"overruler" stylesheets hinanden?
Fra : Christoffer

Dato : 04-12-05 15:56

Hej, er det muligt at angive css-styling på et element/class i flere
stylesheets?
eks
..td {
width: 170px;
margin: 5px;
}

og i et andet stylesheet angive brorderfarve?
..td {
border : 1px solid #000;
}

--
Christoffer

Fra : Jørn Andersen

Dato : 04-12-05 16:32

On Sun, 4 Dec 2005 15:55:34 +0100, "Christoffer"
<christoffer@buur.info> wrote:

> [...]
>margin: 5px;
>}
>
>og i et andet stylesheet angive brorderfarve?

Ja, det kan du sagtens.
I øvrigt: Hvorfor *prøver* du ikke bare og ser om det virker

Lidt mere:
I dette tilfælde er det *forskellige* egenskaber, og den sidste
egenskab (border) vil så bare blive "tilføjet" de to foregående
egenskaber ved elementet. Der er ingen konflikt.

I andre tilfælde kunne man forestille sig, at man havde et
"basis-stylesheet" og så et "korrigerende" stylesheet til bestemte
sider, som måske ændrede en farve el. lignende. Det sidst indlæste vil
så "overrule" det først indlæste.

Hvis ud fx har:
<link rel="stylesheet" href="basis.css" type="text/css">
<link rel="stylesheet" href="sektion1.css" type="text/css">

- så kan basis.css sagtens indeholde fx:
..td {
border: 1px solid #000;
}

- mens sektion1.css måske indeholder:
..td {
border: 1px solid #f00;
}
Farven vil så blive rød - og ikke sort som angivet i det første
stylesheet.

Man skal desuden være opmærksom på, at jo mere *specifikt* man angiver
reglen, jo højere vægt vil den have, når det skal afgøres hvilken af
flere regler, der skal gælde.

Hvis du fx har to regler:
div .td {
border: 1px solid #000;
}

..td {
border: 1px solid #f00;
}
- så er den sidste regel mere specifik og vil "vinde" over den sidste,
selv om den står først. Rækkefølgen har kun betydning, når de er lige
specifikke (har samme vægt).

Prøv at bladre en smule tilbage i gruppen til tråden "Simpelt css-?",
som startede Thu, 01 Dec 2005 13:07:12 +0100, hvor der står lidt mere
om det.

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christoffer

Dato : 04-12-05 17:08

"Jørn Andersen" <jorn@jorna.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det kan du sagtens.
tak for svaret

> I øvrigt: Hvorfor *prøver* du ikke bare og ser om det virker
Har problemer med at åbne mine browsere i øjeblikket, de fryser imens de
indlæser siden, så imens min pc'er bliver renset ville jeg rydde op i noget
css ..

--
Christoffer