Form i FF og IE
Fra : Morten Nielsen

Dato : 05-12-05 13:40

Hej NG

Jeg er ved at lægge sidste hånd på design af en ny hjemmeside. Jeg er rendt
ind i et problem med en form der ikke vil opføre sig ordentligt (har forsøgt
at skælde ud - virker ikke).

Siden kan ses på adressen http://ny.fsr.ku.dk. Det drejer sig om det
formfelt hvor man kan tilmelde sig en nyhedsmail. Formen er sat ind i en div
class hvor padding er sat til 0px. Ikke desto mindre insisterer IE på at
lave, hvad der ligner et ekstra linjeskift mellem teksten over feltet og
selve feltet. FF derimod laver ikke dette mellemrum.

Jeg synes at huske at have set emnet drøftet tidligere, men har ikke været i
stand til at finde det. Håber der er nogen her der kan hjælpe mig.

Venligst
Morten

PS. Bær venligst over med den lidt rodede kode, men designet er blevet
ændret ret meget, og jeg har ikke fået rydet op i koden endnu.

Fra : Martin Ploug

Dato : 05-12-05 21:13

> [...]
> lave, hvad der ligner et ekstra linjeskift mellem teksten over feltet og
> selve feltet. FF derimod laver ikke dette mellemrum.

Hej Morten

Jeg tror jeg ville løse det ved at lægge "Tilmeld dig nyhedsmail" og selve
formularen i en samlet tabel. "Tilmeld dig nyhedsmail" ville jeg lægge
i en celle med colspan="2" og så en ny række med 2 celler - en med
indtastningsfeltet og en med submitknappen.

Jeg kan iøvrigt godt lide det lette og luftige design.

Hilsen Martin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-12-05 22:41

Morten Nielsen wrote:

> [...]
> insisterer IE på at lave, hvad der ligner et ekstra linjeskift mellem
> teksten over feltet og selve feltet. FF derimod laver ikke dette

Prøv i stedet med margin på det element.

Sørg også for, at din kode validerer, det gør den ikke i øjeblikket:

http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A//ny.fsr.ku.dk/
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A//ny.fsr.ku.dk/

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten Nielsen

Dato : 06-12-05 13:05

> Prøv i stedet med margin på det element.

Det var næsten løsningen. Alternativt stylesheet til IE, med margin-top
defineret til en negativ værdi løste det.

> Sørg også for, at din kode validerer, det gør den ikke i øjeblikket:

Og det kommer den (desværre) nok aldrig til. Siden bliver opdateret med en
IE specifik rtf-editor, der altså ikke er i stand til at lave helt valid
kode. Men jeg har vist efterhånden kontrolleret i stort set alle browsere,
at det ser fornuftigt ud. (Sjuskefejlene skal selvfølgeligt udrydes så den
faste del af siden validere, men det er vist rimeligt meget småting der er
der.)

Venligst
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-12-05 01:21

Morten Nielsen wrote:

> Og det kommer den (desværre) nok aldrig til. Siden bliver opdateret
> med en IE specifik rtf-editor, der altså ikke er i stand til at lave
> helt valid kode.

Jeg vil så foreslå, at du udskifter den rtf-editor til en ascii-editor. Brug
eks. notepad.exe. Eller hent en gratis html-editor på nettet:

http://www.nvu.com/download.html
http://www.webwriter.dk/

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Morten Nielsen

Dato : 08-12-05 11:03

> [...]
> Brug
> eks. notepad.exe. Eller hent en gratis html-editor på nettet:

Har overvejet det, men jeg synes ikke jeg har fundet en, der fungerer bedre
end den jeg har brugt indtil videre. Desuden er de fejl den laver af så
begrænset betydning at jeg ikke mener at det er arbejdet værd at skifte den
ud.

Men tak for linkene, jeg skal da ligge kigge på dem om det er værd at
skifte.

/Morten

PS. Forsiden validerer faktisk nu, så kun enkelte undersider der fortsat
stadigt driller lidt.