Site-url og sub-urler
Fra : SBK

Dato : 06-12-05 15:59

Er der nogen der ved hvordan man laver "sub-urler"? Jeg har fx et
site - www.site.dk - hvor jeg gerne vil oprette flere subsites -
www.subsite1.site.dk, www.subsite2.site.dk etc. Hvordan gør man
det?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Carsten Gram

Dato : 06-12-05 16:05

SBK wrote:
> Er der nogen der ved hvordan man laver "sub-urler"? Jeg har fx et
> [...]
Normalt, er det noget, der skal configureres i dns og webserver, så du
er nød til at specificere mere nøjagtigt, hvilket setup, du benytter dig
af. Hvis du har en * record i din dns, er det kun din webserver, der
skal ændres ved.

Carsten
ps du må gerne kontakte mig på mail

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-12-05 22:00

SBK skrev:

> Er der nogen der ved hvordan man laver "sub-urler"?

Der er to måder, ægte og uægte subdomæner. Uægte kan man lave i
PHP eller ASP, de ægte skal sættes op på serveren. Hvis jeg vil
have et nyt (ægte) subdomæne, må jeg skrive en mail til
supporten, og så ordner de det.

De uægte bruger jeg hvis jeg lige skal have et hurtigt domæne til
et eller andet midlertidigt.

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 07-12-05 14:20

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> supporten, og så ordner de det.

> De uægte bruger jeg hvis jeg lige skal have et hurtigt domæne til

Hvordan? Har du et link eller lignende? Det lyder interessant!

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-12-05 16:10

David Trasbo skrev:

> Hvordan? Har du et link eller lignende? Det lyder interessant!

Her er et eksempel hvor jeg sørger for at temp.lundhansen.dk er
en legal adresse og omdirigeres til lundhansen.dk/temp.

<?
$address=explode('.',$_SERVER['HTTP_HOST']);
$subdomain='';
if (count($address)>2) {   // Der er angivet et subdomæne.
   $subdomain=array_shift($address);
   if ($subdomain=='temp') header('Location: http://lundhansen.dk/temp'.$_SERVER['REQUEST_URI']);
}
?>

Jeg har sat det op, så det virker (viser min søgeside). Bemærk at
det er den ægte adresse der står i adressefeltet. Sådan kan man
se at der er lavet en omditrigering og at det altså ikke er et
ægte subdomæne.

Det kan godt skrives meget kortere, men med det skema er der lagt
op til at man kan undersøge hvad der er blevet skrevet og evt.
lave mange pseudosubdomæner.

--
Bertel

Fra : David Trasbo

Dato : 08-12-05 11:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> if (count($address)>2) { // Der er angivet et subdomæne.
> $subdomain=array_shift($address);
> if ($subdomain=='temp') header('Location:

Tak for eksemplet men jeg bruger altså ASP. ]-:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-05 12:03

David Trasbo skrev:

> Tak for eksemplet men jeg bruger altså ASP. ]-:

Jeg måtte engang oversætte en hjemmeside fra PHP til ASP (som jeg
ikke er vant til) fordi den server det skulle ligge på, ikke
kørte PHP. Det var forbavsende nemt.

Om ikke andet kan du spørge om nogen i ASP-gruppen kan oversætte
det.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-12-05 16:57

On Thu, 8 Dec 2005 12:03:13 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Jeg måtte engang oversætte en hjemmeside fra PHP til ASP (som jeg
>ikke er vant til) fordi den server det skulle ligge på, ikke
>kørte PHP. Det var forbavsende nemt.

Og det skulle være endnu lettere, hvis man kun skal oversætte til
JScript ASP og ikke VBScript ASP (som de fleste, incl. jeg selv)
bruger.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-12-05 17:24

Jørn Andersen skrev:

> Og det skulle være endnu lettere, hvis man kun skal oversætte til
> JScript ASP og ikke VBScript ASP (som de fleste, incl. jeg selv)
> bruger.

Jeg ved ikke hvad det var, men det med "script" lyder ikke
rigtigt. Det afvikledes på serveren og producerede HTML.

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-12-05 17:22

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg ved ikke hvad det var, men det med "script" lyder ikke
> rigtigt. Det afvikledes på serveren og producerede HTML.

Men det er altså stadig grundlæggende scripting uanset sproget og om det
afvikles på serven eller klienten. En del af de almindeligt brugte
javascript der er i omløb, f.eks. til dato håndtering, kan faktisk afvikles
på serversiden man skal blot i <script> tilføjer runat="server" så afvikles
scriptet på serven og kun output bliver indlejret i dokumentet og
scriptblokken bliver fjernet.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-12-05 17:53

on 10-12-2005, Johnny Winther Ronnenberg supposed :
> [...]
> serversiden man skal blot i <script> tilføjer runat="server" så afvikles
> scriptet på serven og kun output bliver indlejret i dokumentet og

Ja hvis serveren er sat op til det - og der er da vist kun i ASP man
laver det trick.

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-05 18:13

Johnny Winther Ronnenberg skrev:

> Men det er altså stadig grundlæggende scripting uanset sproget

Kan du da definere scripting?

--
Bertel

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-12-05 19:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kan du da definere scripting?

Det simple svar er at selve koden er i klartekst og afvikles via en
indbygget compiler ved kørslen.
Mens programmer der er lavet med rigtige programmeringssprog er
færdigkompileret og maskinkoden afvikles direkte uden brug af
hjælpeprogrammer.

Men det kunne da være sjovt at vide, hvorfor du mener det ikke er
scripting, blot fordi det afvikles på serveren

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-12-05 19:17

> Det simple svar er at selve koden er i klartekst og afvikles via en
> indbygget compiler ved kørslen.

Så Basic og Python er scriptsprog? Og C bliver til et scriptsprog
hvis man laver en fortolker til det?

> Men det kunne da være sjovt at vide, hvorfor du mener det ikke er
> scripting, blot fordi det afvikles på serveren

Det kunne måske forstås som om det var det jeg mente, men det var
det nu ikke. Da jeg kun forstår én ting ved ASP, og da det er
noget der afvikles på serveren, gik jeg ud fra at der fandtes
noget lignende der var et scriptsprog til afvikling på klienten.

Jeg mener dog ikke at man kan skelne mellem script og andet,
hverken ved kodning eller afvikling. For mig ligger forskellen
nærmest i det det skal bruges til - uden at selv *det* kan give
noget klart skel.

At skrive hjemmesider i PHP eller ASP er en klar
programmeringsopgave. At sætte fokus på en søgeboks når en side
åbnes, er et scriptproblem.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-12-05 01:36

Bertel Lund Hansen has brought this to us :

> Så Basic og Python er scriptsprog? Og C bliver til et scriptsprog
> hvis man laver en fortolker til det?

Ja - og nej, C ændrer ikke status fordi du laver en sjov kompiler til
det, det vil stadig være et programmeringssprog (men du vil til nød
kunne kalde det scripting når du laver C kode der afvikles med din
parser der læser kildekodefilen)

> [...]
> noget der afvikles på serveren, gik jeg ud fra at der fandtes
> noget lignende der var et scriptsprog til afvikling på klienten.

Så har du misforstået ASP. ASP er et framework af scriptsprog der kan
afvikles både på klienten og på serveren.

> [...]
> hverken ved kodning eller afvikling. For mig ligger forskellen
> nærmest i det det skal bruges til - uden at selv *det* kan give

Grænsen er nok lidt flydene, men et script sprog vil generelt kunne
afvikles på alle platforme hvortil der findes en parser, det er altså
parseren der på afviklingstidspunktet afgør om det kan køres. Ved
programmerede løsninger vil det som regel blive afgjort på
kompileringstidspunktet. Den grænse er dog rykket markant med JAVA og
..NET der begge (i hvert fald teoretisk) er platformsuafhængige.

> At skrive hjemmesider i PHP eller ASP er en klar
> programmeringsopgave. At sætte fokus på en søgeboks når en side
> åbnes, er et scriptproblem.

Helt klar - men PHP og ASP er stadig script sprog.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-12-05 16:19

On Sat, 10 Dec 2005 19:16:48 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>At skrive hjemmesider i PHP eller ASP er en klar
>programmeringsopgave. At sætte fokus på en søgeboks når en side
>åbnes, er et scriptproblem.

Ikke desto mindre kalder MS det for scripting - se fx:
<url:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html/vtoriMicrosoftWindowsScriptTechnologies.asp>
Man kan så skelne mellem clientside-scripting og serverside-scripting.

Min oprindelige pointe var blot, at ASP både kan kodes i VBScript og
JScript (JavaScript). Og at det formentlig er lettere at "oversætte"
PHP til JScript ASP, da de syntaks-mæssigt ligger tættere på hinanden.

Man kunne tilføje, at clientside-scripting både kan være med
J(ava)Script og VBScript (det sidste dog kun hvis der er tale om et
rent MSIE-miljø).

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,