kan få fat i hele css'en ved at skrive
> www.netsteder.dk/css/si1.css, jeg tror, at det er bedre på den måde,
> end at jeg skriver hele sheetet ind her. Det relevante,
> positioneringen, er her; der er ikke brugt float!

CSS-filen er en værre rodebutik, og jeg fortsat ikke
være sikker på at det er den rigtige, når en stylesheet
switcher er inde i billedet, og den indlæses /efter/
stylesheet'ene.

Og da jeg ikke kan se nogen indlysende fejl i tegningen
af siden (andet end den er lidt uskøn), ved jeg ikke
rigtig hvad jeg skal stille op.

Det eneste spor, der er synligt for mig er, at der er
adskillige absolut positionerede elementer. Vi er nok
tilbøjelige til at glemme, at sådanne elementer ikke
har nogen højde ud over den, der skabes af indholdet.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-12-05 19:24

Jørgen Farum Jensen skrev:

> CSS-filen er en værre rodebutik

Ja, og der er en lang række *Errors og Warnings [1]* - det
kan godt være det der gør det.

Jeg har set den omtalte fejl et par gange, men kan ikke
få den frem nu.

> tilbøjelige til at glemme, at sådanne elementer ikke
> har nogen højde ud over den, der skabes af indholdet.

Den højde der skabes af indholdet plejer da at være
fin nok. Jeg er normalt meget påpasselig med at lægge
højde på en boks, for indholdet kan jo være dynamisk,
eller højden kan være anderledes ved andre skrifttyper,
og så har vi straks balladen.

[1] http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.netsteder.dk%2Fomknapper.html

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Peter Houmann

Dato : 12-12-05 09:55

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
Ja, det er den nok, den er heller ikke helt ny, men en hvor der hele tiden er plasteret mere på
efterhånden som behovet opstod. Jeg tror nu ikke, at det giver fejl.

> Ja, og der er en lang række *Errors og Warnings [1]* - det
> kan godt være det der gør det.

Så vidt jeg kan se, er advarslerne udelukkende på manglende baggrundsfarve og generisk familie, men
jeg må lige gå det igennem med fejlene, der rapporteres.

> Jeg har set den omtalte fejl et par gange, men kan ikke
> få den frem nu.

Øv, jeg har den hele tiden, på 2 forskellige maskiner.

Det mærkelige, synes jeg - er, at "indholdet" ("main") slet ikke er positioneret andet end ved
marginer. Det er de 2 yderkolonner, der er positioneret med absolutte, plus nogle andre småting. Jeg
må lede videre.

Fra : Peter Houmann

Dato : 12-12-05 10:24

Jeg har nu lavet en side med meget lidt tekst, ,hvor jeg igen får fejlen. Den ligger på
http://www.netsteder.dk/tekst-test.html.

Fejlen opstår først - fandt jeg ud af - når venstremenuen kommer på.

CSS-fejlen er rettet, og den havde desværre ingen indvirkning her.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 12-12-05 10:42

Peter Houmann skrev:
> Jeg har nu lavet en side med meget lidt tekst, ,hvor jeg igen får fejlen. Den ligger på
> http://www.netsteder.dk/tekst-test.html.
>
> Fejlen opstår først - fandt jeg ud af - når venstremenuen kommer på.

Mon ikke der er nogle div'er der ligger oven på hinanden?

Teksten ses i IE når den markeres med musen.

Mikkel
--
Gode råd ved dvd-køb på nettet
http://www.lakjer.dk/mikkel/dvd-film.shtml

Fra : Peter Houmann

Dato : 12-12-05 14:18

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Mon ikke der er nogle div'er der ligger oven på hinanden?
>
> Teksten ses i IE når den markeres med musen.
>
> Mikkel

Jeg tror ikke, at det er det, Mikkel. Teksten kan også ses, hvis teksten gøres større i
browseren (nok ikke i dette tilfælde, for det skal være sådan, at teksten bliver længere end
browservinduet).

Der er en løsning, jeg kender. Nemlig at putte en masse <p>&nbsp;</p> ind. Men det må da
kunne gøres smartere?

Fra : Peter Houmann

Dato : 12-12-05 16:19

> Nogen, der kender problemet og især en løsning, der er smartere
> end at fylde "ny linje" på?

Jeg fandt løsningen. Google I love u!! Der skal sættes en width på
#main, så fungerer det. Hvorfor? Det er der ingen, der ved, men det
funker.