pulver + kulsyre slukker????????
Fra : signe strømberg

Dato : 04-12-05 11:17

Hej.
Jeg er ved at skrive et opslagsværk til min fysik undervisning.
Herunder skal jeg forklare hvordan pulver og kulsyreslukker virker, men jeg
kan ikke finde det nogen steder.
Jeg har fx hørt, at man skal vende bunden op på pulverslukker, men jeg
bliver i tvivl.
Er der en der kan hjælpe mig??

Mange venlige hilsner fra
Signe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-12-05 11:37

Signe Strømberg sukkede:

> Jeg er ved at skrive et opslagsværk til min fysik undervisning.
> Herunder skal jeg forklare hvordan pulver og kulsyreslukker virker,
> men jeg kan ikke finde det nogen steder.

Hvor har du ledt?

How Fire Extinguishers Work:
<http://home.howstuffworks.com/fire-extinguisher.htm>

Fire Extinguisher Types (What Kind do I use?)
<http://www.fire-extinguisher101.com/>

Fire Extinguisher Basics:
<http://www.osha.gov/SLTC/etools/evacuation/portable_about.html>

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-12-05 11:39

Signe Strømberg sukkede:

Fra : Steen

Dato : 04-12-05 11:44

signe strømberg wrote:

> [...]
> men jeg kan ikke finde det nogen steder.
> Jeg har fx hørt, at man skal vende bunden op på pulverslukker, men jeg

En pulverslukker indeholder et brandhæmmende salt, vistnok natriumsulfat,
Na2SO4. Det er især godt til brand i faste stoffer, træ, tekstiler og. lign.
Det smager syrligt, når man får det i munden, hvilket er svært at undgå, når
pulveret står om en, men det er vist relativt uskadeligt. Det er en god ide
lige at vende en pulverslukker først, så man får løsnet pulveret, men den
skal ikke holdes på hovedet mens man bruger den. Pulverslukkeren er ikke
særlig god til at slukke brande i væsker, f.eks. en frituregryde.

En kulsyreslukker eller CO2-slukker er især god til at slukke brande i
elektriske installationer, hvor det vil være direkte farligt at sprøjte vand
på, og meget upraktisk at sprøjte pulver på - det er næsten ikke til at gøre
et skab fyldt med elektronik rent, hvis der har været sprøjtet pulver ind i
det. CO2-slukkeren er også ok til at puste ild i væsker ud, men duer slet
ikke til brand i træ eller tekstiler.

Skumslukkeren er specielt designet til at slukke brande i væsker.

/steen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-12-05 12:04

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev > En kulsyreslukker eller CO2-slukker er
> [...]
> ikke til brand i træ eller tekstiler.
>
> Skumslukkeren er specielt designet til at slukke brande i væsker.

Jeg havde i mange år en tyrkertro på, at en kulsyreslukker var det eneste
rigtige. Kvælning, køling, og et kraftigt pust. Men den er ret så
uanvendelig til andet end slukning i elskabe og andre små rum.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 04-12-05 19:09

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> Jeg havde i mange år en tyrkertro på, at en kulsyreslukker var det eneste
> rigtige. Kvælning, køling, og et kraftigt pust. Men den er ret så
> uanvendelig til andet end slukning i elskabe og andre små rum.

Du kan ikke slukke et mindre spejder bål med en 7kg CO2 slukker, som kan
slukkes af 1 til 2 liter vand.
Du kan godt over dække bålet med et tyndt lag CO2 sne, men efter 30 sek. er
sneen smeltet, og gasen drevet væk.
Overlevende gløder starter hurtigt bålet igen.
Der er ikke så meget køling i CO2 som H2O, da varmekapaciteten er mindre.

CO2 dur ikke til gløder.
Vandtåge dur til det meste, undtagen EL og metaller der reagere med vand.
(Magnesium, Litium, etc.)
Men det er vigtigt at det er i form af tåge specielt hvis det er en olie
brand.
De fleste har sikkert set forsøget med en gryde med et par liter olie der
brænder, hvori der hældes nogle få dl. vand.
Resultatet bliver nemt 3 grads forbrænding på en stor del af kroppen, samt
et udbrændt køkken.

Den brændende olie i gryder brænder kun fra det væske aeral der er i toppen
af gryde, da det er det eneste der har kontakt med ilt.
Hvis der hældes vand i gryden vil det synke tilbunds da vandet er tungere en
olien.
Men da olien er noget varmere end 100°C, vil vandet hurtigt bliver opvarmet
til damp og presse olien ud af gryden som en stor brændende ilkugle. Da
olien nærmest bliver forstøvet til små dråber får den meget større areal at
brænde fra.
Det bedste våben er et tæt låg eller et brandtæppe.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-05 09:37

"Niels Erik Danielsen" <x@xyz.dk> wrote in message
> [...]
> meget større areal at brænde fra.
> Det bedste våben er et tæt låg eller et brandtæppe.

Kulsyre-is og freon og andre halogenerede kulbrinter er dyre og uhandy
men er nok brugt for lidt, for vandskader er dyre
Visse halogenforbindelser vil aldrig fraspalte halogen der kan ætse
elektronik

Jeg har aldrig anbefalet vand mod friturebrand, men der er
situationer hvor den klogt teknisk tænkende der har vand og ikke
grydelåg ved hånden, kan bryde vanetænkningen med fornuft. Fx udendørs
og/eller på god afstand og/eller med små portioner vand ad gangen
Nuancer is the name of the game

Gløder kan da ofte slukkes med lidt CO2 i vindstille

Brandtæppe har man sjældent - dyner er ofte i hjemmet - vand er altid
let at få

I automatiske sprinkleranlæg kunne jeg forestille mig noget andet end
vand, de er jo sjældent i brug - emnet er spændende

Halogenerede brandsluknings pulvre og væsker og gas er vist aldrig med
skadelige bivirkninger pga halogenet, når ikke temperaturen er nær
tusind grader, eller ?

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-05 10:43

> [...]
> rigtige. Kvælning, køling, og et kraftigt pust. Men den er ret så
> uanvendelig til andet end slukning i elskabe og andre små rum.

Her må pulver fx af frossent CO2 være ideelt, og en maskine må kunne
producere pulveret hurtigt og i kornstørrelse så det virker i den
højde det skal og ikke samler sig i det brændende hus kælder og ikke
gør gavn der

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-12-05 13:07

Steen skrev:

> [...]
> får det i munden, hvilket er svært at undgå, når pulveret står
> om en, men det er vist relativt uskadeligt.

Tværtimod. Det er måske udskadeligt for mennesker, men det ætser
eller omdannes til sto´ffer der ætser (-SO4 ju nøv) så alt det
man gerne vil redde fra branden, bliver ætset i stedet for - og
forsikringsselskaberne dækker ikke de ting man selv har
oversprøjtet og fået ætset. Sådan en skal altså højst anvendes
hvis man er i livsfare og ikke har andet til sin rådighed.

> på, og meget upraktisk at sprøjte pulver på - det er næsten
> ikke til at gøre et skab fyldt med elektronik rent, hvis der
> har været sprøjtet pulver ind i det.

Det er heller ikke nødvendigt. Skabet skal bare rives ned og
køres på losseren. Elektronikken er totalt ødelagt.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 04-12-05 13:22

Hej

> Det smager syrligt, når man får det i munden, hvilket er svært at undgå,
når
> pulveret står om en, men det er vist relativt uskadeligt. Det er en god
ide

Ja, da det er bagepulver er det reletiv uskadelig.

> skal ikke holdes på hovedet mens man bruger den. Pulverslukkeren er ikke
> særlig god til at slukke brande i væsker, f.eks. en frituregryde.

En pulverslukker er da fin til frituregryden, pulveret smelter jo og danner
er fin hinde oven på olien, og så stopper fordampningen jo.

Mvh Max

Fra : Bo Warming

Dato : 05-12-05 10:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> danner
> er fin hinde oven på olien, og så stopper fordampningen jo.

Er alle hydrogenkarbonater lige gode til pulverslukning -
ammoniumcarbonat skulle give ammoniaklugt ved klejnebagning, står der
på madside i JP idag

Bruger nogle slukkere halogenkulbrinte-pulver, fx når den dannede gas
skal være tung og synke ned?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-12-05 14:22

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> men duer slet ikke til brand i træ eller tekstiler.
>
> Skumslukkeren er specielt designet til at slukke brande i væsker.

Det er nu ikke rigtigt, at pulverslukkeren er uegnet til væsker.
Derimod kulsyreslukkeren har det sværere med det.

Jeg har i sin tid deltaget i et brandslukningskursus, og der fik vi lov at
prøve kræfter med en gryde med antændt olie. Af brandslukkere var
pulverslukkeren langt den mest effektive - Et enkelt pift, og gryden var
slukket.
Derimod kom kulsyreslukkeren på arbejde, fordi man skal fjerne alt ilten
omkring væsken. Det krævede faktisk en en 6-7 sekunderes salve, før ilden
var kvalt.
Allermest effektiv var brandslukningstæppet.
Skum var ikke til rådighed.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : signe strømberg

Dato : 04-12-05 12:58

Hej.
Tusind tak for jeres super gode svar.
Mange tak.
MVH
Signe

Fra : Per Andreasen

Dato : 04-12-05 13:18

En brand opstår, hvis tre faktorer er tilstede. Oxygen (ilt),
antændelsestemperatur og brændbart materiale. Omvendt slukkes en brand ved
at fjerne en af de tre faktorer. Det er i sagens natur svært af fjerne det
brændbare materiale, uden at ilden flytter med. Det kan dog være en god ide
at flytte brændbart materiale, der endnu ikke er antændt, f.eks. gasflasker
o. lgn.
Man må derfor fjerne en af de to andre faktorer, hvis man vil slukke en
brand. Når man sprøjter vand på en brand, fjerner man
antændelsestemperaturen (man sænker temperaturen til vands kogepunkt, 100
grader. De fleste materialer har antændelsestemperatur over 100 grader).
Hvis man bruger CO2 eller pulver til at slukke branden med fjerner man den
tredie faktor, oxygenet. Man siger, at man kvæler ilden. Hvor man bruger den
ene metode frem for den anden, afhænger af situationen. Hvis f.eks. benzin
brænder, flydende på vand, er det ikke en god ide at bruge vand. Det løber
igennem den brændende benzin og slukker intet. Hvis man f.eks. har en
markbrand, er det en dårlig ide at forsøge sig med CO2, som jo er en gasart,
især hvis vinden er kraftig. Det vil blot blæse væk.
NA2SO4 er rigtigt nok anvendt i pulverslukkere. Det hedder også Engelsk Salt
og er rimeligt harmløst. Det bliver dog anvendt som et mildt
afføringsmiddel, så du må ikke bruge det på æggemaden, i hvert fald ikke
hvis du umiddelbart efter skal i byen.

Håber, at det har hjulpet
dig, Per Andreasen

Fra : BoBr

Dato : 04-12-05 16:19

Hej Signe

Du skal ikke vende en pulverslukker på hovedet. Du skal derimod banke den
hårdt ned i jorden for at løsne pulveret inden du fyrer den af.
Nogle pulverslukkere er så tunge, at dem kan ingen vende på hovedet, slet
ikke imens de bruges.

Brandslukning er noget af en videnskab. Der er mange faktorer der spiller
ind når man skal slukke en brand.
Det er rigtigt at man tit generalisere og siger at pulverslukkere ikke kan
bruges til olie. Men for den øvede kan det godt lade sig gøre.
Jeg arbejder på et raffinaderi, og vi får selvfølgelig brandtræning
Både med vandkanoner (med og uden skumvæske) CO2 slukkere og pulverslukkere.
bl.a. har vi slukket en oliebrand i et kar, der er ca. 3 meter i diameter
med pulverslukker. Så det kan godt lade sig gøre.

Mvh. BoBr

Fra : Uffe Ravn

Dato : 04-12-05 21:12

"BoBr" <bobrfjern@mail.dk> skrev

> Nogle pulverslukkere er så tunge, at dem kan ingen vende på hovedet, slet
> ikke imens de bruges.

Hvor store kan sådan nogle være?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : BoBr

Dato : 05-12-05 12:38

Der hvor jeg arbejder har vi mange 50 kilo´s. Dem vil jeg nødigt stå og
vende på hovedet med den ene hånd og "fyre" dem af med den anden vel

Mvh. BoBr

Fra : fribytteren

Dato : 09-12-05 04:44

BoBr skrev:

> [...]
> bl.a. har vi slukket en oliebrand i et kar, der er ca. 3 meter i diameter
> med pulverslukker. Så det kan godt lade sig gøre.

Det kan såmænd også klares med vand og en brandslange med c-rør.
Det er bare enormt svært fordi ilden løber omkring "hjørner" med
dig. Det viser blot, hvor svært det er at slukke en brand, når det
endelig sker.

Og nu når vi er ved den søde Juletid, så vil det være en god idé
at have et par mineral-sodavand (Dansk vand) stående stratetiske
steder, hvor du har levende lys.

Du tager låget af flasken, rysten den og vender den på hovedet. Så
har du en vandslukker med eget tryk. Ret så effektiv slukker, da du
samtidig vil komme til at lave en spredning af vandstrålen. Foruden
vil væsken, når den rammer det brændende materiale afgive CO2.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen