diverse spørgsmål
Fra : Jesper F

Dato : 07-12-05 09:05

Jeg har et webspeed abbonnement og overvejer at have 15m kabel mellem modem
og router - er det et problem?

Kablet skal gennem en væg - kan man selv sætte RJ45-stikket på, og er det
til at finde ud af? kræver det den der specialtang?

Hvad er forskellen på skærmet og uskærmet kabel?

Jesper

Fra : Ole

Dato : 07-12-05 10:53

"Jesper F" <askfor@myemail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har et webspeed abbonnement og overvejer at have 15m kabel mellem
> modem og router - er det et problem?

Så længe det er et netkabel er dette intet problem. Så vidt jeg huske, er
kategori 5e standarden således, at man kan tage et 100 meter kabel.

> Kablet skal gennem en væg - kan man selv sætte RJ45-stikket på, og er det
> til at finde ud af? kræver det den der specialtang?

For at gøre dette, skal du have en tang, der kan dette. Jeg kan dog ikke
huske navnet på en sådan. Alternativet er at bore et hul, der er stort nok
til, at du ikke behøver at tage plasticdimsen af.

> Hvad er forskellen på skærmet og uskærmet kabel?

Et skærmet kabel har en lille metalplade om 3 af siderne, som kan tages af,
på plasticdimserne i enderne af kablerne.

Ole

Fra : Hans

Dato : 07-12-05 11:08

Jesper F wrote:
> Jeg har et webspeed abbonnement og overvejer at have 15m kabel mellem
> modem og router - er det et problem?

Ikke spor.

> Kablet skal gennem en væg - kan man selv sætte RJ45-stikket på, og er
> det til at finde ud af? kræver det den der specialtang?

Det kræver en tang til RJ45, og viden om hvilken rækkefølge lederne skal
monteres i stikket.

Tangen kan f.eks. købes her for ca. 100 kr.:
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem=5841

Dertil kommer så x-antal meter UTP Cat5e netværkskabel og et par stik.

Farverækkefølgen for ledningerne i kablet ses her:
www.kvik.org/hw/rj45kabler.pdf

> Hvad er forskellen på skærmet og uskærmet kabel?

Et skærmet netværkskabel er mere immunt overfor ind- og udstråling, og
vælges normalt kun i de miljøer hvor der er særlige krav til
signalfremføring. I dit tilfælde er der ingen grund til at bruge et skærmet
kabel, og da slet ikke i installationer uden jord som typisk findes i et
privatbolig.

Hans

Fra : Jesper F

Dato : 07-12-05 17:45

> Dertil kommer så x-antal meter UTP Cat5e netværkskabel og et par stik.

Mange tak for svarerne til jer begge to.

Hvad er forskellen på Cat5 og Cat6 som jeg også ser nogle steder?