""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
news:1h6zw1j.1hdmank1mo0y2N%per@RQNNE.invalid...
>I dag kan man i et læserbrev i JyllandsPosten, på:
>
>
http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3420780
>
> læse følgende af en gymnasielektor:
>
> ==
> Nedlæg 10. klasse
>
> Kan det have sin rigtighed? Ja, som lærervikar i folkeskolen havde jeg
> kun én time med 10. klasse, hvor vi i øvrigt læste Oehlenschlägers
> »Helge og Roar«, noget de vist aldrig glemmer
.
> --
Jeg tvivler ikke på, at gymnasielektoren føler det som beskrevet, når han
står i sin klasse. Der er nok heller ikke nogen tvivl om, at der findes
elever, som har lært de beskrevne unoder i 10. klasse. Men så holder min
enighed med lektoren også fuldstændig op.
Det er klart, at manden godt kan lide elever, der kommer direkte fra 9.
klasse. De er nemlig intelligente, målrettede og, i kraft af deres alder,
nemme at forme. Hvis han havde fået de andre med i købet direkte fra 9.
ville han nok få sin sag for. Så blev han nødt til at ændre sin pædagogik
fuldstændigt og acceptere, at en masse elever har valgt forkert og skal
skifte ungdomsuddannelse midt i forløbet.
Rent uddannelsespolitisk vil afskaffelse af 10. klasse være en katastrofe.
Med forslaget vil man flytte mere uddannelsesvejledning ned i 8.-9. klasse,
hvor uddannelsesvejlederne er hadet blandt lærerne, fordi de tager tid fra
den faglige undervisning. De 50-60 % af eleverne der i forvejen starter
ungdomsuddannelsen efter 9. klasse har ikke brug for mere vejledning, og vil
derfor også blive irriteret og i øvrigt miste undervisning.
Der er ingen vision i Bertels forslag. Med mindre man ønsker færre elever på
de gymnasiale uddannelser og flere elever, der ikke gennemfører en
uddannelse.
Læs rapporten: Niende klasse og hvad så? - en midtvejsrapport om unges
uddannelsesvalg og overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse og arbejde
http://www.cefu.dk/upload/application/88992956/brobygning_web.pdf
utzon