Bedste cowboy film
Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 18:48

Hej NG!

Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?

Personligt har jeg "The good, the bad and the ugly" som nr. 1.

/ Muster

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-12-05 19:15

Muster Muster wrote:
> Hej NG!
>
> Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?
>
> Personligt har jeg "The good, the bad and the ugly" som nr. 1.

1. Once Upon a Time in the West (den er #1 uanset genren)
2. For a few dollars more
3. The good, the bad and the ugly
4. Unforgiven
5. A fistfull of dollars

Westerns er nok en mere korrekt betegnelse.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-05 19:37

> Westerns er nok en mere korrekt betegnelse.

Ja, enig. Mente også "Westerns" med tråden

/Muster

Fra : Ukendt

Dato : 05-12-05 19:40

Morten Wartou wrote:

> [...]
> 4. Unforgiven
> 5. A fistfull of dollars
>
> Westerns er nok en mere korrekt betegnelse.

Min liste er magen til... alt efter humøret har nummer 4 det med at
hoppe frem og tilbage mellem 1 og 4.

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...

Fra : Zeki

Dato : 04-12-05 19:33

Følgende er mine favoritter

1. Den gode, den onde og den grusomme
2. Tombstone
3. The Outlaw Josey Wales
4. Forfølgeren
5. The Quick and the Dead

Den vilde bande, Danser med Ulve og Young Guns er også gode.

Mvh
Zeki

Fra : Lars Rindsig

Dato : 04-12-05 19:33

Muster Muster wrote:

> Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?

I tilfældig rækkefølge:

- Fort Apache
- She Wore a Yellow Ribbon
- Red River
- The Searchers
- Winchester '73

Boblere:
- Shane
- Stagecoach
- High Noon
- The Outlaw Joesy Wales
- The Man Who Shot Liberty Valance
- Unforgiven
- Veracruz

Og må jeg i øvrigt lige have lov at påpege hvor helt fantastisk
skuffende jeg fandt The Magnificent Seven? Du godeste hvor var det noget
bras - både i sammenligning med Kurosawas original og som film, isoleret
betragtet. Øv. Once Upon a Time in the West er efter min ringe
overbevisning også stærkt overvurderet og forbandet kedelig.

Lars

--
Hail Freedonia

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 04-12-05 20:29

"Muster Muster" <> skrev i en meddelelse

> Hej NG!
>
> Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?
>
> Personligt har jeg "The good, the bad and the ugly" som nr. 1.

1. Once upon a time in the west
2. Tombstone
3. Unforgiven
4. The Magnificent Seven
5. Rio Bravo

Ville også meget gerne have Young Guns den første med på listen, men det
blev der ikke plads til....

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 04-12-05 20:29

"Brian, Rikke & Kristian" skrev i en meddelelse

> Ville også meget gerne have Young Guns den første >med på listen, men det
> blev der ikke plads til....

Ja det kunne godt have været en top 20

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 04-12-05 20:23

"Muster Muster" skrev i en meddelelse

> Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?

her er mit bud (men der er mange flere,mand jeg elsker Westerns )

Hondo
http://www.imdb.com/title/tt0045883/
Rio Bravo
http://www.imdb.com/title/tt0053221/
Den gode den .......
http://www.imdb.com/title/tt0060196/
En fremmede uden navn http://www.imdb.com/title/tt0068699/
Tombstone (1993)
http://www.imdb.com/title/tt0108358/

Fra : MJ-23

Dato : 04-12-05 21:17

"Muster Muster" <> skrev i en meddelelse

> Hej NG!
>
> Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?
>
> Personligt har jeg "The good, the bad and the ugly" som nr. 1.

1: Young Guns
2: Young Guns II
3: Tombstone

Fra : Jesper

Dato : 04-12-05 22:06

Muster Muster <> wrote:

> Hej NG!
>
> Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?
>
> Personligt har jeg "The good, the bad and the ugly" som nr. 1.
>

> / Muster

Amerikanske westerns:

The Westerner
Two Rode Together
Rio Lobo
MacKenna's Gold
The Searchers

Spaghetti Westerns:

Keoma
Il Grande Silenzio
C'era Una Volta Il West
Giù La Testa
Il Buono, Il Brutto E Il Cattivo
http://dvd.tradewho.com/

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 04-12-05 23:21

Om den skal på en top 5 er jeg lidt i tvivl om. Men da jeg ikke kan
huske titler kommer den det nu . Ikke i rækkefølge :

Danser med ulve.
Manden de kanlder hest.
Den go'e, den onde og den grusomme (topper nok).
Plastik western Shanghai Noon.

Hoppalong Cassidy serien, McCahans, Alias Smith and Jones.

Fra : Brian P

Dato : 05-12-05 00:07

Muster Muster wrote:
> Hej NG!
>
> Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?
>
> Personligt har jeg "The good, the bad and the ugly" som nr. 1.

Jeg har rystet posen og flg. landede på bordet:

Unforgiven
Rio Grande
Winchester ´73
Red River
Once Upon a Time in the West

Men der er stadig mange tilbage i posen.

Fra : Anders

Dato : 05-12-05 04:21

Ikke i nogen bestemt rækkefølge :

Wyat Earp (imo en del bedre end Tombstone som omhandler det samme)
Danser med Ulve
De Nådesløse
Hævn for dollars
Open Range

Anders

PS : "Den gode, den onde & den grusomme" er ok, men alt for langtrukken imo

Fra : Just Johnny

Dato : 05-12-05 05:47

Min top 5:

1. Den gode, den onde, og den grusomme.

2. High plains drifter

3. Rio Bravo

4. Django

5. Back to the future III

Fra : Lars Rindsig

Dato : 05-12-05 11:48

Just Johnny wrote:

> 2. High plains drifter

Den films appel har jeg aldrig forstået. Det gælder i det hele taget
Clint Eastwoods westerns imellem Leone-filmene (som, bevares, er gode,
bortset fra For a Fistful of DOllars som er lige så pinagtigt kedelig
som Yojimbo - og jeg holder ellers meget af Kurosawa), og så hans lidt
senere westerns som Josey Wales, Pale Rider og Unforgiven.

Joe Kidd fandt jeg således også ret kedelig, og især skildringen af
Robert Duvalls figur der virkede som noget ud af A-Team. Der er en klar
lighed mellem de film - High Plains Drifter, Joe Kidd, Hang 'em High og
Two Mules for Sister Sarah - og de hører absolut hverken til Eastwoods
bedste arbejder, eller - IMO - er særligt gode westerns.

> 3. Rio Bravo

Hep!

Lars

--
Hail Freedonia

Fra : Just Johnny

Dato : 05-12-05 15:24

Lars Rindsig posted the following:

> [...]
>Two Mules for Sister Sarah - og de hører absolut hverken til Eastwoods
>bedste arbejder, eller - IMO - er særligt gode westerns.

Tja, hvis du spørger om hvorfor jeg personligt synes at High Plains
Drifter er en fænomenal film, så er det nok primært fordi filmen ret
beset ikke er en western, men derimod en allegorisk fortæling som blot
benytter sig af western-genrens semi-mytiske univers til at fortælle
sin historie.

Ser man den blot som en "cowboy-film", (en "oater", som de kalder dem
ovre i "US of A"), så kan jeg godt følge dig i, at den virker ringe.

Dermed falder filmen så måske strengt taget heller ikke indenfor den
kategori som tråden lægger op til, men hva' pokker, jeg ka' li' den og
det er MIN liste!

--
Webmaster of 'JJJBCW':
Just Johnny's JAMES BOND Comics Website

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 05-12-05 19:39

"Just Johnny" skrev i en meddelelse

> [...]
> beset ikke er en western, men derimod en allegorisk >fortæling som blot
> benytter sig af western-genrens semi-mytiske univers til >at fortælle

Hovedet på sømmet , total enig

Fra : HC

Dato : 05-12-05 09:51

Jeg er ret glad for:

1. Deadwood - hvis serier må indgå, ellers Once upon a time in the West
2. The Mark of Zorro (1940)
3. Wyatt Earp
4. Tombstone
5. Open Range

HC

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-12-05 10:16

Rio Bravo
The Searchers
True Grit
Blazing Saddles
Silverado

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 05-12-05 18:01

> Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?

The Man Who Shot Liberty Valance
Rio Bravo
Ride the High Country
The Gunfighter
The Stagecoach

ML-78

Fra : sniper_Nolight

Dato : 05-12-05 19:34

> Personligt har jeg "The good, the bad and the ugly" som nr. 1.

1. Once upon a time in the west
2. Tombstone
3. Silverado
4. Good, bad, ugly
5. Pale Rider, outlaw josey wales... der er mange der kunne få plads på
listen når vi når hertil.
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Tor fruergaard

Dato : 06-12-05 12:37

Her er min liste:

1. Once upon a time in the west
2. The good, the bad and the ugly
3. Butch Cassidy and the Sundance Kid
4. The man who shot Liberty Walance
5. High Noon

6-20 The wild bunch, Unforgiven, Django og resten af Sergio Leones film.

Det er lige før at min top 5 er for alle genre :D... men også kun lige før.

Jeg forstår simpelthen ikke hvad folk ser i Tombstone, den er jo bare endnu
en hollywoodfilm sammelignet med nogle af de gode gamle western film. Det
eneste der holder Tombstone en lille smule oppe er Val Kilmer. Jeg købte
filmen til 25 kroner, efter jeg havde set den havde jeg lyst til at knække
skiven midt over i vrede... spild af penge.

Der går i øvrigt en del John Ford film i Cinemateket i denne måned.

Wenli' hilstern Tor
www.zombiewestern.com

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-12-05 13:05

Muster Muster skrev:

> Hvad er Jeres top 5 af alle tiders cowboy film ?

1. ¡Three Amigos!
2. Shanghai Noon
3. Blazing Saddles
4. Huáng Feihóng zhi xi yù xióng shi
5. Shanghai Knights

--
Mvh. Peter
"I've come to hate my own creation. Now I know how God feels."

Fra : Lars Rindsig

Dato : 06-12-05 14:44

Peter Bjerre Rosa wrote:

> 1. ¡Three Amigos!
> 2. Shanghai Noon
> 3. Blazing Saddles
> 4. Huáng Feihóng zhi xi yù xióng shi
> 5. Shanghai Knights

Du hører ikke netop til dem der tager western-genren overdrevet seriøst,
gør du?

Lars

--
Hail Freedonia

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 06-12-05 16:10

Lars Rindsig skrev:

> Du hører ikke netop til dem der tager western-genren overdrevet
> seriøst, gør du?

Exactly!

--
Mvh. Peter
"Argh! Det sker bare ikke, det her, Lars Krimi!"

Fra : Tor fruergaard

Dato : 06-12-05 20:19

Ha ha, Shanghai Knights... det er en fantastisk western ;)

/Tor

Fra : Brian P

Dato : 06-12-05 21:03

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Exactly!

Your loss....

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-12-05 11:13

Brian P skrev:

> Your loss....

Ja, måske. Westernfilm har aldrig sagt mig noget. Hverken miljøet, figurerne
eller æresbegreberne. Af samme grund må jeg også indrømme, at jeg næsten
ikke har set nogen film i den genre.

Jeg er i kraft af mit arbejde blevet tvunget til at se nogle afsnit af
Deadwood, som jo har fået en god modtagelse, og den serie siger mig heller
ikke en dyt.

--
Mvh. Peter
"When I first heard that Marge was joining the police academy, I

Fra : Tor fruergaard

Dato : 07-12-05 11:54

Hvis du kun har set Shanghai Noon og Three Amigos, så forstår jeg dig godt
;)

Jeg har svært ved at forstå hvordan man ikke kan lide en hel genre, jeg
mener, selvfølgelig er der genrer der siger mig mere end andre, men man kan
da som regel finde mindst en god film inden for alle genre. Jeg er i bund og
grund lidt ligeglad med genren, så længe det er en god film. Det er lidt det
samme som at sige at man ikke kan lide science fiction, fordi der er
rumskibe med... Who cares?

Og når du siger at æresbegræberne ikke siger dig noget... Hvis vi tager et
begræb som hævn, siger det dig ikke noget? Sætter det ikke den mindste tanke
i gang i dit hoved?

Har du set
Once upon a time in the West,
The Good, the Bad and the Ugly,
Butch Cassidy and the Sundance Kid,
eller The man who shot Liberty Walance?

Det er helt fint med mig at du ikke kan lide westerns, men jeg synes dine
begrundelser er mærkelige. Måske skulle du prøve at se nogle af de gode af
slagsen, det kunne jo være at du blev overrasket.

Jeg har kun set et afsnit af Deadwood, men må indrømme at jeg ikke blev
fanget overhovedet :(

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-12-05 18:15

Tor fruergaard skrev:

> [...]
> jeg mener, selvfølgelig er der genrer der siger mig mere end andre,
> men man kan da som regel finde mindst en god film inden for alle

Det er vel ikke så unormalt, at nogle genrer foregår i et miljø, der simpelt
hen bare forekommer uinteressant?

> Og når du siger at æresbegræberne ikke siger dig noget... Hvis vi
> tager et begræb som hævn, siger det dig ikke noget? Sætter det ikke
> den mindste tanke i gang i dit hoved?

Det er netop hævntemaet, jeg er dødtræt af. Som sagt har jeg ikke set
særligt mange westernfilm, men min fordom er, at de fleste handler om en
bande onde, bogstaveligt talt beskidte skurke, der nakker en familie pga.
skødet til en guldmine, og så bruger helten filmen på at ride prærien rundt
for at opspore og pløkke dem. Sådan lidt som en gennemsnitlig Steven
Seagal-film, bare uden de fede håndlåse.

> Har du set
> Once upon a time in the West,
> The Good, the Bad and the Ugly,
> Butch Cassidy and the Sundance Kid,
> eller The man who shot Liberty Walance?

Nej, men jeg har faktisk "Butch Cassidy" stående på hylden - men stadig i
folie. Det samme gælder "The Magnificent Seven", som jeg købte pga. min
Kurosawa-fascination.

> Det er helt fint med mig at du ikke kan lide westerns, men jeg synes
> dine begrundelser er mærkelige.

Jeg synes også, det er helt fint, at jeg ikke kan lide dem, og samtidig
synes jeg, mine begrundelser er udmærkede.

> Måske skulle du prøve at se nogle af
> de gode af slagsen, det kunne jo være at du blev overrasket.

Ja, og jeg tror da også inderst inde, at jeg ville kunne komme til at holde
af westerns. Men det kræver selvfølgelig, at jeg får set nogen. Og der er jo
nok at tage af, kan jeg se her i tråden.

--
Mvh. Peter
"I'll do it! We'll get a home, even if I have to work for it."

Fra : Tor fruergaard

Dato : 07-12-05 21:27

Du bør helt sikkert starte med Butch Cassidy, den er en fryd for øjet, The
Magnificent Seven er efter min mening en lidt middelmådig western. God
fornøjelse

Fra : ML-78

Dato : 07-12-05 17:50

Peter Bjerre Rosa skrev:

> [...]
figurerne
> eller æresbegreberne. Af samme grund må jeg også indrømme, at jeg

Det er en skam. Nogle af amerikansk films største klassikere er lavet i
den genre. Det er nok den eneste genre - måske sammen med musicals -
hvor ingen andre kan hamle op med amerikanerne.

ML-78

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 07-12-05 18:18

ML-78 skrev:

> Det er en skam. Nogle af amerikansk films største klassikere er lavet
> i den genre. Det er nok den eneste genre - måske sammen med musicals -
> hvor ingen andre kan hamle op med amerikanerne.

Jamen, jeg må da set at få set nogle westerns så. Der er bare så rigeligt
med klassikere i mine favoritgenrer, jeg mangler at se i forvejen, og så er
det så dejligt nemt at lade mine fordomme skære en genre helt væk på
forhånd.

--
Mvh. Peter
"No, that's wrong, Cartman. But don't worry, there are no stupid

Fra : ML-78

Dato : 07-12-05 19:18

Peter Bjerre Rosa skrev:

> [...]
så er
> det så dejligt nemt at lade mine fordomme skære en genre helt væk på

Sådan har jeg det også. Jeg dyrker primært mine favoritgenrer, hvilket
sker på bekostning af så meget andet, der sikkert var værd at kigge på.
Jeg synes bare det måtte være ærgerligt netop at afskære sig fra
western-genren, men det er nok også fordi den hører blandt mine
favoritter

Mht. fordommene, så er der da også westerns der er som du beskriver. Men
der findes ligeledes westerns, der er stærke karakterstudier eller
indeholder psykologisk drama.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-12-05 18:46

Måsle lige undtagen Sergio Leone.

--
mvh Niels Søndergaard

"Happiness in intelligent people is the rarest thing I know."
Hemingway

Fra : ML-78

Dato : 07-12-05 19:23

Niels Søndergaard skrev:

> Måsle lige undtagen Sergio Leone.

De bedste spaghettiwesterns er også værd at se, men jeg synes sjældent
de er lige så gode som de (bedste af de) amerikanske. Jeg er mere til
John Ford, Howard Hawks, John Wayne og Gregory Peck.

ML-78

Fra : Lars Rindsig

Dato : 07-12-05 19:23

Niels Søndergaard wrote:

> Måsle lige undtagen Sergio Leone.

.... Glem ikke den anden store europæiske western-instruktør:
Finn Karlsson (http://uk.imdb.com/title/tt0065804/)

Lars

--
Hail Freedonia

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 07-12-05 23:31

On Wed, 07 Dec 2005 18:23:00 +0000, Lars Rindsig
<spam@bounce.bounce.bounce> wrote:

>... Glem ikke den anden store europæiske western-instruktør:
>Finn Karlsson (http://uk.imdb.com/title/tt0065804/)

Han når ikke Carl Ottosen til pistolhylstrene:
http://uk.imdb.com/title/tt0124843/

Fra : lhs

Dato : 13-12-05 22:25

Jeg vil kun tilføje

duel at diablo

måske mest på grund af neil heftis musik, men der er jo også meget musiske
film der bliver foreslået, sådan næsten western operaer

lars hs

Fra : lhs

Dato : 13-12-05 22:29

Ps

jeg er lige begyndt at kikke alle winnetou filmene igennem igen - mest fordi
familien tager til Kroatien igen til sommer og vi vil til Silbersee.....

Lars HS