Renlighed.
Fra : Jan Nørgaard

Dato : 04-12-05 20:08

Hej NG.

Vi har en hund på godt 1 år, der har problemer med renligheden.

Vi har haft ham siden hvalp, og har forsøgt efter råd og bøger at opdrage
ham efter princippet om ros når han klarer det udenfor og et bestemt "Føj"
når vi tager ham i det indenfor.

Han har aldrig været helt renlig, men har i perioder være nede på at lave
uheld 1 gang hver 2. dag, men langsomt er det blevet værre igen. Vi lufter
ham hver anden time og når han har spist, drukket eller leget.

Det kan ikke passe at vi skal lukke vores hund ud en gang i timen kan det?

Han har på intet tidspunkt gjort tegn til at han skulle ud, men gør det bare
på gulvet i det rum han nu er.

Er det nogen der har haft samme problem og som er kommet ud af det, eller
andre der kan hjælpe med et svar, for vi er ved at være ret frustrerede over
det....

-Jan & Ulla.

Fra : Bodil

Dato : 05-12-05 07:50

"Jan Nørgaard" <JN@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er det nogen der har haft samme problem og som er kommet ud af det, eller
> andre der kan hjælpe med et svar, for vi er ved at være ret frustrerede

Hej Jan og Ulla

Aller først skal i være helt sikre på at hunden er sund og rask, dvs. få den
grundigt undersøgt også urinen.

Når det er klaret, så tror jeg det drejer sig om at bryde vanen, anskaf jer
et udstillingsbur, så stort som muligt, sørg for at starte træning hvor i
har mulighed for ikke at skulle gå fra hunden i mindst 1 uge.

I går simpelt hen ud med hunden hver anden time og sætter den i byret når i
er inde, buret skal så hvor i er.

dag 2 går i hver 3 time, hunden er løs den første times tid når i kommer
ind, men kun hvis den har gjort sig ren uden for, det drejer sig om at bryde
vanen med at tisse inde, ikke at straffe hunden! dvs. ingen skældud, i skal
bare sørge for at den ikke får mulighed for at gøre sig ren indendørs, ros
når den gør det ude, udvid langsomt tiden mellem lufteture og tiden uden for
buret, hold øje med hunden er der den mindste tegn til søgen rundt eller
lign. så skal den ud.

Hvis i, i en uges tid kan forhindre at hunden får gjort sig ren på gulvet og
samtidig har udvidet tiden langsomt imellem lufteturene så prøv at lade
hunden være uden for buret, når den er inde, i starten kun i et rum udvid
pladsen langsomt.

Det blev måske lidt rodet! Men jeg håber i forstod meningen ellers skriv
igen.

Med venlig hilsen

Bodil

www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Anette

Dato : 05-12-05 22:00

Jan Nørgaard wrote:
> Det kan ikke passe at vi skal lukke vores hund ud en gang i timen kan
> det?

Undskyld, men jeg faldt lige over ovenstående sætning.
Går I ikke tur med den?
Haven kan være et kedsommeligt sted for en "lille" hund, når den skal være
derude alene.
Det er sjovere og mere trygt at være sammen med flokken, og hvis I ikke går
tur med den, er den mest tilpas sammen med flokken inde i "jeres fælles
hule"
Ud og gå tur - helst flere gange om dagen i en træningsperiode og ros den i
super begejstrede vendinger hver gang der gør noget på turen. ( ja, man
føler sig rimelig tåbelig når man står der med en hund der ski... og roser
jublende) - men det virker. Hunden bliver "tørlagt" for en tid af gåturen,
får en god oplevelse ( hjernearbejde) ved at snuse og "læse avisen "på vejen
og I kan have superkontakt på turen.
Vores den lille, Philana, blev renlig på den måde, efter en lille måneds
tid. Hun var 5 mdr da vi fik hende og ikke renlig.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Jan Nørgaard

Dato : 06-12-05 21:16

Tak for svarene. Vi vil forsøge det med buret, og håbe det kan hjælpe. Jo
selvfølgelig går vi tur med ham, og han er blevet ros hver eneste gang han
har lavet udenfor siden vi fik ham (måske dét er blevet en vane for ham, så
han ikke registrerer det mere?) Ved det ikke...

med venlig hilsen Jan

Fra : x Vuf x

Dato : 08-12-05 12:11

On Sun, 4 Dec 2005 20:07:36 +0100, "Jan Nørgaard" wrote:

> [...]
>ham hver anden time og når han har spist, drukket eller leget.
>Det kan ikke passe at vi skal lukke vores hund ud en gang i timen kan det?

Prøv at la' dyrlægen undersøge, om hunden sku' ha' blæresten.

--
Vh Sonja sonpet(snabelA)pc.dk http://www.sonpet.dk

Papillonhvalpe haves. Kan ses på min HP