Doctype.....
Fra : Jeppe Christensen

Dato : 08-12-05 17:03

Lige nu bruger jeg doctype der ser således ud:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Den virker meget godt.....

Men da jeg skriver xhtml og ikke html 4.01, ville jeg gerne vide
om det ikke vil være mere optimalt med en anden doctype, og evt.
hvordan skal den så se ud...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Georg OLE Peter HART~

Dato : 08-12-05 17:42

Hej Jeppe

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> Den virker meget godt.....
Ja, for så er det jo en html 4.01 fil!

prøv denne i stedet for:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Blot et forslag!

m.v.h.
Ole Hartig
http://www.anett-h.dk/

Fra : Michael Haase

Dato : 08-12-05 17:44

Jeppe Christensen skrev dette den 08-12-2005 17:03:
> [...]
>
> Men da jeg skriver xhtml og ikke html 4.01, ville jeg gerne vide
> om det ikke vil være mere optimalt med en anden doctype, og evt.

Jo det vil være en del mere optimalt. Du kan vistnok risikere at siden
ikke ser ud som forventet, men det er der andre der kan svare bedre på.
Du kan se en række DOCTYPER på http://www.html.dk/artikler/00036/
XHTML står næsten helt nederst på siden, og jeg vil formode du nok skal
bruge Strict eller Transitional.

--
Michael Haase

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-12-05 01:39

Michael Haase wrote:

> Du kan vistnok risikere at siden
> ikke ser ud som forventet, men det er der andre der kan svare bedre
> på.

Så længe DTD'en sætter alle nyere browsere i standards-mode, har det ingen
indflydelse på, hvordan siden vises i en browser, om man bruger en forkert
DTD i forhold til, hvordan man koder.

Det vil kun give fejl ved validering. Men når det er så let at undgå de
fejmeldinger, bare ved at bruge den DTD, som passer til den anvendte
kodestandard - Georgs forslag - kan man lige så godt gøre det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/