Skrabe kat + ingen mad :-(
Fra : audi_quattro

Dato : 05-12-05 19:23

Hej alle,

Har thinka på snart 5mån huskat, steriliseret 21-nov dvs. 2uger siden og alt
gik ok. Hun har tirsdag d. 29-nov ved dyrlæge tjek fået
pencilin/antibiotika, fordi der var en lille bitte smule betændelse i såret.
Hun får Clamoxyl 40mg piller 1stk morgen + 1stk aften, gik fint de første
dage og hun spiste bare pillerne, nu gider hun ikke æde dem

Har prøvet i lidt tun, og nu sidst lykkedes det at knuse en ned i lidt
makrel i tomat. Hun har dog hele dagen i dag spist faktisk INGENTING og jeg
kan hverken få hende til at spise pille, makrel i tomat, tun, tørfoder RC
babycat, eller tørfoder RC kitten34, er lidt bekymret da hun slet ikke har
fået mad i dag.

Har så bemærket at hun skraber rundt om madskålen!!! Har prøvet at flytte
skålen, vaske den helt af i varmt vand og opvaske middel og så tørret, og
med nyt tørfoder i, men hun går bare over og kigger på maden og smutter
igen, ind i mellem skraber hun så også igen!!

Jeg har læst tidligere tråde, og der er ikke rigtig nogen som passer på at
KATTEN SKRABER + IKKE SPISER!!

Ringer til dyrlægen i morgen,, men ville da godt have et bud fra nogle af
jer her til aften... ku jo være der var nogle gode ideer..

PS. kan der ske noget ved at flytte hendes mad rundt, til en ny plads?? Hun
har haft et lille prob. med at hoppe op på køkkenbord og har derfor flyttet
maden ud i gangen ca. 20cm fra hvor den stod før, men på den anden af side
af døren (bare når jeg ikke er hjemme)...

på forhånd tak.

Fra : Battlefield´s

Dato : 05-12-05 22:30

"audi_quattro" <audi_quattro@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> maden ud i gangen ca. 20cm fra hvor den stod før, men på den anden af side
> af døren (bare når jeg ikke er hjemme)...

Hej
Det kan være fordi du har puttet pillerne i maden. Det har hun nok luret, så
nu tør hun ikke spise maden.
Prøv i stedet at knuse pillerne, blande dem i lidt vand og så suge det op i
en engangsprøjte (uden nål).
Hvis hun ikke ellers fejler noget skal hun nok snart begynde at spise igen
når hun opdager at der ikke er piller i.
Hilsen Vibeke
Battlefield´s siamesere

Fra : audi_quattro

Dato : 05-12-05 23:15

Bare mystisk, fordi de første dage var hun helt vild med pillerne og åd dem
for sig selv som en godbid!

Samme som med en gærtablet, men nu vil hun så hverken æde det ene eller
andet

Så sku jeg spøjte det pille/vand ned i munden/halsen på hende eller hvad?

Så dyrlægen gav hende en pille (mod ormekur) da jeg fik hende 12uger, og der
fik han hende til at sluge den, det triks ku jeg godt lige bruge nu... men
vil jo heller ikke være for hård mod staklen...

Fra : Anette

Dato : 06-12-05 00:06

audi_quattro wrote:
> Så dyrlægen gav hende en pille (mod ormekur) da jeg fik hende 12uger,
> og der fik han hende til at sluge den, det triks ku jeg godt lige
> bruge nu... men vil jo heller ikke være for hård mod staklen...

Det ser som regel voldsommere ud end det er. Husk, det er værre for
katten at undvære medicinene end at du er "ond" i 1-3 minutter hver dag.

Få en hjælper til at holde katten, holde fast under katten, i poterne.
tag selv fat om kæben, klem en smule i hver side, så den åbner munden, put
pillen så langt ned i halsen på den, som du kan/tør. Hold om snuden/munden
til du kan se den synker.

Eller smut på apoteket og brug ca 20 kr på en Buster pilleindgiver. Det er
meget nemmere, men katten synes stadig man er noget af det dummeste på denne
jord lige bagefter.
http://butik.netdyredoktor.dk/Produktdetalje.asp?VareID=115&ItemStart=1&Level=3

/ Anette

Fra : Sabina H.

Dato : 06-12-05 14:01

audi_quattro wrote:
> [...]

> tørret, og med nyt tørfoder i, men hun går bare over og kigger på
> maden og smutter igen, ind i mellem skraber hun så også igen!!

når katten skraber om maden er det somregel et levn fra da de levede
vildt... den gør det fordi den vil "gemme" maden til senere, og gerne vil
undgå at andre spiser den....

har du prøvet at blande nogle af tingene? feks tun og tørfoder, evt med lidt
vand på så det glider lidt nemmere ned`??

> Ringer til dyrlægen i morgen,, men ville da godt have et bud fra
> nogle af jer her til aften... ku jo være der var nogle gode ideer..

min tanke er om hendes mave måske ikke har det så godt efter pillerne og hun
så derfor ikke har nogen appetit..... det kan også være infektionen der gør
hende appetitløs...

> [...]
> har derfor flyttet maden ud i gangen ca. 20cm fra hvor den stod før,
> men på den anden af side af døren (bare når jeg ikke er hjemme)...

i min erfaring, nej.... katte der fanger deres egen mad spiser jo heller
ikke det samme sted hver gang ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Winther

Dato : 08-12-05 22:38

"audi_quattro" <audi_quattro@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har læst tidligere tråde, og der er ikke rigtig nogen som passer på at
> KATTEN SKRABER + IKKE SPISER!!

Jo da, forklaringen er, at den ikke er sulten. Hvorfor den ikke er sulten er
så næste problem.

Fra : audi_quattro

Dato : 09-12-05 10:47

Kan så fortælle alle min erfaring nu, var til dyrlægen dagen efter, ikke
noget galt og ingen feber. Det var simpelthen pga. de piller, fatter man jo
bare ikke, først guffer den piller som godbider, et par dage efter lod den
dem ligge i madskålen og ville ikke have dem. Så fik den pille med lidt tun
+ makrel, og så til sidst ville den ikke spise! Alt sammen pga. pillen, så
måtte ty til at holde missen, tvinge munden åben, og så smide pillen i
halsen. Efter dette gik der lige en halv dag og så begyndte hun at spise
normalt igen (tror også hun var ved at blive meget sulten)..

Det vil altså sige, at hun simpelthen ikke stolede på mig, pga. jeg havde
smidt en pille i maden før (det ku hun åbenbart smage) og nu var hun ikke
vild med smagen som i starten! Og åbenbart så gået på sultestrejke,, tsk
tsk.. skøre kat.

Fra : Battlefield´s

Dato : 09-12-05 15:10

> [...]
> vild med smagen som i starten! Og åbenbart så gået på sultestrejke,, tsk

Hej
Ja, det var netop det jeg regnede med (har selv oplevet det).
Jeg tror at pillerne måske kan give en ubehagelig eftersmag, som hun så
forbinder med maden som pillerne var i.
Men Clamoxyl kan du stadig knuse og blande med lidt vand i en engangsprøjte
(og sprøjte ind i munden), hvis du ikke bryder dig om at putte pillen
direkte i munden.
Hilsen Vibeke
Battlefield´s