Netværk forsvundet??
Fra : Hans Bendt

Dato : 08-12-05 17:51

Hej
Jeg kunne rigtig godt bruge noget expertise og søger derfor her i gruppen.
Mit hjemme netværk er forsvundet. Vi har 4 pcér som er koblet på den samme
switch som er koblet på adsl 2024/128 ved tdc. De 3 kører med xp pro sp2 og
en med home edition sp2. Har skiftet fra tele2 til tdc for nyligt og af en
eller anden grund er forbindelsen mellem pcérne forsvundet. Kan det have
noget med skiftet at gøre? Det års tid jeg havde tele2 virkede netværket og
vi havde konstant forbindelse mellem pcérne over netværksteder. Jeg har kørt
hjemmenetværks konfigurationen igen og igen på alle pcér men uden held. Jeg
har forsøgt at slå windows firewall fra, uden ændring. Indimellem dukker en
af pcérne op under netværksteder, men forsvinder igen inden dagen er omme.
Jeg vil blive meget glad for nogle gode råd for jeg er blank?
Hilsen Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-12-05 18:29

"Hans Bendt" <hansbendt@yahoo.dk> wrote:

>Jeg kunne rigtig godt bruge noget expertise og søger derfor her i gruppen.
>Mit hjemme netværk er forsvundet. Vi har 4 pcér som er koblet på den samme
>switch som er koblet på adsl 2024/128 ved tdc.

Du mener switch - ikke router ?!

Det betyder at du kører windows fil- og printerdeling på offentlige
ip-adresser. Og det er ikke nogen god ide. For i praksis deler du dine
filer og printere med alle os andre her ude på internettet - Og det er
vel næppe hvad du ønsker

Jeg foreslår at du isolerer dit netværk med lokale ip-adresser bag en
bredbåndsrouter - Og det hellere idag end i morgen.

- - - -

Når du har fået netværksproblemer efter skiftet til TDC, skyldes det
formentlig at TDC er en noget større organisation med betydeligt flere
kunder, end Tele2.

Der sker formentlig det, at dine maskine med mellemrum får nye
ip-adresser som måske endda ikke ligger i samme subnet....

<mlr>

Fra : Hans Bendt

Dato : 08-12-05 18:45

Hej Michael
Tak for dit svar.
Det giver mening. Jeg vil nok anskaffe mig en trådløs router og en fast ip
adr. Det burde så løse mit problem og samtidig give større sikkerhed. Jeg
forstår dog ikke helt det med at mit netværk er åbent udadtil som det
var/er, men det er også ligemeget.
Jeg er glad for forklaringen og takker mange gange for hjælpen.
Venlig hilsen- Hans

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-12-05 19:39

> [...]

>adr. Det burde så løse mit problem og samtidig give større sikkerhed. Jeg
>forstår dog ikke helt det med at mit netværk er åbent udadtil som det

Windows fil- og printerdeling kører over et antal helt specifikke
TCP-porte. Og når du kører med offentlig ip-adresse kan alle på
internettet nå disse porte og i princippet dele dine filer og
printere...

Og det er en helt reel risiko: Mine logfiler melder om et 3-cifret antal
hits på disse porte hver eneste time døgnet rundt...

Teknisk er det selvfølgelig muligt at køre sikkert netværk på trods af
offentlige ip-adresser. Men det kræver et solidt kendskab til netværk,
og man skal være særdeles påpasselig med opsætningen. Fejltagelser
straffes hurtigt og kontant...

Så er tingene straks meget enklere når maskinerne isoleres på lokale
ip-adresser bag en bredbåndsrouter. Der er det svært at lave
fejltagelser der blotlægger lokalnettet ....

<mlr>

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-12-05 19:38

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
> ip-adresser. Og det er ikke nogen god ide. For i praksis deler du dine
> filer og printere med alle os andre her ude på internettet - Og det er

PowerBook axel$ ping 87.50.66.172
PING 87.50.66.172 (87.50.66.172): 56 data bytes
64 bytes from 87.50.66.172: icmp_seq=0 ttl=119 time=74.08 ms
64 bytes from 87.50.66.172: icmp_seq=1 ttl=119 time=54.253 ms
64 bytes from 87.50.66.172: icmp_seq=2 ttl=119 time=53.787 ms
64 bytes from 87.50.66.172: icmp_seq=3 ttl=119 time=60.732 ms
64 bytes from 87.50.66.172: icmp_seq=4 ttl=119 time=54.091 ms
64 bytes from 87.50.66.172: icmp_seq=5 ttl=119 time=55.95 ms
64 bytes from 87.50.66.172: icmp_seq=6 ttl=119 time=53.993 ms
osv