hvad skal jeg gøre??
Fra : tess_86@ofir.dk

Dato : 06-12-05 19:23

Hej

Jeg er en pige på 19, som har problemer med min vægt. Jeg har
vægtforbi og kan ikke rigtig lide hvad vægten viser, men alligevel
vejer jeg mig hyppigt. Når jeg står og ser mig selv i et spejl er jeg

langt fra tilfreds, jeg føler mig ekstremt tyk, i sær på maven,
selvom mange fortæller :" Nej du er sku' da tynd, og det dér er bare
skind" når vi kommer ind på emnet og jeg viser mine deller, når jeg
sidder ned. Jeg er begyndt at få kvalme og dårlig samvittighed når
jeg spiser og har faktisk aller mest lyst til at kaste det hele op
igen. Jeg er ca. 165 cm høj og ja vejer for meget, efter min egen
mening, jeg vejer ca. 55 kg. men min vægt svinger meget fra dag til
dag. Jeg har et lille mål på at jeg egentlig gerne vil ned på i
hvert fald 50 kg. Men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal bære mig ad,
fordi jeg har ikke rigtig tid til at motionere ud over at cykle frem og

tilbage fra skole og arbejde og udover dette er jeg faktisk ikke så
meget for de grønne ting.

Hvis i kan hjælpe ville det være rart.

Knus Miss T

Fra : bj

Dato : 06-12-05 21:04

<tess_86@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

tjek lige det her og smid så lige dine tanker ud af vinduet eller også er
det NU du skal bede din læge om hjælp.

BMI - Test dig selv

Udregning af BMI (Body Mass Index) er en nem tilgang til at be- eller
afkræfte eventuel overvægt.
Fedt på kroppen får mange mennesker til at tro de er overvægtige, uden
at være det. Men kroppen har brug for fedt, da det er med til at varetage
livsvigtige funktioner.

Ud fra vægt og højde udregner testen din BMI.
Testen fortæller om forholdet mellem vægt og højde stemmer overens med
hvad der anbefales. Altså om din BMI ligger under eller over grænsen for en
normal vægt

BMI under 18,5 = undervægt
BMI mellem 18,5-24,9 = normalvægt
BMI over 25-29,9 = overvægt
BMI over 30 = fedme

Det er vigtigt at tage forbehold for denne udregningsmetode, da denne
ikke tager højde for eksempelvis:
. Knoglebygning
. Muskelmasse
. Køn
Knoglebygning og muskelmasse kan vise en BMI der ligger over 25,
hvilket ikke behøver at betyde at man er overvægtig.
Mænd og kvinder har forskellig kropsbygning, hvilket bl.a. kommer til
udtryk ved kvinders større fedtprocent. Mænd bør have en fedtprocent på
10-18 % mens kvinders bør være på 18-25 %. Ved BMI udregningen vil en mand
og en kvinde, med samme vægt og højde opnå samme resultat af testen, men
ofte vil man, pga. den højere fedtprocent, kunne se større fedtdepoter på
kvinden, hvilket er helt naturligt.

kg
cm

Dit BMI tal er:

kilde:
http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=2103&article=9410

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-12-05 22:15

tess_86@ofir.dk skrev den 06-12-2005 19:23:
> [...]
> fordi jeg har ikke rigtig tid til at motionere ud over at cykle frem og
>
> tilbage fra skole og arbejde og udover dette er jeg faktisk ikke så

Kære Tess

Du er ikke overvægtig

Du er faktisk med de tal ud oplyser temmelig normalvægtig (udregnet
efter BMI).

Tilgengæld er jeg lidt bekymret for dine betragtninger omkring det at
spise samt hvordan du ser dig selv

Må jeg bede dig om en ting: Ta' en udskrift af din mail med til din
læge og spørg om dine tanker ikke bevæger sig i retning af et unaturligt
forhold til mad, som tager form af kvalme og samvittigskvaler såfremt du
spiser noget.

Du bør helt klart tale med din læge om dine tanker omkring vægt og dit
forhold til mad.

--
mvh Carsten Riis
For mange kilo? Vil du være en rigtig taber? Gratis! slankerummet.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-12-05 09:21

<tess_86@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er en pige på 19, som har problemer med min vægt.

Du har MÅSKE problemer, men næppe med din vægt!
Kommer du ned på at veje 50 kilo, vil du være 3 kilo fra anoreksi-grænsen.

Måske du derfor er bedre hjulpet med at søge information her:
www.anoreksiforeningen.dk

Mvh. Lisbeth