Hjælp til formel: DeltaY/DeltaX til grader~
Fra : mathiasrav@gmail.com

Dato : 03-12-05 21:41

Hej alle.
Jeg er ved at lave et program, hvor brugeren tegner en trekant, og så
tegner programmet medianen, vinkelhalveringslinjen, midtnormalen og
højden fra hver af de tre sider.
Men for at gøre det har jeg brug for en formel, der kan lave delta Y
divideret med delta X (også kendt som hældningsværdien) om til et
gradtal.
Denne formel skal give:
Hældning 0 = 0 grader
Hældning 0,5 = 26,565 grader
Hældning 1 = 45 grader
Hældning 2 = 63,4349 grader
Det er den samme formel som Texas Instruments TI-30's R>P° funktion.
Men hvordan ser denne ud?
På forhånd tak.
// Mathias.

Fra : Kristian Vange

Dato : 03-12-05 22:11

mathiasrav@gmail.com wrote:
> [...]
> Hældning 1 = 45 grader
> Hældning 2 = 63,4349 grader
> Det er den samme formel som Texas Instruments TI-30's R>P° funktion.

Hældningen a er givet ved a = tan v,
dvs. v = tan^-1 a = arc tan a = inv tan a
alt efter notation.

--
Kristian

Replace 'invalid' with 'com' to reply

Fra : Mathias

Dato : 03-12-05 22:22

Mange tak! Det var lige det, der skulle til.
Vinkel = tan^-1(Hældning)
Hældning = tan^-1(Vinkel)
// Mathias.

Fra : a@b.dk

Dato : 03-12-05 22:26

Fra : Mathias

Dato : 03-12-05 22:28

Lige en rettelse, Hældning = tan(Vinkel)