Min webside er ikke god i udskrift (Firefo~
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 05-12-05 15:28

Jeg har en html-side, hvor jeg fremviser en almindelig tabel. Det ser fint
ud på skærmen, men ikke i udskriften, hvor der mangler en del af teksten
yderst til højre. Jeg havde samme problem da jeg brugte Explorer6, men
troede at Firefox netop var i stand til printe i "print-to-fit", men den går
ikke her på min side. Gør jeg noget forkert? Er der et sted jeg skal angive
min sidebredde på en eller anden måde?

Lars

Fra : Dennis Munding

Dato : 05-12-05 22:34

Hej Lars!
"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> går ikke her på min side. Gør jeg noget forkert? Er der et sted jeg skal
> angive min sidebredde på en eller anden måde?

Et link til din side, ville være en god start....
Ud fra det, kan vi så se dit stylesheet (hvis du har et sådan), og så er det
meget nemmere at svare på dit spørgsmål....

Men det har højst sandsynligvis noget at gøre med, at du angiver bredde i
pixels og ikke i % - det er bare et gæt....

Dennis Munding
Web-master
http://www.skovaa-munding.dk/, http://www-mundings-memorial.dk/
http://www.cantica.dk/, http://www.eds-denmark.dk/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-12-05 22:37

On Mon, 5 Dec 2005 15:28:27 +0100, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@EraseThisflexcom.dk> wrote:

> [...]
>ikke her på min side. Gør jeg noget forkert? Er der et sted jeg skal angive

Prøv at sende et link til din side, ellers er det umuligt at give et
brugbart svar.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-05 22:55

Lars Thomsen Nielsen wrote:
> [...]
> teksten yderst til højre. ......
> Er der et sted jeg skal angive min sidebredde på en eller

Nej, du skal netop *ikke* angive en sidebredde - eller pixelfast bredde på
tabellen - så vil siden i udskrift automatisk tilpasse sig bredden på
papiret:

http://html-faq.dk/2012.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 06-12-05 11:19

> [...]
pixelfast bredde på
> tabellen - så vil siden i udskrift automatisk tilpasse sig

Linket er ikke helt dumt. Jeg har i mellemtiden ladet Excel2003
generere min tabel via "Filer -> Gem som Webside (markering)".
Denne htm-fil uploader jeg så til min hjemmeside, men det giver
mig samme udskrivningsproblem.

Jeg kunne ikke sende linket i første omgang, da det er et internt
dokument på vores intranet. Jeg har istedet lavet et dummy
regneark, som indeholder samme problemstilling.

http://home24.inet.tele.dk/flexsun/Temp/TestRegnearkTilWeb.htm

Kan jeg lave noget fikst så denne htm-side kan udskrives så den
er tilpasset et fx. A4 ark i Portrait?

Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 07-12-05 23:10

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> Kan jeg lave noget fikst så denne htm-side kan
> udskrives så den er tilpasset et fx. A4 ark i Portrait?

Nej, tabellen med indhold er bredere end et A4-ark,
så er der vist ikke så meget at gøre.

Din eneste mulighed er at gøre skriften mindre, men
så kan den ikke læses

Du er altså nødt til at tænke i helt andre baner.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 08-12-05 22:40

> Nej, tabellen med indhold er bredere end et A4-ark,
> så er der vist ikke så meget at gøre.

Øv, jeg troede at man måske kunne benytte en eller anden form for
zoom-udprintningsfunktion eller måske ændre de af Excel skrevne absolutte
bredder i pixels om til relative bredder i procent.

> Din eneste mulighed er at gøre skriften mindre, men
> så kan den ikke læses

Nej, det er jo ikke det fede.

> Du er altså nødt til at tænke i helt andre baner.

Øv

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-12-05 18:10

Lars Thomsen Nielsen skrev:

> eller måske ændre de af Excel skrevne absolutte
> bredder i pixels om til relative bredder i procent.

Dem kan du sagtens ændre, hvis du kan finde rundt
i den kode

Er indholdet i tabelcellerne tilsammen bredere end det
stykke papir det skal udskrives på, hjælper det bare
ikke så meget alligevel.

> Øv

Det er derfor du skal tænke i andre baner. Skrot Excel til
formålet, og lav eventuelt tabellen på den anden led, hvis
det i det hele taget skal være en tabel.

Du kunne også bare lave en firkantet kasse som det ses
på en adresselabel, med *Navn* øverst, og *Kommentar*
nederst.

Det kan laves med <div>, som stables op ved siden af
hinanden, og er der ikke mere plads på skærmen (eller på
papiret), hopper den næste kasse ned på næste linje.

Lægger du indholdet i <div>'erne i <p>, kan du formatere
det med css, så det kommer til at se ud som du gerne vil
have det til at se ud - det kan være background, color, border,
font-weight og så videre,

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 10-12-05 23:29

> Dem kan du sagtens ændre, hvis du kan finde rundt
> i den kode

Microsoft har har aldrig sparet på koden (hvor meget er det at den fulde
Officepakke efterhånden fylder???). Jeg tror du har ret i at det nok er
bedst bare at holde fingrene væk. Lidt trist at MS ikke ordner dette med
webudskriften i deres Excelversion. Det kan da næppe komme bag på dem at det
er et problem for os brugere, men vi kommer vel også i sidste række...

> Det er derfor du skal tænke i andre baner. Skrot Excel til
> formålet, og lav eventuelt tabellen på den anden led, hvis
> det i det hele taget skal være en tabel.

Jeg beholder dog i første omgang min Excelopstilling og anvender det selvom
folk så ikke kan bruge udskriften til så meget. Den indeholder udover
skemaet nemlig også et par grafer, som jeg dog ikke har vist. Når jeg i det
nye år får mere tid, vil jeg i stedet for Excels Web-gemme-funktion lave min
egen vha. noget VBA-makrokode.

> Du kunne også bare lave en firkantet kasse som det ses
> på en adresselabel, med *Navn* øverst, og *Kommentar*
> nederst.

Nope, mit eksempel er som nævnt en dummyudgave. Jeg har brug for at tingene
står efter hinanden, men det kunne du selvfølgelig ikke vide.

> Lægger du indholdet i <div>'erne i <p>, kan du formatere
> det med css, så det kommer til at se ud som du gerne vil
> have det til at se ud - det kan være background, color, border,
> font-weight og så videre,

Det vil jeg se om jeg kan lært og herefter få plastret ind i min makrokode

Tak for hjælpen i alle dine indlæg

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-12-05 01:32

Lars Thomsen Nielsen wrote:

> http://home24.inet.tele.dk/flexsun/Temp/TestRegnearkTilWeb.htm

Dit problem med den tabel er, at du i udskrift ikke har fået slukket den
kolonne, der ifølge teksten i kolonnen ikke skal udskrives. Lav i sidens
head - efter det interne stylesheet denne kode:

..nooutput {
display:none;
}

Sæt derefter i alle celler i pågældende kolonne denne kode:

class="xl1513687 nooutput"

.... altså tilføj anførselstegn plus ordet nooutput.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 08-12-05 22:40

> Dit problem med den tabel er, at du i udskrift ikke har fået slukket den
> kolonne, der ifølge teksten i kolonnen ikke skal udskrives. Lav i sidens
> head - efter det interne stylesheet denne kode:

Erik, jeg tror du misforstår mig. Jeg ønsker skam at få sidste kolonne med,
men i fuld længde og ikke afkortet som nu.

Lars