Netværk mellem Win2K og WinXP
Fra : Ulrik

Dato : 07-12-05 20:31

Hej gruppe,

Jeg har et 100 mbit netværk mellem en Win2K- og en WinXP Home PC. Der er
forbindelse mellem dem, og jeg kan godt kopiere filer osv. via Windows
shares.

I starten kørte det meget langsomt, og jeg fik det råd at slå XPs
firewall fra. Det gjorde jeg, og det hjalp - så kørte det med den
hastighed, man kan forvente.
Nu kører det dog langsomt igen, men XPs firewall ser stadig ud til at
være slået fra!

Nogen idéer?

Mvh
Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 07-12-05 20:56

Ulrik wrote:
> [...]
> hastighed, man kan forvente.
> Nu kører det dog langsomt igen, men XPs firewall ser stadig ud til at

Jeg kan lige tilføje, at forbindelsen til internettet er lige så dårlig
fra XP maskinen. Den henter med 14,1 KB/s, mens 2K PC'en hentede med
over 300 KB/s (samme download self.!)

Så det må jo være XP PC'en, der har et problem et eller andet sted?

Ulrik

Fra : Ulrik

Dato : 08-12-05 23:01

Ulrik wrote:

> [...]
> over 300 KB/s (samme download self.!)
>
> Så det må jo være XP PC'en, der har et problem et eller andet sted?

Ja, og nu er det så begyndt at køre ordentligt igen!? Jeg har absolut
ingenting gjort, for at få det til at virke! Jeg fatter det ikke! :(

Hjælp! *s*

Ulrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-12-05 23:19

Ulrik <you.dont@need.it> wrote:

>Ja, og nu er det så begyndt at køre ordentligt igen!? Jeg har absolut
>ingenting gjort, for at få det til at virke! Jeg fatter det ikke! :(

Når både internet og fildelingen driller gætter jeg på du kører uden
bredbåndsrouter.

I så fald har dine maskiner offentlige ip-adresser. Og trafikken mellem
dine lokale computer smutter en tur frem-og-tilbage over din ADSL linie
til udbyderen - Det sidstnævnte sker måske ikke hele tiden, men kan
variere alt efter hvilke ip-adresser dine maskiner har på et givet
tidspunkt....

Men du kan jo 'lege' lidt med programmerne PING og TRACERT.

- - - - -

Hvis du kører windows fildeling med offentlige ip-adresser uden router
skal du lige tænke på at alle vi andre herude på nettet principielt har
fri adgang til dine data og computere

Så du bør måske overveje at isolere dit lokalnet bag en lille billig
bredbåndsrouter....

<mlr>

Fra : Ulrik

Dato : 09-12-05 07:44

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> fri adgang til dine data og computere
>
> Så du bør måske overveje at isolere dit lokalnet bag en lille billig

Hej Michael,

Nope - jeg har skam en router :) Og mine maskiner har lokale ip-numre.
Det er et eller andet på min WinXP der "låser" netforbindelsen! :(

Og så kan jeg tilføje til føljetonen, at problemet nu er der igen...!

Ulrik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-12-05 14:39

On Fri, 09 Dec 2005 07:44:25 +0100, Ulrik <you.dont@need.it> wrote:

>Nope - jeg har skam en router :) Og mine maskiner har lokale ip-numre.
>Det er et eller andet på min WinXP der "låser" netforbindelsen! :(
>
>Og så kan jeg tilføje til føljetonen, at problemet nu er der igen...!

Problemet kan ligge mange steder: Dårlige kabler, sygt switch/router,
en applikation på een af maskinerne der stjæler al båndbredden på
netværket, eller måske et opsætningsproblem på een af maskinerne der
gør den sløv...

Der er kun een vej: Systematisk fejlsøgning.

- Er det kun netværksfunktionen der driller, eller kører maskinerne
generelt langsomt ?

- Check netforbindelserne med NETSTAT, du har måske en virus/ trojaner
der har åbnet en helvedes masse forbindelser...

- Leg lidt med PING og TRACERT, gerne både lokalt og adresser på
internettet. Husk også at pinge på både navne og ip-adresser (Er der
problemer i navne-opløsningen eller er det et generelt
netværksproblem)

- Check routerens log, måske du kan finde et clue der...

<mlr>