Hunden klør sig manisk
Fra : HC

Dato : 06-12-05 15:24

Halløjsa,

Min far har en lhasa apso, som konstant - mere eller mindre - klør sig
manisk. Den 'græder' og 'piver' imens den klør sig.

Udover det er den også begyndt at gå og slikke gulvet, sidde og stikke
tungen ud og ind under almindelig sidden\hvilen...

Min far fortæller han har været til dyrlæge to gange med hunden, som blot
siger det er gigt.

Hvad kan i realiteten være galt?

HC

Fra : fam. Ager

Dato : 06-12-05 17:46

"HC" <admin@coolcomics.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tungen ud og ind under almindelig sidden\hvilen...
>
> Min far fortæller han har været til dyrlæge to gange med hunden, som blot

jeg vil da råde din far til at finde en anden dyrlæge!, for det har da intet
med gigt at gøre, at den kløer sig og slikker gulvet!.. kløen kan være alt
fra utøj til allergi... der kan et allergifoder hjælpe, at den slikker
gulvet kan have noget med mineralmangel at gøre, får den et lødigt foder?.
bliver pelsen holdt i orden?, en uplejet pels kan også give hudgener.
Gigt sidder i leddene, og giver smerter ved bevægelse, stive lemmer osv.
hmmm..jeg synes det lyder meget uprofessionelt fra dyrlægens side, at spise
ham af med at det er gigt at lhasaen lider af..synd for din far, og synd for
hunden..
hjælp ham med en anden dyrlæge.

mvh. marie

Fra : HC

Dato : 06-12-05 18:29

> [...]
> hmmm..jeg synes det lyder meget uprofessionelt fra dyrlægens side, at
> spise ham af med at det er gigt at lhasaen lider af..synd for din far, og

Tak, jeg synes også selv det var noget mærkeligt sludder at lukke ud -
gigt...

Prøver at skubbe lidt til ham med en anden læge.

HC

Fra : Søren LH

Dato : 06-12-05 19:41

> Tak, jeg synes også selv det var noget mærkeligt sludder at lukke ud -
> gigt...
>
> Prøver at skubbe lidt til ham med en anden læge.
>
> HC

Det vil nok ikke gavne meget, man kan ikke plukke hår af en skaldet.
Jeg kan kun se én løsning: Ny dyrlæge!

Mvh
Søren

Fra : HC

Dato : 06-12-05 20:05

> Det vil nok ikke gavne meget, man kan ikke plukke hår af en skaldet.
> Jeg kan kun se én løsning: Ny dyrlæge!

Jeg forstår ikke?...

">> Prøver at skubbe lidt til ham med en anden læge." sagde jeg jo også
netop selv? =)

HC

Fra : Søren LH

Dato : 06-12-05 20:10

> Jeg forstår ikke?...
>

> ">> Prøver at skubbe lidt til ham med en anden læge." sagde jeg jo også
> netop selv? =)
>
> HC
ok, skubbe til hvem?

Fra : vildskud

Dato : 07-12-05 00:07

Hej HC

Uden at stille nogen diagnose - for det lader sig ikke gøre uden at have
set hunden og snakket med ejeren - så lyder det som om der er en stor
risiko for, at din fars hund lider af CBD (compulsive Behaviour
Disorder) - altså tvangshandlinger/ stereotypier.

Disse kan godt starte som et egentligt hud problem, hvor hunden klør sig
evt pga allergi. Er hunden understimuleret/ stresset, kan en sådan klø -
adfærd nemt udvikle sig til stereotypisk adfærd. Så hunden kan godt både
have CBD og samtidig være allergisk.

Det er en meget typisk stereotypi hos hunde, at klø sig, samt at slikke
gulvet, som du beskriver.

Jeg vil gerne understrege, at dette svar ikke skal tages som en
diagnose, men evt som en vejledning og en opfordring til, snarest
muligt, at kontakte en dygtig adfærdsbehandler.

Jeg kan anbefale Paff (www.paff.dk), som er en forening for veluddannede
adfærdsbehandlere i Danmark. Der er både en adfærdsbehandler i Jylland,
på Fyn og på Sjælland.

Held og lykke.

Vh. vildskud

http://www.kandu.dk/