træning af hund.
Fra : Thomas Larsen

Dato : 03-12-05 20:01

Hejsa... Har en golden retriver ca 9 mdr. Jeg har alle steder jeg har spurgt
fået afvide at jeg skulle træne min hund med godbidder, har nu bare efter ca
5 mdr fundet ud af at det ikke har den store ønskede effekt, da han ikke er
den store mad elsker, og derfor er 5 mdr efter min mening gået
tabt(ihvertfald med træning, ikke med venskab og leg) Nå men jeg har fundet
ud af at han hører efter når jeg står med en bold i hånden, det er hans
ultimative legetøj, ikke en alm bold, men en basketbold. Jeg har simpelt hen
fuldstændig kontrol over ham. Men nu er så mit spm, kan jeg træne min hund
med en basket bold i hånden i stedet for en godbid, Jeg mener er der noget
jeg skal tænke på mhh. til hundens adfærd senere hen. vil han blive mere
vild af at træne på denne måde og kan det overhovedet ladesig gøre at han så
vil hørte efter nåpr jeg ikke står med denne bold i hånden. Ved godt det
lyder klodset men er nød til at spørge om det og håber nogle vil svare.

Mvh Thomas L.

Fra : Helle Jensen

Dato : 03-12-05 20:27

> [...]
> så vil hørte efter nåpr jeg ikke står med denne bold i hånden. Ved godt
> det lyder klodset men er nød til at spørge om det og håber nogle vil

Det er en smule klodset at træne med en stor bold i hænderne. Det begrænser
de ting du kan træne, tror jeg. Og ja, du kan i høj grad risikere, at hunden
kun vil gøre det du siger, hvis han kan se bolden. Det er sådan med
belønning, at den gradvist skal fjernes/gøres usynlig, sådan at hunden ikke
ved, hvornår belønningen dukker op, og derfor hele tiden gør sit bedste/som
der bliver sagt.

Det er rigtig godt at bruge legetøj i stedet for godbidder, men det kræver
som med godbidderne, at legetøjet kan være skjult indtil belønningen skal
bruges.

Jeg ville prøve at flytte hans kærlighed for den store bold over til en
mindre. Det vil formentlig kræve noget træning, men når han tænder på en
bold, vil han også kunne tænde på en anden.

Mvh. Helle

Fra : qfha

Dato : 03-12-05 20:41

Meld din hund til træning i dansk retriever klub, her vil hunden lære
at apportere dummier. Dette appelerer til racens instinkter og tænder
de fleste mere end noget andet.
En bold er et unaturligt og uinteressent legetøj for en retriever,
når først de får vakt deres naturlige jagtinstinkter.

Fra : Thomas Larsen

Dato : 03-12-05 20:58

[...]

Problemet er bare at træning i drk ligger ca 20 km herfra og der har jeg
ikke mulighed for at tage hen med hunden, da jeg ikke har bil, ville ell.
gerne. Har osse forsøgt mig med at høre om der var nogle af de eksisterende
der gik på holdet kørte forbi her i nærheden, men desværre ikke.. Så det kan
jeg af gode grunde ikke.

Men hører meget gerne gode trænings foreslag på dette område ? evt noget
læsestof ?

Fra : qfha

Dato : 04-12-05 07:32

Der findes flere bøger om retrieverdressur. Du må en tur på
biblioteket.

Fra : driver

Dato : 04-12-05 12:14

"Thomas Larsen" <tlarsen@pc-dk.dk> wrote in message
> [...]
> ladesig gøre at han så vil hørte efter nåpr jeg ikke står med denne bold i
> hånden. Ved godt det lyder klodset men er nød til at spørge om det og

Narkohunde trænes på den måde, at de bliver belønnet med at lege med en
bold, når de finder narko.
Her er det åbenbart et spm om boldens størrelse, men kan du håndtere en
basket under træningen er der ingen problemer i det.
Men har du prøvet med en dummi ?
mvh
driver

Fra : Holm

Dato : 04-12-05 13:28

"Thomas Larsen" <tlarsen@pc-dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vil hørte efter nåpr jeg ikke står med denne bold i hånden. Ved godt det
> lyder klodset men er nød til at spørge om det og håber nogle vil svare.

Hej Thomas.

Bare rolig, de fem måneder er slet ikke tabt, en hund kan lære nyt hele
livet, er det ikke en god nyhed?
Har du prøvet med leverposteg i en lille dåse? Det har tit en skøn effekt!!
Jeg vil jo foreslå dig at prøve noget forskelligt, for det er da godt nok
svært at få en basketbold ned i lommen ikke?
Se disse link:
http://www.hundelivet.dk/artikler/indlaeringspsyk.html#forstaerkning

http://www.hundelivet.dk/artikler/klikker.html

Det sidste link om klikker træning, har jeg en kommentar til. Du kan
istedetfor en godbid, bruge din basketbold til indlæring af klikker.
Man skal lære hunden at når den hører et klik, så varer det ikke længe før
der kommer en belønning, dette er essensen i klikkertræning.

Mange hunde "knækker" desværre på et tidspunkt og så vil ejeren/træneren
opleve at intet fungerer, man kan ikke få hunden til noget somhelst...og
hverken godbidder eller andet, rækker. Man skal altid være opmærksom på om
man overtræner sin hund, om den keder sig, eller om den har smerter vi ikke
lige kan se.
Undersøg alle muligheder.
Man skal passe på med bolde, da hunde kan blive ret "fikserede" på dem, og
så er der faktisk ikke andet i deres hoveder, end at jage bolden..)

Held og lykke.

Mange venlige hilsener
Holm

Fra : Jimmi Jakobsen

Dato : 04-12-05 14:00

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Thomas Larsen" <tlarsen@pc-dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
til almindelig familie hunde træning ville jeg ikke bruge boldt (stor eller
lille), da du bruger hundens byttedrift som gør den vil køre lidt høj .
Nu siger du godt nok at du har prøvet at bruge mad til at træne den, men
hvordan foder du den? hvis den får alt det den kan spise til sine måltider
vil den ikke være motiveret til at blive trænet på mad.
Prøv evt. at halvere dens foder hver dag og så prøv med pølser eller andet
lækert i små bidder.
Held og lykke '
vh Jimmi

Fra : Thomas Larsen

Dato : 04-12-05 19:47

Indtil videre tak for alle svar....

Jeg har overvejet at prøve at starte på lidt klikkertræning, vil se hvilke
effekt det har og om det er noget jeg i mit tilfælde kan bruge.

Jeg fodrer ham 2x dagligt en gang efter morgen lufteturen som er ca ved 8.00
tiden og en gang igen om aftenen, træningen foregår altid ca ved 13 / 14.00
tiden hvor han jo ved at blive sulten igen. Ved hver måltid får han ca 3½ dl
tørfoder opblødt i vand som jeg ikke mener er for meget da han spiser op ved
hvert måltid og sagtens kunne spise mere.

Men det kan måske godt være jeg skulle prøve med måske en dummy i stedet,
men så skal han nok være lidt bedre til at komme tilbage med den det er
ikke det han er bedst til. ell. en mindre bold som jeg kan "skjule"
lidt.....

Det er en dejlig nyhed at hunde kan lære hele livet , vidste jeg godt men
det stykke tid jeg har trænet ham og ikke fået noget ud af det andet end en
masse gode timer med ham der syns jeg træningen er lidt spildt

en lille notits
#Hundetræning er lidt sværer end jeg troede
(siger en førstegangs hundeejer)