Special chars in adresselinien
Fra : philaweb

Dato : 05-12-05 23:13

Måske er det her den forkerte gruppe, men jeg prøver alligevel.

Hvad hedder den metode der er brugt i følgende URL:

http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F

--

venlige hilsener...

Philaweb

Mine bogmærker: http://del.icio.us/philaweb.

Fra : David Trasbo

Dato : 06-12-05 14:23

philaweb skrev:

> Måske er det her den forkerte gruppe, men jeg prøver alligevel.

Jeg tror nok, at gruppen passer meget godt.

> Hvad hedder den metode der er brugt i følgende URL:
>
> http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%98%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F

Det er en slags alfabet. Hver tekst efter % er en ID til et tegn, som så
vises. Kan ikke lige huske det. Er det ikke rigtigt?

Men metoden der bliver brugt hedder "Virtual Directory". (Et ganske
almindeligt mappesystem.)

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. http://usenet.dk/netikette.

Fra : philaweb

Dato : 06-12-05 14:50

David Trasbo skrev:

> [...]
> vises. Kan ikke lige huske det. Er det ikke rigtigt?
>
> Men metoden der bliver brugt hedder "Virtual Directory". (Et ganske

Mange tak for dit svar. :)

Jeg har googlet til hudløshed efter et svar på mit spørgsmål, og jeg har også haft gang i
et par udenlandske forumer i den anledning.

Indtil videre må jeg konstatere at metoden hedder "urlencoding", så dit forslag om et
"virtual directory" var ikke lige det jeg mente. Hvad der er interessant ved urlencoding
er, at browseren viser koden som kode, men når Google indekserer siden, så bliver koden
til special chars - i ovenstående tilfælde kyrilliske bogstaver, og det er jeg meget
interesseret i lige for tiden.

Det er lykkedes mig at google et eksemplar af en 256 tegns urlencode tabel op:
http://slettes.dk/redirect_to/?url_name=http://i-technica.com/whitestuff/urlencodechart.html

Mit problem er så bare, at det er Latin-1 eller ISO-8859-1 chartet, hvor jeg godt kunne
tænke mig en komplet oversigt over alle tilgængelige urlencodede charsets. Og jeg ved man
også kan urlencode kinesisk og japansk, da jeg har læst det omtalt, men bare ikke kan
finde en reference dertil.

Læg iøvrigt mærke til, at det russiske ord i Wikipedia URL'en er på 7 bogstaver, hvor
urlencodingen er på 14 chars.

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 10-12-05 18:11

philaweb wrote:

> [...]
> Læg iøvrigt mærke til, at det russiske ord i Wikipedia URL'en er på 7
> bogstaver, hvor urlencodingen er på 14 chars.

Linkets sidste del er skrevet i unicode og unicode kan bruges til at skrive
tegn fra alle kendte skriftsprog inklusiv japansk, kinesisk, hebraisk og øst
europæsiske sprog.

Uanset det sprog og charset/codepage der er valgt i et documentet og det
gælder både for browsere og for alle andre programmer der understøtter
unicode.

Hvis du tager udgangspunkt i følgende link finder du vejledning til både
brug af sprog og tegnsæt og der er henvisninger til de relevante standarder.

http://www.w3.org/TR/html401/struct/dirlang.html

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg